Extra Credits

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

Awatar użytkownika
Szhival
Posty: 109
Rejestracja: 21 kwie 2009, 21:03

Extra Credits

Postautor: Szhival » 19 lis 2012, 19:32

Obrazek
Join us every week as we take a deeper look at games; how they are made, what they mean and how we can make them better


Od dluzszego czasu co tydzien zasiadam by obejrzec calkiem ciekawa serie krotkich pogadanek o grach - o tym jak powstaja, jakie sa i co znacza.

Polecam ta serie - Extra Credits - gdyz jak malo co pozwala lepiej zrozumiec to medium, zas dodatkowo pomaga rowniez podsuwajac porady i tlumaczac mechanizmy i metody uzywane przy tworzeniu gier.

http://www.penny-arcade.com/patv/show/extra-credits


[ for mods: nie bylem pewien ktory dzial bardziej pasuje >.>" ]
Obrazek
Repensum est Canicula
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 1962
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Extra Credits

Postautor: Rave » 04 mar 2013, 15:56

Ja to też oglądam. Bardzo dobry program. Polecam.

//edit: Jak nie wiecie kiedy nowe odcinki są to wychodzą one w środy.
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo)
Posty: 1668
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Extra Credits

Postautor: GameBoy » 04 mar 2013, 16:44

Również polecam.
Ludzie, którzy robią te filmiki mają spore pojęcie o designie gier, więc można się sporo od nich nauczyć.
http://www.rmxp.vot.pl -> kopia RMXP

To Twój projekt, więc, do jasnej cholery, weź wreszcie za niego choć odrobinę odpowiedzialności. - Kleo =)
Ponoć w jaskiniach koło rysunków ściennych przedstawiających mamuty można było zobaczyć "scena umiera". - Noruj =)
Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3115
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Extra Credits

Postautor: X-Tech » 05 mar 2013, 11:57

Uważam, że ludzie z wyobraźnią i dużą inwencją nie potrzebują oglądać takich rzeczy tylko - robić gry. Przydatne wg. mnie raczej dla kompletnych beztalenci imo, którzy po prostu chcą robić jakiekolwiek gry za wszelką cenę, a nie mają do tego predyspozycji i nie wiedzą jak za to się zabrać i nie mają o tym zielonego pojęcia co uważam za dość przykre...cóż za informacje to przedstawia po za paroma śmiesznymi wzorcami...mnie to śmieszy...a nawet uważam to za perfidną próbę robienia ludzi maszynek do robienia gier na siłę. Nie widzę w tym, żadnego celu i uważam to za szkodliwe.


Gry powinny robić imo osoby z talentem, które coś wniosą do tego światka. auczy się jakiś banalnych wzorców, a potem będzie udawać EKSPERTA... Gry się czuje i rozumie, albo nie..przede wszystkim ciężką pracą wchodzą powoli wyżej w grach, Bleeeeeee dla mnie okropność...to nie tak powinno wyglądać, bo przede wszystkim kumata osoba, która nadaje się do tworzenia gier nie potrzebuje takich tutoriali...ona już szuka dalej po za tym bełkotem tutorialowym...
Niepotrzebne sztuczne cukry, hejty, zazdrości, wredności. Liczy się pochwała za grę, która przynosi CI mnóstwo frajdy.


CZAT OK.

RM zawsze spoko.

Jestem tu dla siebie. Tworzę co lubię.
Liczy się akcja i intensywna rozgrywka, oraz kreatywność. Inne gry mnie nie jarały i nie jarają. Prawda wylana.
Awatar użytkownika
Kleo

Golden Forki Special (zwycięstwo)
Posty: 934
Rejestracja: 31 sie 2012, 22:25

Re: Extra Credits

Postautor: Kleo » 05 mar 2013, 13:23

X-Tech, z twojej wypowiedzi wynika, że jesteś ortodoksyjnym zwolennikiem wyważania otwartych drzwi i korzystanie z cudzych doświadczeń uważasz za uwłaczające godności "twórcy". To trochę tak, jakby powiedzieć, że gotowanie potrawy wg przepisu dowodzi braku talentów kulinarnych, a korzystanie z instrukcji obsługi jest niepodważalnym dowodem kompletnej głupoty. A prawda jest taka, że uczenie się metodą prób i błędów jest najprymitywniejszą z możliwych strategii zdobywania wiedzy i umiejętności (co nie znaczy, że się nie przydaje, rzecz jasna). Pewnie, że jak ktoś ma talent, to pójdzie mu to szybciej, ale po co się męczyć, jak można popatrzeć na dobre wzorce, poznać je i ewentualnie zmodyfikować wg własnych potrzeb. No i nic w tym złego, wręcz przeciwnie. Słuchanie mądrzejszych od siebie nie uwłacza niczyjej godności, jest raczej dowodem na otwartość i samoświadomość uwzględniającą tak mocne strony, jak i ograniczenia.
A te filmiki to chyba jednak nieco inny cel mają, niż robienie z ludzi "maszynek do robienia gier".
Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3115
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Extra Credits

Postautor: X-Tech » 05 mar 2013, 13:49

Pytanie zasadnicze jaki sens ma uczenie osób, które się do tego nie nadają...W tym tkwi sęk moich zarzutów...Jaki ma cel robienie gier w gigantycznych ilościach, a nie gier, które się będą wyróżniać - i w tworzeniu takich gier takie tutoriale nie pomogą...bo tu potrzeba czegoś więcej, a wręcz czegoś innego...to właśnie zajarani pasjonaci/artyści, którzy rozumieją gry bez tutoriali pracując w pocie czoła nad swoimi ideami, które obierają zupełnie inne wszechświaty - wyrzucają gry na wyższy poziom, a nie jakieś Jasie i Stasie, które uczą się w szkółkach jak działa Super Mario.

Świat złazi na psy. Dostrzegam podstawowy problem po co tłumaczyć mniej kumatym mechanizmy gier skoro te mechanizmy są widoczne od razu kiedy grasz w gierki i tylko ktoś "wyjątkowy" rozwinie podstawy na wyższy level, a więc ktoś kto rozumie gry bez tutoriali bez łopatologicznego wpajania. Sens czegoś takiego jest absurdem.

Kiedy ktoś mierzy wyżej pominie tutki itp. rzeczy na wstępie...a więc jak dla mnie te tutoriale po za funkcją nauczania przeciętnych ludzi jak działają przeciętne gry nic więcej nie wnoszą - ogólnie w gamedevie tym profesjonalnym firmy mają uczulenie na twórców gierek po szkołach, a to też mówi samo za siebie.
Niepotrzebne sztuczne cukry, hejty, zazdrości, wredności. Liczy się pochwała za grę, która przynosi CI mnóstwo frajdy.


CZAT OK.

RM zawsze spoko.

Jestem tu dla siebie. Tworzę co lubię.
Liczy się akcja i intensywna rozgrywka, oraz kreatywność. Inne gry mnie nie jarały i nie jarają. Prawda wylana.
Awatar użytkownika
Super Vegeta
Posty: 847
Rejestracja: 07 maja 2006, 08:03
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Extra Credits

Postautor: Super Vegeta » 05 mar 2013, 16:48

X-Tech pisze:Jaki ma cel robienie gier w gigantycznych ilościach, a nie gier, które się będą wyróżniać - i w tworzeniu takich gier takie tutoriale nie pomogą...
Czy ktoś każe ci grać w te nieciekawe produkcje? A cel ma taki, by ludzie się czegoś nauczyli. Każdy od czegoś zaczynał. Natomiast to, że tobie się wydaje, że obecnie mamy zalew przeciętnych produkcji wynika primo: z podniesienia oczekiwań, secundo: tego, że niegdyś ludzie nieudane projekty w większości trzymali dla siebie, a dzisiaj mamy internety i każdy może opublikować co tylko chce.

Poza tym, jak dla mnie Extra Credits ciekawe jest dlatego, że oferuje po prostu dużo trafionych przemyśleń na temat gamedevu. Nie wskazuje jedynej słusznej drogi, ale zwraca uwagę na pewne aspekty i skłania do refleksji.
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo)
Posty: 1668
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Extra Credits

Postautor: GameBoy » 05 mar 2013, 19:04

Bardzo utalentowanym osobom takie filmy może i nie są potrzebne, ale pomyśl - jak jakiś przeciętniak na to trafi to może stać się tylko lepszy. Tym samym ogólny poziom tworzonych gier i tak się odrobinę podniesie.
Pomijasz zresztą bardzo ważną rzecz - by łamać reguły trzeba najpierw je poznać!
Sam kiedyś myślałem podobnie podczas grania na gitarze - "nie będę uczył się teorii muzyki, bo będzie mnie ona ograniczać", a to jest, za przeproszeniem, gówno prawda.
Gdybym nie był tak tępy te kilka lat temu to obecnie byłbym dużo lepszym muzykiem.
Teraz liznąłem dosyć sporo teorii i co się okazuje? Jej znajomość pozwala mi komponować patrząc się tylko w nuty, bo wiem, że taki a taki interwał w połączeniu z danym akordem da efekt, który chcę uzyskać. Przy czym wiem też jak wyłamać się z ram tej całej teorii.

Aplikując to do tworzenia gier - jak ktoś nie przyswoi sobie pewnej teorii dotyczącej gameplayu, etc. to może (powtarzam, może!) tracić czas na wyważanie otwartych drzwi, bo ktoś podał przyczynę problemu/rozwiązanie na tacy.
Owszem, ktoś może wszystkie te rzeczy przedstawione w Extra Credits intuicyjnie rozumieć i widzieć wszystkie zależności między pewnymi aspektami gier etc. ale jeśli ktoś już je opisał - dobrze by było z tego skorzystać, bo jest to po prostu zwykła oszczędność czasu.
Sam spotkałem się tu z pewnymi rzeczami, których nie potrafiłbym dokładnie opisać mimo, że intuicyjnie czułem, że są to dobre rozwiązania.


W skrócie - geniuszom te filmy nie zaszkodzą (bo tacy i tak wiedzą lepiej i nie kierują się innymi - dlatego są geniuszami), a przeciętniakom mogą tylko i wyłącznie pomóc.
http://www.rmxp.vot.pl -> kopia RMXP

To Twój projekt, więc, do jasnej cholery, weź wreszcie za niego choć odrobinę odpowiedzialności. - Kleo =)
Ponoć w jaskiniach koło rysunków ściennych przedstawiających mamuty można było zobaczyć "scena umiera". - Noruj =)
Awatar użytkownika
Kleo

Golden Forki Special (zwycięstwo)
Posty: 934
Rejestracja: 31 sie 2012, 22:25

Re: Extra Credits

Postautor: Kleo » 05 mar 2013, 20:40

Ładnie powiedziane, GameBoy.
Choć obawiam się, że do X-Techa nie trafi, bo w jego czarno - białej wizji świata nie ma miejsca na przeciętniactwo. Są albo geniusze/artyści/pasjonaci, albo kompletne beztalencia/ludzie, których nie warto uczyć itp.
A moim zdaniem właśnie na otwartych, pracowitych i chcących się doskonalić przeciętniakach współczesny świat się opiera. Self-made-maństwo nie ma racji bytu w dzisiejszym, bardzo złożonym świecie, w którym suma wiedzy jest zbyt wielka, aby dało się jakąkolwiek dziedzinę ogarnąć wyłącznie na podstawie osobistego doświadczenia. Co tyczy się również geniuszy.
Świat złazi na psy.
No, kiedyś to nawet trawa była zieleńsza... Ale to se wrati;)
Awatar użytkownika
Szhival
Posty: 109
Rejestracja: 21 kwie 2009, 21:03

Re: Extra Credits

Postautor: Szhival » 24 mar 2013, 10:52

Swiat zlazi na psy? Bth please... Gdy ja zaczynalem tworzyc gry ty jeszcze byles mokrym snem swego ojca ;P

Prawda jest, ze gamedev przeszedl spora droge i olbrzymia ewolucje w niezwykle przyspieszonym tempie - w dwadziescia piec lat od ponga, do pukania do drzwi sztuki.

Co do Extra Credits - szacunek nalezy sie nawet za chec przedstawienia zagadnien poruszanych przez ekipe tego programu - juz zrobili wiecej dla podniesienia poziomu gier niz ty x-t przez cale swoje psioczenie.
Obrazek
Repensum est Canicula
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo)
Posty: 1668
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Extra Credits

Postautor: GameBoy » 24 mar 2013, 11:12

James Portnow, współautor tych filmów będzie mówił o gamedesignie na festiwalu DigitalDragons w Krakowie. :)

http://digitaldragons.pl/pl/europejski- ... 13/program

w dwadziescia piec lat od ponga, do pukania do drzwi sztuki.

Oj, gry zahaczały o sztukę już dawno, zwłaszcza gry tekstowe. Tylko tak trochę paradoksalnie ich wejście do mainstreamu sprawiło, że przeciętny człowiek zaczyna spoglądać na gry inaczej niż "to tylko jakaś zabawka dla małych dzieci".

Co do Extra Credits - szacunek nalezy sie nawet za chec przedstawienia zagadnien poruszanych przez ekipe tego programu - juz zrobili wiecej dla podniesienia poziomu gier niz ty x-t przez cale swoje psioczenie.

Ale z tym muszę się zgodzić, zwłaszcza, że prezentowane tam rady są raczej dosyć ogólne, a i sami twórcy mówią, by nie brać ich za prawdę objawioną. Po prostu pokazują na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas tworzenia gry.
http://www.rmxp.vot.pl -> kopia RMXP

To Twój projekt, więc, do jasnej cholery, weź wreszcie za niego choć odrobinę odpowiedzialności. - Kleo =)
Ponoć w jaskiniach koło rysunków ściennych przedstawiających mamuty można było zobaczyć "scena umiera". - Noruj =)
Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3115
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Extra Credits

Postautor: X-Tech » 24 mar 2013, 19:21

Shival:

1
Musisz być naprawdę stary.


2
Czekam na przykłady sztuki.


3

Pokaż mi na forach RM ten skok w jakości gier odkąd pojawił się ten link.
Niepotrzebne sztuczne cukry, hejty, zazdrości, wredności. Liczy się pochwała za grę, która przynosi CI mnóstwo frajdy.


CZAT OK.

RM zawsze spoko.

Jestem tu dla siebie. Tworzę co lubię.
Liczy się akcja i intensywna rozgrywka, oraz kreatywność. Inne gry mnie nie jarały i nie jarają. Prawda wylana.
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo)
Posty: 1668
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Extra Credits

Postautor: GameBoy » 24 mar 2013, 22:39

Wskazówki dla makerowiczów z filmów Extra Credits:

Opieranie gry na jednym prostym temacie (np. podróż, konflikt pokoleń, cokolwiek) i drążeniu go do końca. Budowanie fabuły na mechanice (ta powinna być wymyślona wcześniej), a nie w drugą stronę. Unikanie nadmiernej ekspozycji (historii całego świata, szczegółowych biografii bohaterów, długiego wyjaśniania działania technologii etc.), pokazywanie zamiast opisywania.
Tworzenie mechaniki gry, która byłaby nieskomplikowana i jednocześnie dawała graczowi pewną swobodę działania i różnorodność rozgrywki.



Gry jako sztuka:

Journey - zawiera wszystkie składniki archetypu podróży jakie można zobaczyć w literaturze czy filmie oraz ROZSZERZA je o postać gracza-przewodnika, przekazującego swoją wiedzę o świecie nowym graczom, co jest możliwe tylko w grze. Wszystko to bez użycia ani jednego zdania.
Polecam obejrzeć: http://www.youtube.com/watch?v=SWKKRbw-e4U

Shadow of Colossus - zadaje proste pytanie - "czy poświęciłbyś życie wielu (w dodatku niewinnych) dla prawdopodobnego uratowania ukochanej osoby?" - po czym stawia gracza w sytuacji gdzie odpowiedź na to pytanie brzmi tak. Do tego sprawia, że gracz po zabijaniu niewinnych stworów odczuwa triumf. Jednak ostatecznie sprawy nie są tak oczywiste jak się wydają.

Proteus - bardzo prosty koncept, gra polegająca na zwiedzaniu generowanej losowo wyspy w czterech porach roku. Mimo to grałem w nią ze szczerym zachwytem porównywalnym do oglądania starych animacji Disneya. To jest chyba najlepsze porównanie - interaktywny fragment animacji Disneya, gdzie różne zwierzątka tańczą i śpiewają. Polecam zagrać (wystarczy jakieś pół godziny by zobaczyć całość).

Mógłbym podać jeszcze parę tytułów, ale nie chce mi się opisywać dlaczego uznaję je za sztukę.
http://www.rmxp.vot.pl -> kopia RMXP

To Twój projekt, więc, do jasnej cholery, weź wreszcie za niego choć odrobinę odpowiedzialności. - Kleo =)
Ponoć w jaskiniach koło rysunków ściennych przedstawiających mamuty można było zobaczyć "scena umiera". - Noruj =)
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 1962
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Extra Credits

Postautor: Rave » 24 mar 2013, 22:47

X-Tech pisze:3

Pokaż mi na forach RM ten skok w jakości gier odkąd pojawił się ten link.

Gameboy odniósł się praktycznie do wszystkiego, ale ja bym chciał coś jeszcze dodać.

Zgadnij co? Zrobienie gry wymaga czasu. Szczególnie dobrej gry. Takie Tale Of Exile Akt 1 czy Wrota Arkany powstawały rok lub więcej. Także nie spodziewaj się natychmiastowego wysypu dobrych gier.

Inna sprawa to to, że nie wszyscy oglądają EC, autorzy makerowych gniotów z pewnością nie. Ja staram się wykorzystywać wskazówki w EC w grze którą robię, więc możliwe że wkrótce będzie jakaś lepsze gierka (wkrótce=rok-dwa lata).
Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3115
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Extra Credits

Postautor: X-Tech » 25 mar 2013, 00:14

Wypiszcie więcej tych punktów może trafią się takie, o których nie było w makerowych tutorialach.

Sztuka w SOFC jest taka jak z pacmana sztuka jak dużo jeść i nie utyć.
Niepotrzebne sztuczne cukry, hejty, zazdrości, wredności. Liczy się pochwała za grę, która przynosi CI mnóstwo frajdy.


CZAT OK.

RM zawsze spoko.

Jestem tu dla siebie. Tworzę co lubię.
Liczy się akcja i intensywna rozgrywka, oraz kreatywność. Inne gry mnie nie jarały i nie jarają. Prawda wylana.

Wróć do „Scena”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości