[RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Problemy związane z pracą w RM, poszukiwania współpracowników. Uwaga na zasady zakładania tematów!

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kitabake
Posty: 367
Rejestracja: 25 gru 2009, 13:03
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

[RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Kitabake »

Ja zaawansowana jest Sztuczna Inteligencja przeciwników w każdym z RM?
Czy we wszystkich RM akcje przeciwników są bez warunków, czysto losowe na podstawie prawdopodobieństwa?
Czy wrogowie nakładają te same debuffy na tych samych wrogów, czy inteligentnie przydzielają je komuś, kto ich jeszcze nie dostał?
Czy wrogowie leczą zranionych, czy 100% losowo wybierają swoich sojuszników do wyleczenia?"
Czy są jakieś skrypty do XP i VXAce, aby usprawnić SI wrogów?
Czy wrogowie zwracają uwagę na słabości na elementy, pancerz, rodzaj?
Jakie mają priorytety ataku? (back/mid/front lane w xp jak działa?)?
Są jakieś wyczerpujące artykuły na ten temat?
Moje projekty:
"Hunter: Avendzer Dragon"
"Chaos Element: Climax Redux"
"Ziemia: Opętanie"
"Blade Trynty"
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Kryzz333 »

W XP przeciwnicy nie mają żadnej inteligencji, ich akcje są w całości oparte na ustawionych "akcjach" i ew. możliwości ich spełnienia (szczególnie gdy nie ma wystarczająco many na użycie umiejętności to tura została zmarnowana, więc lepiej ustawiać manę na maksimum).

Czyli masz odpowiedź do swoich pytań. 100% losowość na podstawie tego co ustawisz. Dlatego dobrze jest przemyśleć ustawienia, umiejętności i kompozycję zespołów wroga.

Nie wiem nic na temat skryptów na lepszą inteligencję. Można byłoby to chyba zrobić na zdarzeniach, jako że szansa na użycie umiejki może być zależna od Przełącznika.

Front lane itd. wpływają z tego co wiem tylko na celność i uniki bohaterów. Front lane - większa celność własnych ciosów i równocześnie gorszy unik. Back lane odwrotnie.
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Dragon Kamillo »

W RM95:
1. Tak wsio jest losowe, możesz jedynie ustalić co ma częściej występować po przez danie np kilka razy potworowi ten samej komendy częściej niż innych.
2. Nie wiem co to jest "debuff", ale jeśli masz na myśli jakieś stany, to i tak i nie, znaczy - jeśli ktoś już jest np zatruty a obok osoba nie jest to z tego co widziałem zaatakuje tą co nie jest, ale że punkt 1 jest losowy, to jak wylosuje zatrucie, a wszystkie osoby są już zatrute to wtedy walnie kogoś drugi raz. Chociaż z drugiej strony zdarzało mi się że atakowali też osoby które mają już ten stan a osoba obok nie ma (ale ma inny). W sumie to nie wiem. Muszę to jeszcze przetestować.
3. Losowo, mogą uleczyć kogoś kto ma 100% HP i nie ruszyć tego co ma 25%. Jak już chcesz dać umiejętność leczenia i być pewien że jeden konkretny wróg np boss będzie uleczony - to daj po prostu leczenie wszystkich. Edit: albo leczenie tylko siebie. Co najśmieszniejsze - opcja wskrzeszania nie działa u wroga, bo wróg nie może wykonać czaru na kimś kogo już nie ma - więc dawanie wskrzeszania wrogowi jest bezsensowne, zresztą nawet i dobrze - patrz punkt 1 - czar mógłby być wylosowany jak wszyscy żyją XD.
4. Inżynieria wsteczna i grzebanie w exeku - o gotowcach zapomnij...
5. W sumie dobre pytanie - przetestuje to, ale uwzględniając punkt 1 pewnie nie.

Kryzzz333
Manę ustawia się na tyle na ile chcesz, ustawianie na max jest bez sensu - jak chcesz by potwór mógł stale korzystać z jakiegoś ataku - po prostu daj temu atakowi koszt 0MP. Ilością MP i kosztem umiejętności możesz regulować np ile razy potwór może się uleczyć itp - tak lepiej to wykorzystać.

Ciekawostka jeśli w RM95 dasz wrogowi tylko umiejętność a on nie będzie mógł jej użyć bo ma za mało MP, to użyje zwykłego ataku, mimo że nie ma go ustawionego.

Co do artykułów to się zastanawiam czy sam takiego nie napisać, jestem właśnie na ustawianiu walk i odkrywam co i jak mogę zrobić, myślę że coś o tym napiszę. Ale jeszcze nie wiem czy jako jeden samodzielny tekst czy może jakiś tutek. A może tekst który jak się ich sporo nazbiera to się sklei w jeden wielki tutek - nie wiem.
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Kryzz333 »

Z tą Maną to właśnie jest taki problem w XP, że jeśli nie będzie mieć odpowiedniej ilości many to wgl. nie wykona żadnego ruchu w danej turze, więc ja wolę regulować rozgrywkę inaczej :V
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4332
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Jazzwhisky »

A na to ostatnie nie jest rozwiązaniem po prostu dowalić wrogom ogromnych ilości MP? Ogólnie ja jakoś nigdy nie miałem problemu z tematem zachowania się wrogów, tak się zastanawiam nawet, czego ew. można oczekiwać, że np. przeciwnicy skumulują ataki kolejno na postaciach gracza itp. zagrywki? Czemu ma to służyć, przyjemniejszej grze? Wg mnie standardowe ustawienia database w tym względzie + ew. proste komendy w oknie walki zdecydowanie starczają za wszystko.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
pakitos
Posty: 151
Rejestracja: 26 sie 2009, 08:15
Lokalizacja: kraina sera

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: pakitos »

Kitabake pisze:Czy we wszystkich RM akcje przeciwników są bez warunków, czysto losowe na podstawie prawdopodobieństwa?
losowe
Kitabake pisze:Czy wrogowie nakładają te same debuffy na tych samych wrogów, czy inteligentnie przydzielają je komuś, kto ich jeszcze nie dostał?
wybiera losowy cel nie patrząc na to, czy ktoś ma status
Kitabake pisze:Czy wrogowie leczą zranionych, czy 100% losowo wybierają swoich sojuszników do wyleczenia?"
losowo
Kitabake pisze:Czy są jakieś skrypty do XP i VXAce, aby usprawnić SI wrogów?
nie znam
Kitabake pisze:Czy wrogowie zwracają uwagę na słabości na elementy, pancerz, rodzaj?
nie
Kitabake pisze:Jakie mają priorytety ataku? (back/mid/front lane w xp jak działa?)?
nie wpływa na AI (chyba tylko staty modyfikuje jakoś)
Kitabake pisze:Są jakieś wyczerpujące artykuły na ten temat?
nie znam

W 2k są chyba najbardziej rozbudowane opcje do tworzenia AI, można ustalać ataki według tur lub robić combosy na przełącznikach, albo np. zachowywać mocny atak na moment, gdy drużyna ma mało HP. Ale zapomnij o rzeczach typu dobijanie osoby z niskim HP, z resztą pewnie byłoby to wkurzające dla gracza.

W XP masz w eventach komendę 'wymuś akcję', można skorzystać by przeciwnik np. sam sobie zdejmował zatrucie.
co
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: [RPG MAKERY]SI przeciwników - jak działa?

Post autor: Dragon Kamillo »

Nie rozumiem motywu z dowalaniem maxa MP potworom, przecież lepiej chyba MP wykorzystać na limitowanie wrogowi użycia jakieś umiejętności, czy czegoś, a te umiejętności które wróg ma używać jako zwykłe ataki po prostu dać im 0MP.

Z tego co wyżej przeczytałem wynika że w RMXP wróg nie umie sprawdzić na którą umiejętność go stać i gdy wylosuje taką na którą go nie stać to po prostu nie zrobi nic - jeśli tak to trochę lipa - oczywiście w RMXP da się to prosto rozwiązać, nawet po prostu na efentach walki i opcjami z przełącznikami - no chyba że w RMXP tego nie ma. Chodzi o warunek ataku jeśli przełącznik jest ON...

Po za tym ja lubię mieć opcje że wróg może nie zaatakować wcale i np dać nam dwie kolejki od rząd - to też może być fajne.

Zgadzam się w 2k i 2k3 jest chyba najwięcej możliwości co do podstawowego systemu walki, choć nie jestem do końca pewien czy ostatnio VX ACE nie przebił nawet 2k (2k3 raczej nie) jeśli chodzi o bazę danych - system walki w sumie w 2k VX i ACE jest dokładnie ten sam.
ODPOWIEDZ