Strona 1 z 1

[2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 27 lip 2020, 13:24
autor: Korpokrowa
Cześć wszystkim :wink: Ostatnio nabrałem chęci na zabawę z RPG Makerem po ok 10 letniej przerwie. Chwyciłem więc za wersję programu najbardziej mi znaną, a przy tym najbardziej odpowiadającą moim oczekiwaniom - 2000. Niestety, przy włączonym trybie pełnoekranowym ekran się rozmywa, przez co śliczny pixelarcik zmienia się w rozmazaną breję. Okienko za to na współczesnych monitorach jest na tyle małe, że ciężko mówić o komfortowej rozgrywce. Jest jakiś sposób na poprawę jednego lub drugiego? Sprawdzałem coś, co się nazywa "another fullscreen mod", lecz rozwiązując problem rozmazanego obrazu dorzuca inny - gra jest sztucznie rozciągana do 16:9, co jest dla mnie równie nieakceptowalne. Jeśli sprawa jest nie do rozwiązania, to czy w jakiejś innej wersji programu też są jakieś cyrki na współczesnych komputerach? Nie chciałbym kupować kolejnej i nadziać się na podobnego kalibru błąd :wink:

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 27 lip 2020, 17:19
autor: Gedharm
Z tego co wiem, bez grzebania w nieprzyjemnych rzeczach się tego nie obejdzie.
Ale jest zawsze opcja, żeby grać w oknie i używać windowsowej lupy, żeby to okno powiększyć. Niestety jest to czysto lokalne rozwiązanie, ale co zrobić. Trzeba tylko wyłączyć w ustawieniach filtr wygładzający: https://imgur.com/MVI2Fep
Kiedyś grałem tak w Diablo 2, jak mi fullscreen nie działał :v

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 27 lip 2020, 20:51
autor: Dragon Kamillo
No najlepszym i najłatwiejszym rozwiązaniem jest przejść na RM2k3, to, to samo co RM2k (z jednym wyjątkiem*), a rozwiązanie tego problemu ma już wbudowane, po przez opcje graficzne: https://i.imgur.com/rdXuvFQ.png

Jeśli odpowiada ci another fullscreen (u mnie np po 10 minutach gry się psuł), to możesz ustawić mu dobrą rozdziałkę: albo uruchamiając go z zaznaczoną opcją w ustawieniach - uruchom w rozdzielczości 640x480 (uruchomi się dopasowany do ekranu, jak dobrze pamiętam, ale z dobrą proporcją z czarnymi paskami po bokach), albo zmienić rozdzielczość systemu do jakieś 4:3 (najlepiej 1280x960), z wyśrodkowaniem ekranu.

Sposób z lupą też jest ok, ale to już ostateczność: viewtopic.php?f=3&t=5184

* Ten wyjątek to oczywiście system ATB w walce, RM2k ma zwykłą turówkę. Niestety nie da się prosto przejść na turowy system w 2k3, ale niezłym kompromisem jest ustawienie wyglądu walki 1 (są 3 do wyboru, zmieniają też lekko samą mechanikę) i ATB na czekaj, wtedy tak na prawdę robi nam się system turowy, z tą różnicą że wybrane akcje wykonują się od razu, a nie jak w 2k - po tym jak wybierzemy akcje wszytkim bohaterom. No i czasem trzeba poczekać na naładowanie pasków - choć te można bardzo przyśpieszyć korzystając z łatek - Maniac Patch chyba to też umożliwia.

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 28 lip 2020, 12:04
autor: Korpokrowa
Dzięki wielkie za wyczerpujące odpowiedzi :wink: Właśnie walki turowe były powodem dla którego sięgnąłem po wersję 2k a nie 2k3 pod koniec ubiegłej dekady i z tego samego powodu chciałem się na nią zdecydować teraz.Niestety, another fullscreen mod też zaczął u mnie jakieś cyrki robić, więc odpada. No nic, chyba będę musiał się przesiąść na coś innego. Prawdopodobnie wybór padnie na XP, przed którym broniłem sie rękami i nogami jeszcze lata temu. Jest, z tego co widzę, stosunkowo bliski temu co znam z 2k, a jednocześnie jest ładniejszy od tych nowych (choć do starych pikselków się nie umywa). Trochę obawiam się kłopotów z wydajnością, na które gdzieniegdzie się ludzie skarżą, a i ja ich dawniej doświadczyłem - mam jednak nadzieję, że moc obliczeniowa współczesnych komputerów rozwiązuje ten problem :wink:

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 28 lip 2020, 14:19
autor: Dragon Kamillo
W tym przypadku chyba lepiej by było sięgnąć po prostu do wersji ACE, choć akurat problem z rozmytym ekranem jest na każdej wersji makera - oprócz 2k3 (w późniejszych wersjach jest mniej widoczny, bo sama rozdzielczość jest większa, ale jest - choć ostatnio sterowniki od kart graficznych powinny sobie dobrze radzić ze skalowaniem...)

Co do XP, to niestety lepszy sprzęt tak średnio pomaga, program domyślnie zamrożony jest na 40 (20) FPSach, do tego każdy efent powyżej około 30 na mapie widocznie spowalnia całość. Jeśli cena nie gra roli, to postawiłbym na ACE, (w sumie niedługo wychodzi też MZ - ale na dzisiej ciężko wyrokować czy będzie dobry).

Jest jeszcze jedno rozwiązanie do RM2k - https://sourceforge.net/projects/dxwnd/ - ściągasz najnowszą wersję, wrzucasz do niego RPG_RT, i wklepujesz rozdziałkę w ustawieniach 1280x960 (przy full HD, jak masz mniejszą to daj 960x720). Wtedy będziesz miał efekt prawie taki sam jak ustawienia graficzne w RM2k3, są co prawda małe błędy, ale wątpię czy je w ogóle zauważysz (menu się lekko buguje, ale nic co by wpływało na odczucia z gry).

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 29 lip 2020, 15:07
autor: AkiNebula_e
DYNRPG nie działa na 2k?

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 29 lip 2020, 15:08
autor: Dragon Kamillo
NIE, tylko 2k3, i to ten piracki XD.

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 29 lip 2020, 15:11
autor: AkiNebula_e
Znaczy ten jedyny, słuszny, wolnościowy xD No mniejsza z tym. Myślałem, że może działa ze wzgl. na podobieństwa.

Tak w ogóle używając DYNRPG możesz zrobić zwykłe tury i uzyskać ładne skalowanie pluginem na OpenGL.

Re: [2k] Problem z wyświetlaniem obrazu

: 31 lip 2020, 22:17
autor: Korpokrowa
Znalazłem coś, co się nazywa "Easy RPG Player" - to opensource'owa aplikacja zastępująca plik wykonywalny gry. Z nią wszystko wygląda tak jak powinno. Jedynym mankamentem jest to, że muzyka zaczyna się odtwarzać z niewielkim opóźnieniem - nic co mordowałoby wrażenia z gry. Co więcej, projekt dostępny jest na Androidzie (tak się o nim dowiedziałem, dopiero dzisiaj mnie tknęło, żeby sprawdzić czy nie obsługuje on większej liczby platform - jest ich całkiem sporo) i działa on świetnie. Już prawie całą Czasoprzestrzeń na nim przeszedłem i nie mam większych zastrzeżeń (poza tą muzyką). Całość dostępna na stronie easyrpg.org. Polecam, zwłaszcza na komórce :wink:

EDIT:
Okej, jest jeszcze jeden problem - program dostaje wylewu, gdy gdy zasoby mają w nazwach polskie znaki. Po prostu leci dalej (np. bez wyświetlenia jakiejś grafiki, ale jasno komunikuje z jakim plikiem ma kłopoty).