muzyka i prawa autorskie
Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 20 maja 2014, 07:40
muzyka i prawa autorskie
Wiele dość niezłych nut z gier doskonale nadawało by się do mojej gry. Chcę czy wklejanie muzyki z gier nie jest niezgodne z prawem i czy nie poniosem żadnych konsekwencji kiedy wprowadzem gre do Twierdzy RPG Maker?
- tiberium
- Posty: 489
- Rejestracja: 08 kwie 2011, 12:06
Re: muzyka i prawa autorskie
Jeżeli gra ma być za darmo, to chyba praw autorskich nie naruszasz.
Ale wspomnij o autorach w jakiś creditsach.
Ale wspomnij o autorach w jakiś creditsach.
RPG MAKER 2000 the best! ლ(╹◡╹ლ)
Forget the rest...
Forget the rest...
- Kleo
- Posty: 1001
- Rejestracja: 31 sie 2012, 22:25
Re: muzyka i prawa autorskie
Nieprawda. Jeśli wykorzystujesz utwory z gier komercyjnych, to naruszasz prawa autorskie. Zajrzyj, co piszą na ten temat (chyba) fachowcy:
http://forumprawne.org/prawo-autorskie/ ... yjnym.html
http://forumprawne.org/prawo-autorskie/ ... ry-pc.html
Chociaż myślę sobie, że raczej nikt Ci za to głowy nie urwie, ale stuprocentowej gwarancji dać w tej kwestii nie można. :)
http://forumprawne.org/prawo-autorskie/ ... yjnym.html
http://forumprawne.org/prawo-autorskie/ ... ry-pc.html
Chociaż myślę sobie, że raczej nikt Ci za to głowy nie urwie, ale stuprocentowej gwarancji dać w tej kwestii nie można. :)
- GameBoy
- Posty: 1769
- Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
- Lokalizacja: Wieluń
Re: muzyka i prawa autorskie
Dopóki na grze nie zarabiasz (i nie jest ona jakoś bardzo popularna) to jesteś raczej w "szarej strefie" - teoretycznie nie jest to legalne, ale nikogo to raczej nie obchodzi.
Nie mniej jednak jest masa darmowej muzyki w internecie - sprawdź portale jak np. Newgrounds.
Do tego dochodzą darmowe nagrania muzyki klasycznej np. tutaj https://musopen.org/
Nie mniej jednak jest masa darmowej muzyki w internecie - sprawdź portale jak np. Newgrounds.
Do tego dochodzą darmowe nagrania muzyki klasycznej np. tutaj https://musopen.org/
- Jazzwhisky
- Posty: 4332
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
- Kontakt:
Re: muzyka i prawa autorskie
W praktyce wszystko zależy od tego czy właściciel lub jego przedstawiciel upomni się o swoje prawa do utworu. Może to być zwykły mail, może to być wezwanie do zapłaty lub pismo sądowe, na pewno jednak nikt nie ściga takich rzeczy z urzędu. Właściciel musiałby być też wyjątkowym *^&@#! by ciągać po sądach amatorskiego twórcę gier z jego niekomercyjną produkcją, to tak raczej nie działa, bo sądy patrzą na to różnie (niuanse!) i nie ma żadnej pewności co do zrealizowania swoich żądań.
Na wszelki wypadek trzymałbym się z dala od utworów muzycznych spoza gier (polski pop, muzyka filmowa etc.) i najnowszych, najpopularniejszych (ostatnie miesiące?) produkcji, tu działania bywają ostre.
Z dobrego doświadczenia wiemy natomiast, że gdy jeden z polskich twórców (wykorzystując m.in. muzykę z Baldur's Gate i postaci z popularnego polskiego serialu) wydał tak popularną grę, że pisał o niej nawet Onet, to otrzymał od właścicieli praw do postaci jedynie ofertę, by wydać kolejną grę za pieniądze. =)
Ofkoz najlepsza rada to własny scenariusz i kod (skrypty) oraz własna grafika i dźwięki, w końcu gra ma być twoja, a im więcej zlepków tym zazwyczaj bardziej nieudana próba bycia fajnym* i gorszy efekt finalny. Do tego każdy RM ma jeszcze pokaźne RTP i możliwość jego edycji, a darmowej, nieznanej (zaleta!) muzyki jest w sieci całkiem sporo, to już nie ciemnogród roku 2003, można szaleć.
Na wszelki wypadek trzymałbym się z dala od utworów muzycznych spoza gier (polski pop, muzyka filmowa etc.) i najnowszych, najpopularniejszych (ostatnie miesiące?) produkcji, tu działania bywają ostre.
Z dobrego doświadczenia wiemy natomiast, że gdy jeden z polskich twórców (wykorzystując m.in. muzykę z Baldur's Gate i postaci z popularnego polskiego serialu) wydał tak popularną grę, że pisał o niej nawet Onet, to otrzymał od właścicieli praw do postaci jedynie ofertę, by wydać kolejną grę za pieniądze. =)
Ofkoz najlepsza rada to własny scenariusz i kod (skrypty) oraz własna grafika i dźwięki, w końcu gra ma być twoja, a im więcej zlepków tym zazwyczaj bardziej nieudana próba bycia fajnym* i gorszy efekt finalny. Do tego każdy RM ma jeszcze pokaźne RTP i możliwość jego edycji, a darmowej, nieznanej (zaleta!) muzyki jest w sieci całkiem sporo, to już nie ciemnogród roku 2003, można szaleć.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: muzyka i prawa autorskie
Co do muzyki, to generalnie korzystam z tej strony: http://freemusicarchive.org/ i (w mniejszym stopniu) Jamendo. Tysiące dobrych utworów na licencji CC czyli co najmniej do użycia w darmowej grze z zaznaczeniem autorstwa.