Strona 1 z 3

RPG Maker 95

: 15 lut 2012, 23:40
autor: Dragon Kamillo
Zakładam ogólny temat o tym wspaniałym makerze, bo jakoś reszta sceny o nim milczy.
Będę tu pisał o różnych trikach i odkryciach (nie tylko moich).
Jak macie jakieś pytanie to walcie.

Na początek zajmę się błędami rm95 na windowsie xp

Napisał Reptile (Stifu też tak pisał)
Program może i działa pod Windowsem XP, ale jednak
lepiej chodzi pod innymi systemami. Pod XP będzie można zauważyć następujące
małe problemy:
- zwalone ramki z tekstami (np. Przedmioty)
1 kolory czasami się zrobią nie takie jakie powinny
2 problem z dzwiekiem

No i jeszcze jeden mały problem. 3Jak się będzie chciało zapisać inne przedmioty
bądź czary - program padnie.

Pogrubiłem problemy które trzeba rozwiązać, a teraz opiszę jak.

Zacznę od trójki, a raczej napiszę o niej coś więcej potem bo problem został już rozwiązany:
http://stifu.free.fr/dl/rpg95/faqs/item ... ic-dat.txt
Tłumacz:
http://translate.google.pl/translate?hl ... md%3Dimvns



Więc przejdę teraz do dwójki bo łatwo opisać. Na wstępie zorganizujcie sobie program UltraEdit, gdyż będzie nam potrzebny (ściągniecie go z tąd http://www.ultraedit.com/downloads/ultr ... nload.html) Teraz problem jest taki dźwięk działa podczas testu gry, ale już w normalnej grze nie. Jak zrobić by działał. Otwieracie plik [New_Game] (lub jak tam sobie go nazwaliście) UltraEditem. W pierwszej linijce macie napisane RPG Maker 95 i to zostaje interesuje nas druga i trzecia linijka:
- w drugiej zmieniacie samą 1 na 0
- w trzeciej zmieniacie 23 na 96 reszta bez zmian.
Zapisujecie i włączacie grę, cieszycie się dźwiękiem.
UWAGA: będziecie musieli zawsze zmienić ten zapis w tym pliku ile razy będziecie zapisywać grę w makerze, dlatego lepiej zrobić to na końcu robienia gry, gdyż w testach i tak będziecie mieli dźwięk.




Teraz pierwszy problem i dziwne (nie wiadomo czy do końca poprawne rozwiązanie)
Od razu uprzedzam nie naprawi to problemu z półprzezroczystą ramką więc lepiej zaznaczyć w makerze że ramka ma wyświetlać się zawsze normalnie.

Jeśli używasz zwykłego rtp i nie kombinujesz nic z paletami to możesz pominąć ten tekst gdyż on ciebie nie dotyczy.

Problemy z kolorami i uwaga tylko na pełnym ekranie zaczynają się gdy zmieni się paletę któregoś mchipa.

Nie wiem czy do końca tak jest ale podejrzewam że paleta wszystkich mchipów musi być zgodna z paletą chary i wtedy takie błędy nie występują.

Więc co przychodzi do głowy ( powiem że najgłupszy pomysł jaki może być ale działa)

Skoro paleta wszystkich zasobów musi być 8bit to czy 24 bity nie będą zawierać kolorków z 8bit.

O dziwo gra działa (w przeciwieństwie do makerów 2k i 2k3) nawet wtedy gdy grafiki nie będą w palecie 8bit ale w 24bity (nie wiem jak jest z kolorkami gdy faktycznie jest ich więcej niż 256, ale lepiej nie kombinować)

Projektu w makerze oczywiście wtedy nie uruchomisz.

Ale tak gadam i gadam, a problem nadal nie rozwiązany

Tak jak pisałem na początku kolory zawarte w mchipach muszą być też zawarte w charze, więc powiększamy paletę kolorów chary do 24 bit i zapisujemy.

Teraz (uwaga to zadziała tylko z nowym plikiem game exe znajdującym się np w paczce rpg maker 95 1.23xp do pobrania z TA.

Uruchamiamy i gdy pokarze się nam mapka to wygląda ona na razie brzydko (coś jak chińske przeróbki NESowe) wystarczy że wciśniemy dwa razy F4, a kolory się poprawią i będą wyglądać tak samo jak w okienku.

Od razu odpowiadam, dlaczego pełny ekran w rm 95 jest tak ważny, ano dlatego że część efektów np odcienie ekranu) nie działa w okienku tylko na pełnym.


Mam nadzieję że zrobicie to dobrze.

Tyle na dzisiaj.

Co do jednego takiego błędu wymienionego przez reptile (- Podczas gry - nie pojawiają się znaki PL (podejżewam, że to jest wina programu, gdyż działa w systemie DOS, ale mogę się mylić. Podobna sytuacja jest z Symulatorem RPG 95)) to macie zrzuta:
polskie znaki.PNG
Działają one w całej grze - nie działają co mniej ważne w rmie

Re: RPG Maker 95

: 16 lut 2012, 00:43
autor: Jazzwhisky
Nie wiem ilu znajdziesz odbiorców, ale fajny art, może tylko nieco zbyt chaotyczne ułożenie tekstu. =)

Swoją drogą ciekawe, czy gdyby zejść z paletą systemową WinXP do poziomu 8/16bit, to naprawiłoby to ten wspomniany problem z kolorami? Możnaby też popróbować trybów zgodności, w tym ustawień palety barw wyłącznie dla programu.

Re: RPG Maker 95

: 16 lut 2012, 05:36
autor: Fear
Faktycznie, napisane straszliwie chaotycznie, zamiast tylko linijek odstępu, wystarczyło by nadanie podtytułów i pogrubienie czcionki i tak dalej i tak dalej, ale o dziwo, ten artykuł i screen mnie zainspirował do pobrania tego makera :D

Re: RPG Maker 95

: 16 lut 2012, 08:15
autor: master miller
daj chipsety z 95. Jak sie je przerobi pod inne makery to problem zniknie :)

ps fajna stronka: http://rivendell.fortunecity.com/goddes ... esets.html

Re: RPG Maker 95

: 16 lut 2012, 14:03
autor: Dragon Kamillo
Miller ściągnij samo New Game z TA tam masz wszystkie grafiki pod rm 95. Problem nie zniknie gdy użyjesz grafik z RM 95 w innym (możesz je użyć jedynie w makerach xp, vx i vx ace), tylko po prostu z lenistwa będziesz wolał użyć tych świetnych grafik w makerze który na 100% działa.

Fear to było pisane tak na szybko. Ściągaj makera może coś uda ci się w nim zrobić.

Jazzwhisky niestety wszystkie wymienione przez ciebie sposoby były już wypróbowane to nic nie da. Gry spod RM są uparte i na pełnych ekranach nie słuchają żadnych ustawień.

Co do tych kolorów to sposób który podałem nie do końca działa, gdyż naprawia on jedne kolory, a psuje drugie (najgorzej w obrazkach).

Re: RPG Maker 95

: 16 lut 2012, 16:05
autor: master miller
Nie z lenistwa tylko z czystej praktyczności.

To tak, jakbyś zamiast zapalniczki używał dwóch patyków do rozpalenia ognia.

Re: RPG Maker 95

: 17 lut 2012, 00:47
autor: Dragon Kamillo
Rozwiązałem problem z kolorami. W makerze 95 istnieje w bazie danych taka zakładka jak dostosowywanie palet (adjust palette) wystarczy jeszcze raz zredukować wszystkie grafiki z pomocą tej opcji, a później wszystkie dopasować do chary (z zaznaczoną opcją margones palety (merge palette). Tak się bawić a kolory się naprawią.

UWAGA bardzo podobne kolory będą sprowadzane do jednego więc ładne obrazki odpadają, ale w okienku będą wyświetlane trochę ładniej (o drobinę)

Ciekawe jest czy problem nie występował czasem na wszystkich windowsach skoro rozwiązanie (tym razem już pewne) znajduje się nie gdzie indziej jak w samym makerze.

Jeszcze jedno grafika musi być już zredukowana jak chcemy ją jeszcze redukować w makerze.


Teraz prośba (jak ktoś wie to niech napisze) skąd maker ma wiedzieć jaki kolor ma być przeźroczysty, dotąd myślałem że jest tak domyślnie, ale ściągnąłem pewną grę (dark matter - http://darkmatter.infodarkness.com/) i tam jest inny kolor czytany jako przeźroczysty i nie wiem (jak na razie) skąd ma maker wiedzieć jaki to kolor.

Re: RPG Maker 95

: 17 lut 2012, 01:06
autor: Jazzwhisky
Dragon Kamillo pisze:Teraz prośba (jak ktoś wie to niech napisze) skąd maker ma wiedzieć jaki kolor ma być przeźroczysty, dotąd myślałem że jest tak domyślnie, ale ściągnąłem pewną grę (dark matter - http://darkmatter.infodarkness.com/) i tam jest inny kolor czytany jako przeźroczysty i nie wiem (jak na razie) skąd ma maker wiedzieć jaki to kolor.
Zgaduję, bazując na swoim doświadczeniu, że RM95 jako przezroczysty uznaje pierwszy kolor w palecie (pallete index:0). Jest kilka programów pozwalających na zmianę pozycji danej barwy, np. iDraw (kiedyś standardowe narzędzie scenowe dla tej operacji) czy Paint Shop Pro.

edit-dół
Zmyliło mnie to, że masz z tym problem (?), którego mieć nie można, bo skoro jest jak piszesz to znaczy, że jest to dowolny kolor, tzn. RM95 zawsze odczyta tło jako przezroczyste, nikt przecież nie będzie ustalał piksla (0;0) jako element chara. =)

Re: RPG Maker 95

: 20 lut 2012, 00:02
autor: Dragon Kamillo
Niestety Jazz nie zgadłeś. Dzisiaj na to wpadłem i zgadza się. RPG Maker czyta za przeźroczysty kolor który jest postawiony w charze w lewym górnym rogu.

edit góra

Tak będzie to dowolny kolor. Ta sama zasada (lewy górny róg) działa również dla obrazków, animacji i potworów. Mchipy muszą mieć ten sam kolor przeźroczysty co chara (co jest zresztą logiczne, gdyż rm 95 ma tylko jedną warstwę (drugą na zdarzeniach, ale zdarzenia są ograniczone 99998* normalnych zdarzeń na całą grę przy czym podobno dla każdej mapy też istnieje ograniczenie), więc potrzeba jest całych kratek, a więc wszystkich piksli w mchipie, przy okazji kolor przeźroczysty jeśli jest ustawiony normalnie (nie na evencie) może być zawarty w niektórych tilach i wyświetli się normalnie.

* zdarzenie 00000 to intro (którego nie trzeba używać), a zdarzenie 99999 to koniec gry (to co się dzieje gdy przegramy).



RPG MAKER 95 VALUE!

Istnieje rpg maker 95 value! (rpg maker 95 1.31), który naprawia wspomniany błąd z przedmiotami i czarami. Jest tylko pewne ale: zdarzenia nie są już osobnymi plikami jak to jest w normalnym rm 95, tylko istnieje jeden plik na jedną mapę. I podobno jest coś nie tak z tymi zdarzeniami (przy okazji można przenosić projekty z rm 95 do rm 95v, niestety gdy będziemy chcieli wrócić do rm 95 wszystkie zdarzenia znikną). RM 95v posiada nowy plik game.exe, który jako jedyny będzie działał prawidłowo z RM 95v.

http://stifu.free.fr/dl/rpg95/rpg95_1.31.zip - download

Re: RPG Maker 95

: 28 mar 2012, 01:43
autor: Dragon Kamillo
SPOLSZCZENIE GAME.EXE
Udało mi się tak na szybko skombinować spolszczenie pliku game.exe i słownika wbudowanego w grę. Jak na razie wstępna wersja.
http://w194.wrzuta.pl/plik/5E0DrhP1F4R/ ... e_exe_0.50
Edit
Dzisiaj dopiero zauważyłem że do projektu przez przypadek dostały się dwa pliki RPG, aby uniknąć problemów należy jeden z nich usunąć - test spolszczenie.RPG.

Re: RPG Maker 95

: 02 maja 2012, 11:50
autor: tiberium
Bawiłem się tą wersją dość dawno :D, ale jakoś nie do końca mnie przekonała.
Dzisiaj natomiast ponownie: przetestowałem i jestem wręcz zadowolony z tego programu (bardzo mało zajmuje :) ) Fajnie że jest tam wykorzystywana myszka, ale w sumie mogłoby jej nie być (jest ale nie wiadomo po co).

Taki jeszcze drobny trick:
wersja 1.23 jak i Value działa bez instalacji, wystarczą:
- plik exe
- DLL
- Nowa gra (aby mieć co edytować)

Fajnie jakby ukazało się jakieś wsparcie dla tej wersji makera :? ale w sumie wersja dla hardcorowców :twisted: tutaj dopiero trzeba się wykazać aby stworzyć gierkę.
Szczerze, to się zastanawiam czy czegoś nie stworzyć :D

Re: RPG Maker 95

: 02 maja 2012, 21:40
autor: Dragon Kamillo
Widać, że ktoś się zainteresował. Powiem tyle, że od kilku dni Reptile ponownie tłumaczy RM 95 na polski, nie wie jeszcze tylko za którą wersję się wziąć - 1.23 czy Value! (1.23 - działa całe oprócz czarów i przedmiotów - na pewno da się to naprawić, ale póki co stifowi się to nie udało, Value ma naprawione czary i przedmioty, ale coś ponoć jest skaszanione w eventach czyli gorszy błąd od tych ramek, bo tamto da się obejść inną drogą).

Co do myszki to możesz ją wywalić (grafikę) i nikt nie będzie wiedział że ona tam jest.

Re: RPG Maker 95

: 02 maja 2012, 23:45
autor: gbanshee
Ooo, jak miło widzieć, że poradnik do edycji przedmiotów i czarów, który dawno temu napisałem, znalazł jakieś zastosowanie :D (co mi także przypomniało, że trzeba go zedytować, bo jest napisany koszmarną angielszczyzną xD No i polska wersja, skoro rodzima scena się tym zainteresowała!)

Swego czasu dużo bawiłem się 95, ale z nowymi systemami kompatybilność wstecz jest marna...

Re: RPG Maker 95

: 20 lip 2012, 13:01
autor: tiberium
Z tego co mi wiadomo kompatibilność jest marna na Win7. Co chwile jakieś problemy, gdzieś coś nie tak się zamyka. Ja na szczęście mam standardowy system i mi śmiga.
Oczywiście denerwujące są te błędy co są, no ale prawdopodobnie już się ich nie pozbędziemy. Chyba że dorwiemy oryginalnego exeka :twisted:

gbanshee, a może by tak powrót, jakiś projekcik w rm95? :D Ja być może z swoim jakoś we wrześniu wystartuje. :wink:

Re: RPG Maker 95

: 20 lip 2012, 13:45
autor: gbanshee
tiberium pisze: gbanshee, a może by tak powrót, jakiś projekcik w rm95? :D Ja być może z swoim jakoś we wrześniu wystartuje. :wink:
Myślałem trochę o tym, ale na razie mam dużo otwartych projektów (między innym Moonlight Poem, które chyba na razie odłożę na koszt innych, na które poświęcam więcej czasu)