Strona 1 z 1

Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 17:22
autor: X-Tech
ZACZYNAMY

Ten tutek pokaże wam jak bardzo świetnie robi się gry w rpgmakerze ME jeśli tylko macie smykałkę do robienia gier. Gwarantuje robienie ciekawych gier. Nie będzie to czas stracony, ALE pasjonujący i wciągający i lepszy niż granie i dostaniecie na pewno wiele odpowiedzi na temat jak tworzyć grę. Dostaniecie adresy do wszystkiego co potrzebne do zrobienia gierki.


Obrazek



POBIERAMY RPGMAKERA

Pobieracie sobie rpgmakera ME są 2 wersje. Jedna polska z twierdzy druga angielska z tsukuru.
polska (nazywa się "RPG Maker ME": http://www.mediafire.com/?imnnnqgdult
angielska: http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/RM2003

Ja używam polskiej, bo tak mi wygodniej i łatwiej w dodatku ma wiele udogodnień ,których nie ma angielska jak np: opis znaczników w okienku wiadomości tego nie ma oryginał ;p

POBIERAMY CZYSTY PROJEKT

Wchodzicie na stronę tsukuru.pl i pobieracie tak zwany "pusty projekt" czyli projekt oczyszczony z niepotrzebnych zasobów ( RTP xd) oraz gwarantujący, że gra działa na każdym komputerze, który nie ma rpgmakera i RTP.

tutaj: http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/RM2003

Wrzucacie go do folderu z projektami w zainstalowanym makerze. To jest folder na wasze gry. Macie pusty projekt i wrzucacie do niego tylko grafiki i inne rzeczy, których potrzebujecie do waszej gry i macie gwarancję, że ta gra zadziała każdemu i nie będzie musiał doinstalowywać żadnych programików skrypcików i brakujących grafik, bo wszystko już jest w projekcie. Osoby, dla której zrobicie grę też nie będą musiałymieć zainstalowanego makera.

COŚ DO IMPORTU GRAFIKI DO NASZEJ GRY

Warto pobrać sobie jeszcze to:

InfranView: Program przepięknie zmienia paletę kolorów na 8bit, a mimo to obrazki nadal zachowują głębie kolorów. Opcja - decrease color depth > to 256 to zmienia na 8bitów obrazek.
Świetnie zamienia również do formatu png, w którym obrazki zajmują śmiesznie mało.
Zdarzy się, ale rzadko, że jakaś grafika znaleziona z internetu powinna zostać zmieniona na 8bit i format png ten program jest do tego najlepszy ;p

http://www.mediafire.com/?kwmyexeux9i



DODATKI DLA TYCH, KTÓRYM ZA MAŁO

Teraz mniej-potrzebne dodatki. Coś dla wariatów (Poziom szaleństwa rośnie z każdym kolejnym dodatkiem XD)
Spoiler:

ZASOBY

GRAFIKA

Zasoby: Miliony zasobów macie tutaj na najlepszej stronie z zasobami tu jest dosłownie wszystko. Wg. mnie jest najlepsza do postaci i innych spriteów do gier takich jak animacje.


http://charas-project.net/resources.php ... 0&fsearch=
Postaci, bojowe charsety, bronie, wrogowie, grafiki systemowe i masa innych rzeczy.


Możecie też poszukać tutaj. To jest dobre do teł, panoram i dużych grafik, ikon głównie, ale dobre do charsetów, battlerów, oraz backdropów i spriteów. W sumie dobre.

http://tsukuru.pl/index.php?link=zasoby

Jeszcze więcej grafik ? Gracie w gry robicie screenshoty i wycinacie co wam się podoba.
Jeszcze mało ? Szukajcie grafik i wycinajcie !
Jeszcze mało ? Paint/Gimp w ruch i edytujecie/tworzycie.


MUZYKA

Midi: http://www.vgmusic.com/
Modułowa ( przykłady .xm .it .mod.) http://modarchive.org/



JAK ZACZĄĆ TWORZYĆ GRĘ ?


Jak robić grę ? Szukacie zestaw interesujących grafik i przystępujecie do działania.

Moje rady ? Najwygodniej działać w polskim rpgmakerze ME. Stawiajcie na własną wyobraźnię, a może zrobicie hita i będą o nim pisać w cd action i innych pismach jak to nie raz było z grami w rpgmaker. Radzę postąpić wg. dwóch pierwszych punktów tutoriala.

Jeśli ktoś potrzebuje może poczytać trochę poradników. Sugeruję jednak zastosować się do tych o funkcjach programu.

PODSTAWOWE FUNKCJE PROGRAMU

Tu macie wyjaśnienia podstawowych funkcji programu:

http://tsukuru.pl/index.php?link=tutoriale


PORADNIKI FABULARNE I TECHNICZNE

Tu macie porady odnośnie tworzenia elementów rozgrywki. Wiele z nich możecie zignorować i podejść do wszystkiego inaczej i na własną rękę.

http://tsukuru.pl/index.php?link=porady



POMOC NA FORUM

Pomoc z makerem ME macie w razie czego tutaj.
Możecie w podanym niżej dziale pytać jak czegoś nie ogarniacie z WASZYMI grami. Ja wam chętnie udzielę pomocy i sporo innych ludzi. Jak coś wykonać itp.

viewforum.php?f=2


JESZCZE WIĘCEJ CIEKAWYCH LINKÓW I ADRESÓW


Strona Cherryego - geniusza programowania, który tworzy różne dodatki łatki i rozszerzenia do rpgmakera ME i rpgmakera 2k

http://cherrytree.at/cms/lang/en/download/

Ogólnoświatowa strona o grach tworzonych w rpgmaker w języku angielskim. Ja osobiście uważam, że jest mega rewelacyjna i bardzo polecam. Są na niej gry z innych środowisk nie tylko rpgmakera. Gry są recenzowane i mają po kilka recenzji co realnie świadczy o ich wartości. Masa recenzji gier i poradników dla "ambitnych"

http://rpgmaker.net/



NAJCZĘSTSZE PYTANIA

http://www.tsukuru.pl/index.php?link=faq


DLACZEGO ME?

Przejrzystość naszego projektu. Łatwość zmian każdego elementu w nim.
Intuicyjność i wygoda.
Stosunkowo duża łatwość uzyskania spójności artystycznej gry muzyka/grafika/rozgrywka.
Miliony pięknych i artystycznych grafik.
Łatwość tworzenia gier.
Duże możliwości dla osób o wyższych zdolnościach.
Gigantyczne możliwości. Nadal powstają gry, które zaskakują pomysłami na rozgrywkę.
Całej masa gier hitów, które są znane po za sceną rpgmakera - do dziś powstają takie gry i nie raz poczytać można o nich w prasie - właśnie w rpgmaker me ;p
Ogromne wsparcie sceny ;p Zawsze i szybko dostaniecie pomoc do waszej gry.
Klimat - tak to coś co posiadają gry tworzone w tym programie.
Magia rpgmakera ME - Nie trzeba szukać motywacji do tworzenie gier w tym programie. Tworzenie ich wciąga.
Brak ograniczeń w grach. Jedyne ograniczenie to wyobraźnia.
Masa dodatków i patchy tworzonych przez fanów.

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 19:07
autor: SmoKe
Dla kogoś nowego lub jeszcze zastanawiającego się nad wyborem (albo zmianą) makera przydatne, ale ktoś kto już w nim pracuje raczej niczego nowego tu nie znajdzie. Tak czy siak plus za chęci :-)

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 19:45
autor: Jazzwhisky
Pomysł fajny, ale opracowanie chaotyczne i mimo wszystko mało wyczerpujące. Fajnie gdybyś dodał nagłówki, wyróżnienia czy wypunktowania, tak żeby widać było wyraźny podział i zwartą konstrukcję poszczególnych działów.
Podpatrz sobie zapowiedzi gier, które nigdy nie wyszły, one zawsze mają super-wypas formatowanie tekstu. ;D

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 19:54
autor: X-Tech
Fajnie, że się podoba 1.

Postaram się coś z tym zrobić - poprawić technicznie
Tak temat można bardziej wyczerpać, więc powyciskam jeszcze kilka rzeczy z tematu.
Bazowo wzoruje się na tym co jest wystarczające do zrobienia świetnych gier - wiedza i umiejętności. Pewne rzeczy nie muszą zostać poruszone - siła 2k3 tkwi w pomysłowości i wyobraźni dlatego 2k3 jest najlepszy ;p

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 20:01
autor: Rave
Jeszcze w sekcji "dla wariatów" dodałbym dynRPG ;)

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 21:13
autor: X-Tech
a ja się nad tym zastanawiałem i większość MYŚLI mówi mi, że nie, ale wiele mówi mi, że tak.
To ma iść do sekcji dla większych wariatów. XD

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 09 paź 2012, 23:07
autor: Twardy
Faktycznie malo czytelne jest, ale ogolnie ciekawe. Oczywiscie 10 pkt za inicjatywe :)

Re: Od zera do rpg bohatera !

: 10 paź 2012, 01:59
autor: X-Tech
Poddałem to "lekkiej" rozbudowie i dodałem nagłówki XD Jeszcze się zastanowię co dopiszę. Rave tak jest też to o czym wspomniałeś ;p

Tajna broń użytkownika RPGMAKER 2K3 (Rpgmaker ME)

: 21 wrz 2014, 17:32
autor: X-Tech
Krótki temat, który pokazuje moc i łatwość tworzenia gier w rm 2k3 i jego przewagę nad resztą rmów.

Program oferuje gry w rozdziałce 320x240 co idealnie nadaje się do gier robionych za pomocą pixelartu, od których nie bije sztuczność tworzenia grafiki za pomocą efektów z photoshopa - grafika ma duszę, bo jest robiona w 100% ręcznie za pomocą pikseli - to się nazywa pixelart - sztuka pikseli. Nie potrzeba do programu praktycznie nic oprócz paru grafik i dźwięków/muzyki, ale jeśli ktoś chce sobie ułatwić robotę lub coś dodać - lub ma pytania. Ten temat rozwieje wszelakie wątpliwości.



Polecam pobierać nowym wszystko po kolei co oznaczę *** gwiazdką:.



***Program w wersji polskiej:
http://tsukuru.pl/forum/?co=download&typ=programy

LUB

***Program w wersji angielskiej:
http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/RM2003





***Czysty projekt - projekt oczyszczony z wszelakich grafik/ZASOBÓW. Pozwala zacząć tworzyć grę od zera z grafik i dźwięków, które sobie znajdziemy - gra stworzona na tym projekcie zadziała u każdego i gracz nie będzie musiał instalować rpgmakera , ani rtp. Po prostu gra zadziała od razu od razu po jej pobraniu przez gracza. Można go skopiować ile się chce razy i tworzyć na kopiach inne projekty.

http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/RM2003





Zmiana wyglądu programu + bajery ułatwiające obsługę:

opis http://cherrytree.at/cms/lang/en/projects/ultimate/

download http://cherrytree.at/cms/lang/en/download/?did=1







Dodatki:

**Konwerter do 8bit bez strat w kolorach (grafiki w rmie muszą mieć 8bit i być w png lub bmp. Jeśli znajdziemy w necie jakiś nietypowy obrazek, albo tapetę itp. i chcemy jej użyć w grze ten program pozwoli zaimportować ją bez strat kolorów do formatu obsługiwanego przez rm): INFRAN VIEW:

http://tsukuru.pl/forum/?co=download&typ=programy



***Kreator postaci z kawałków grafik: Chara EX (Taki sam generator jak w VX ACE, a nawet lepszy, bo ma więcej opcji w kolorach i nie tylko)
http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/CharaEX





Niekonieczne dodatki:



Pliki, które pozwalają zmienić czcionkę na inną w własnej grze - jeśli domyślna nam się nie podoba:
http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/RM2003



Pozwala zmienić ikonkę exe gry: Resource Hacker: http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/reshack

BetterAEP: Pozwala zrobić własny title screen (standardowy jest usunięty)
[Jak robić własne menu. Przykład: Start gracza ustawiamy na nowej pustej mapie, która ma być naszym menu.Ustawiamy np: grafikę w tle, która ma przygotowany napisy start/zakończ grę. Za pomocą postaci gracza wybieramy odpowiednie opcje w menu (na tej mapie gracz musi się zmienić w grafikę kursora) Odpowiednie zdarzenia, które tworzymy - naciśnięte uruchamiają co chcemy np: nasz start gry...]
http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/BAEPArRM2k3

Audieremony: Pozwala obsługiwać wiele dodatkowych formatów dźwiękowych.
http://tsukuru.pl/index.php?link=programy/BAEPArRM2k3

Rm Event Factory (pozwala kopiować zdarzenia razem ze zmiennymi)
http://cherrytree.at/cms/lang/en/download/?did=11




=================================================================
!!!!!!!!!!!!!!!
Poza tym nie potrzeba żadnego Ruby, ani RGSS, których nauka zajmie ogromną ilość czasu, a do tego uciążliwość korzystania byłaby kolejną wadą. Na szczęście tu nie ma żadnego Ruby, ani RGSS - wszystko śmiga na zdarzeniach (!) Jest proste w obsłudze i pozwala robić wszystko co potrzebne do własnych świetnych gier.

=================================================================

Lepsze niż RUBY:


Na koniec dodatki dla tych, którzy chcą się bawić w nadpisywanie możliwości rma (ale nie jest to wymagane, bo jest w nim już wszystko co potrzebne do robienia świetnych i ciekawych gier w najprostszy sposób) To coś dla skrypterów. Jak ktoś zna najlepszy język programowania do gier jakim jest C++ może tworzyć dla innych użytkowników dodatkowe rozszerzenia programu (tak samo jak w ruby) , które rozszerzą rma o pewnie funkcje, których się nie da zrobić zdarzeniami, ale jak widać nie są już potrzebne praktycznie żadne oprócz tych, które dorobił sam autor, bo wszystko da się robić na zdarzeniach...





Dyn RPG (Pozwala pisać rozszerzenia programu takie jak w Ruby za pomocą C++ - jeszcze szybsze i jeszcze lepsze)
download: http://cherrytree.at/cms/lang/en/download/?did=20

instrukcja + opis klas i modułów programu (to samo co rgss z vx ace/xp/vx, ale jeszcze lepsze w obsłudze i szybsze dzięki C++)
http://rpg-maker.cherrytree.at/dynrpg/





Ogólnie program genialny i najprostszy w obsłudze z całej serii.

Jeszcze raz zachęcam do robienia gier w tym programie i na pustym projekcie, który dałem w linku wyżej. Ma to tonę zalet- wystarczy kilka grafik i dźwięków + zachowujemy zawsze oryginalność i gra waży mniej, bo nie używa niepotrzebnych zasobów.
Grafik do rm 2k3 w necie są dziesiątki tysięcy po prostu nic tylko brać.

Re: Tajna broń użytkownika RPGMAKER 2K3 (Rpgmaker ME)

: 21 wrz 2014, 17:46
autor: Dragon Kamillo
Masz zamiar około co roku zakładać takie same tematy: viewtopic.php?f=3&t=3862?

Re: Tajna broń użytkownika RPGMAKER 2K3 (Rpgmaker ME)

: 21 wrz 2014, 18:01
autor: X-Tech
Ten jest jeszcze lepszy. Coś jak część 2 .

Połączone, zamknięty.