Tutorial [VX ACE] Błyskawiczny kurs Ruby dla zdarzeniowców

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3115
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Lokalizacja: Wielkopolska

Tutorial [VX ACE] Błyskawiczny kurs Ruby dla zdarzeniowców

Postautor: X-Tech » 06 paź 2014, 19:18

Oto mój kurs ruby dla zdarzeniowców. Jedyne co powinniście wiedzieć chcąc tworzyć rozbudowane i zaawansowane rzeczy na zdarzeniach do waszych gier.

Nic więcej z Ruby wiedzieć nie musicie (!)


Geneza: W rpgmakerze 2k3 istnieje komenda, która pozwala mówić danej zmiennej, które zmienną ma zmieniać. To pozwala skakać po całej liście zmiennych rpgmakera i tworzyć nieprawdopodobne rzeczy jakie na tylko przyjdą do głowy np: odczytywać wartość zmiennych i podstawiać pod nie inne zmienne lub odczytywać różne wartości zmiennych po kolei do jednej z listy zmiennych ułożonych kolejno lub rozwalonych po całej liście od 0 - 9999 czy ile tam ich sobie ustawicie. To potężny mały gadżet, który sprawił, że 2k3 stało się potężną maszynką która pozwala bez Ruby i RGSS bardzo często robić potężne i rozbudowane rzeczy do własnych gier dużo szybciej (!)



Od początku:


Trochę Ruby:
Wystarczy z listy zdarzeń w rpgmakerze VX ACE wybrać komendę
Skrypt i w nowej stronie zdarzenia na mapie wpisać to co jest w cudzysłowach:


-----------------------------------------------------------------------------

"$game_variables[40] = 60" CO TO ROBI ? ( Zmienia wartość zmiennej nr 40 na 60 )


"$game_variables[30] = $game_variables[50]" CO TO ROBI ? (zmienia wartość zmiennej nr 30 na wartość zmiennej nr 50)


Zaznaczone fragmenty kodu to operacje na zmiennych z listy rpgmakera (zmiennych) zmiennej 40, 30. W pierwszym wypadku zmienna nr 40 dostanie wartość 60. W drugim zmienna nr 30 dostanie wartość zmiennej nr 50. Załapaliście to ? Myślę, że tak. Git. Jeśli chcecie się upewnić, że operacje działają
wystarczy, że po wstawieniu komendy skrypt z tymi fragmentami "kodu" wstawicie okno wiadomości, a
w nim wpiszecie \v[40]. Jeśli uruchomicie grę testową w oknie powinno się wyświetlić "60" czyli nowa wartość zmiennej. Tak właśnie sprawdza się w oknie wiadomości wartości zmiennych poprzez wpisanie w okno wiadomości \v[numer zmiennej] z czego numer zmiennej to liczba, którą tu wstawiacie, a jest nią numer zmiennej, której wartość was będzie interesować i chcecie ją wyświetlić w oknie wiadomości.



Teraz do sedna. Jak wygląda układ znanej komendy z 2k3 przez Ruby. Rozwiązałem to tak:


Piszecie całość w cudzysłowach tak jak w poprzednim przykładzie:


"$game_variables[[$game_variables[10]] = $game_variables[40]"



Hardkorowe ? Nie. Proste.





Co to robi ? To sprawia, że dziesiąta zmienna z listy zmiennych zdarzeń rpg maker wskazuje, którą zmienną ma zmienić zmienna nr 40. Czyli zmieniając wartość zmiennej nr 10 na np: 15 mówimy zmiennej 40, że ma zmienić zmienną nr ten, którym jest wartość zmiennej nr 10 czyli zmienną nr 15 na wartość zmiennej 40. Koniec. Nic więcej z ruby znać nie musicie do zaawansowanych rzeczy na zdarzeniach w VX ACE. Koniec i kropka.
Wydaje się to zakręcone ? To bardzo proste. Przeczytajcie jeszcze raz moje wyjaśnienie.



Kompletnie nic więcej z Ruby znać nie musicie do robienia zaawansowanych rzeczy na zdarzeniach w VX ACE (!) Osiągniecie te same efekty tworząc elementy rozgrywki do waszych gier co na ruby, ale 10x prościej bez kucia rgss i całego ruby. Jeśli macie smykałkę do algorytmów wykorzystacie potencjał tej komendy jest on niemal nieskończony. Każdy kto tworzył coś na zdarzeniach w 2k3 z tą komendą poczuje się jak w domu. Koniec.




Co to zastępuje z mojego doświadczenia i odkrycia przy odrobinie kombinowania:

listy
tablice
szablony
wzorce
powtarzanie tych samych obliczeń przepisując je po raz kolejny itp.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jeśli ktoś ma pytania. Odpowiem.
Niepotrzebne sztuczne cukry, hejty, zazdrości, wredności. Liczy się pochwała za grę, która przynosi CI mnóstwo frajdy.


CZAT OK.

RM zawsze spoko.

Jestem tu dla siebie. Tworzę co lubię.
Liczy się akcja i intensywna rozgrywka, oraz kreatywność. Inne gry mnie nie jarały i nie jarają. Prawda wylana.

Wróć do „Scena”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości