Demo 1.0
: 13 paź 2014, 01:56
autor: Adrap
Turtorial Skrypt - Zdarzeniówka "Demo"
Poradnik do robienia skryptów na RPG Makerze przy pomocy zdarzeń. Poradnik oraz demo są robione dla wersji polskiej RPG Makera XP. Jest to wersja 1.0 o nazwie Demo. A, jeszcze coś. To tutek dla ludzi już trochę ogarniętych po programie. Nie będę pisał np. "jak ustawić warunek zmienna != 3". Będę starał się dodawać kolejne wersje a w nich po ok. 5 nowych skryptów. Piszcie propozycje :-S
Jeśli materiały zawarte w tym tutku lub demie pomogły ci bardzo proszę daj 'pomógł'.
UWAGA: ABY SKRYPTY DZIAŁAŁY POPRAWNIE NALEŻY USTAWIĆ PRZEŁĄCZNIK 001: Start NA ON
Coś na rozgrzewkę "Bieganie w 8 stron"
1. Message Box
2. Efekt światła
3. Cutscenki
4. Zdolności za uzbrojenie
5. Umiejętność z książki
6.Wygląd za ubranie
7. Efekt światła (upgrade)
8. Kradzież
9. Skrzynia z wytrychem
Jak na ten czas to wszystko w przyszłości dodam:
- Drzewko umiejętności (Jest w Demie)
- Menu na zdarzeniach (Jest w Demie)
- Jakiś ABS
- Zaawansowaną pogodę
- Zaawansowaną skrzynię
- Może jakieś minigry
LINK DO DEMO 1.0 https://www.sendspace.com/file/1tdb0p
Poradnik do robienia skryptów na RPG Makerze przy pomocy zdarzeń. Poradnik oraz demo są robione dla wersji polskiej RPG Makera XP. Jest to wersja 1.0 o nazwie Demo. A, jeszcze coś. To tutek dla ludzi już trochę ogarniętych po programie. Nie będę pisał np. "jak ustawić warunek zmienna != 3". Będę starał się dodawać kolejne wersje a w nich po ok. 5 nowych skryptów. Piszcie propozycje :-S
Jeśli materiały zawarte w tym tutku lub demie pomogły ci bardzo proszę daj 'pomógł'.
UWAGA: ABY SKRYPTY DZIAŁAŁY POPRAWNIE NALEŻY USTAWIĆ PRZEŁĄCZNIK 001: Start NA ON
Coś na rozgrzewkę "Bieganie w 8 stron"
Spoiler:
Jak zrobić aby nasza postać biegała po naciśnięciu przycisku 'Shift' tak jak w RM VX oraz żeby umiała biegać w 8 stron co podobno jest możliwe tylko na skryptach? Trzeba wejść w 'Typowe zdarzenia'. W zakładce 'Funkcja' ustawiamy 'Równoległe zdarzenie'. Ustawiamy komendę 'Ustaw warunek'. Ustawiamy następujący warunek "Jeśli przycisk A jest włączony" W warunku ustawiamy:
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmiana szybkości: 5 (czyli 2x szybciej)
W 'Inne zdarzenie' ustawiamy:
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmiana szybkości: 4 (czyli normalnie)
Pierwsza część skryptu za nami.
Teraz ustawiamy warunek w warunku. Lepiej pokażę jak ten warunek wygląda.
<>Warunek: Przycisk Góra został naciśnięty
<>Warunek: Przycisk Prawo został naciśnięty
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Krok w góra-prawo
<>
:Koniec
<>
:Koniec
<>
Wykonujemy ten dla wszystkich 4 stron (góra-prawo, góra-lewo, dół-lewo, dół-prawo.
Uwaga skrypt na poruszanie się w 8 stron nie działa bez skryptu na bieganie.
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmiana szybkości: 5 (czyli 2x szybciej)
W 'Inne zdarzenie' ustawiamy:
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmiana szybkości: 4 (czyli normalnie)
Pierwsza część skryptu za nami.
Teraz ustawiamy warunek w warunku. Lepiej pokażę jak ten warunek wygląda.
<>Warunek: Przycisk Góra został naciśnięty
<>Warunek: Przycisk Prawo został naciśnięty
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Krok w góra-prawo
<>
:Koniec
<>
:Koniec
<>
Wykonujemy ten dla wszystkich 4 stron (góra-prawo, góra-lewo, dół-lewo, dół-prawo.
Uwaga skrypt na poruszanie się w 8 stron nie działa bez skryptu na bieganie.
Spoiler:
A co to jest ten Message Box? Jest to jak nazwa wskazuje "pudło na wiadomość", czyli to co widzisz za tekstem. Taki własny windowskin na wiadomości. Daje nam on możliwość nie tylko dodania tła do wiadomości ale również osobnej ramki na imię postaci luib wstawienia jakiegoś innego obrazka.
Instrukcja stworzenia "Message Box'a"
Na samym początku wchodzimy do projektu, dajemy tam 'Styl wiadomości' na 'Dół' oraz 'Bez ramki'. Piszemy taką wiadomość że w pierwszej linijce piszemy imię postaci z najdłuższym imieniem a 2, 3 i 4 linijkę zapełniamy tekstem.Tworzymy screenshota i wklejamy go do programu graficznego (ja korzystam z gimpa i polecam). Następnie tworzymy dwie ramki na imię i na tekst, tak aby obie te ramki potrafiły zmieścić teksty ze screena. Jeśli jednak
nie masz talentu do rysowania, możesz ściągnąć Massege Box'a z google, wpisując "Massege Box for RPG Maker [tu nazwa makera]"
Gdy obrazek będzie gotowy, komendą 'Pokaż obrazek' ustawiamy obrazek (Położenie X oraz Y) tak, aby tekst w wiadomościach z RPG Makera się w nim zmieścił (nie wystawał). Jeszcze, żeby wyłączyć Massege Box'a, trzeba tylko wywołać komendę "Usuń obrazek".
Dla ładniejszego efektu można użyć komendy "Ruszaj orazkiem" i ustawić tam przezroczystość na 0 oraz 20 jednostek czasu na "poruszenie się" obrazka. Uzyskamy wtedy efekt "zanikania" obrazka. Jeśli nie wiesz jak zdarznie ma wyglądać pobierz projekt, zdarzenie znajduje się w prawym górnym rogu.
Instrukcja stworzenia "Message Box'a"
Na samym początku wchodzimy do projektu, dajemy tam 'Styl wiadomości' na 'Dół' oraz 'Bez ramki'. Piszemy taką wiadomość że w pierwszej linijce piszemy imię postaci z najdłuższym imieniem a 2, 3 i 4 linijkę zapełniamy tekstem.Tworzymy screenshota i wklejamy go do programu graficznego (ja korzystam z gimpa i polecam). Następnie tworzymy dwie ramki na imię i na tekst, tak aby obie te ramki potrafiły zmieścić teksty ze screena. Jeśli jednak
nie masz talentu do rysowania, możesz ściągnąć Massege Box'a z google, wpisując "Massege Box for RPG Maker [tu nazwa makera]"
Gdy obrazek będzie gotowy, komendą 'Pokaż obrazek' ustawiamy obrazek (Położenie X oraz Y) tak, aby tekst w wiadomościach z RPG Makera się w nim zmieścił (nie wystawał). Jeszcze, żeby wyłączyć Massege Box'a, trzeba tylko wywołać komendę "Usuń obrazek".
Dla ładniejszego efektu można użyć komendy "Ruszaj orazkiem" i ustawić tam przezroczystość na 0 oraz 20 jednostek czasu na "poruszenie się" obrazka. Uzyskamy wtedy efekt "zanikania" obrazka. Jeśli nie wiesz jak zdarznie ma wyglądać pobierz projekt, zdarzenie znajduje się w prawym górnym rogu.
Spoiler:
A więc tak musisz stworzyć grafikę białego kółka na środku czarnego kwadratu. Rozmiar 1500x1500. Dlaczego taki duży? Ponieważ, gdybyśmy podeszli do krańca mapy "nie starczyłoby" obrazka. (Jeśli nadal nie wiesz o co chodzi sprawdź to w projekcie "Demo".) Białe kółko to będzie zasięg widzenia naszej postaci. Trzeba go importować do folderu "picture" ustawiając PPM i LPM na biały kolor. Gdy już to zrobimy dodajemy typowe zdarzenie o nazwie "Światło". Dajemy je na równoległe zdarzenie i dodajemy nowy przełącznik o nazwie "Light", na który będzie reagowało to typowe zdarzenie. Następnie trzeba stworzyć dwie zmienne: "Light_X" oraz "Light_Y" W typowym zdarzeniu przypisujemy im wartości.
Dla "Light_X" :
Wchodzimy w typowe zdarzenie. Dajemy tam komendę
"Zmień zmienną" i wybieramy opcję 'Zdarzenie' (2 od dołu). Ustawiamy tam 'Gracz' oraz 'Ekran X'
Dla zmiennej "Light_Y" robimy to samo tylko zamiast
'Ekran X' dajemy 'Ekran Y'
Teraz ustawiamy 'Pokaż obrazek' opcje:
<>Względny do: Środka
Wyznacz współrzędne za pomocą zmiennej.
Dla X będzie to zmienna "Light_X", a dla Y "Light_Y"
Teraz jeśli chcemy uruchomić skrypt wystarczy ustawić przełącznik "Light" na ON, a gdy chcemy wyłączyć to na OFF i 'Usuń obrazek' [nr obrazka]. Jeśli czegoś nie rozumiesz zalecam zajrzeć w projekt w typowe zdarzenia. Tam jest cały system.
Jak wygląda typowe zdarzenie (u mnie) :
<>Zmienna: [002: Light_X] = Gracz Względna ekranu X
<>Zmienna: [003: Light_Y] = Gracz Względna ekranu Y
<>Pokaż obrazek: 5, [Opcje, które podałem wyżej]
Dla "Light_X" :
Wchodzimy w typowe zdarzenie. Dajemy tam komendę
"Zmień zmienną" i wybieramy opcję 'Zdarzenie' (2 od dołu). Ustawiamy tam 'Gracz' oraz 'Ekran X'
Dla zmiennej "Light_Y" robimy to samo tylko zamiast
'Ekran X' dajemy 'Ekran Y'
Teraz ustawiamy 'Pokaż obrazek' opcje:
<>Względny do: Środka
Wyznacz współrzędne za pomocą zmiennej.
Dla X będzie to zmienna "Light_X", a dla Y "Light_Y"
Teraz jeśli chcemy uruchomić skrypt wystarczy ustawić przełącznik "Light" na ON, a gdy chcemy wyłączyć to na OFF i 'Usuń obrazek' [nr obrazka]. Jeśli czegoś nie rozumiesz zalecam zajrzeć w projekt w typowe zdarzenia. Tam jest cały system.
Jak wygląda typowe zdarzenie (u mnie) :
<>Zmienna: [002: Light_X] = Gracz Względna ekranu X
<>Zmienna: [003: Light_Y] = Gracz Względna ekranu Y
<>Pokaż obrazek: 5, [Opcje, które podałem wyżej]
Spoiler:
Stwórz obrazek z czarnymi marginesami u góry i u dołu (możesz skorzystać z zamieszczonego w projekcie o nazwie "cutscenki"), a w środku biały i wyimportuj kolor biały. Jednak polecam użyć pliku zawertego w "Demie".
Następnie dajemy komendę 'Pokaż obrazek' i wstawiamy ten obrazek (możemy pobawić się opcjami np. 'Przezroczystością'). To wszystko. Dla lepszego efektu polecam użyć takich opcji:
<>"Pokaż obrazek" Przezroczystość 0
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 255 i 20 jednostek czasu.
<>Jakaś scenka
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 0 i 20 jednostek czasu.
<>Usuń obrazek
Ew. gdy chcemy "usunąć" postaci po cutscence robimy takie coś
<>"Pokaż obrazek" Przezroczystość 0
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 255 i 20 jednostek czasu.
<>Jakaś scenka z wieloma postaciami
<>Odcień ekranu: (-255, -255, -255,0), @20
<>Czekaj @20
<>Usuwamy postacie
<>Usuń obrazek ("cutscenki")
<>Odcień ekranu: (0, 0, 0,0), @20
<>Czekaj @20
Następnie dajemy komendę 'Pokaż obrazek' i wstawiamy ten obrazek (możemy pobawić się opcjami np. 'Przezroczystością'). To wszystko. Dla lepszego efektu polecam użyć takich opcji:
<>"Pokaż obrazek" Przezroczystość 0
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 255 i 20 jednostek czasu.
<>Jakaś scenka
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 0 i 20 jednostek czasu.
<>Usuń obrazek
Ew. gdy chcemy "usunąć" postaci po cutscence robimy takie coś
<>"Pokaż obrazek" Przezroczystość 0
<>"Ruszaj obrazkiem" Przezroczystość 255 i 20 jednostek czasu.
<>Jakaś scenka z wieloma postaciami
<>Odcień ekranu: (-255, -255, -255,0), @20
<>Czekaj @20
<>Usuwamy postacie
<>Usuń obrazek ("cutscenki")
<>Odcień ekranu: (0, 0, 0,0), @20
<>Czekaj @20
Spoiler:
Wszystko jest oparte na jednym równoległym typowym zdarzeniu, które ma warunki do posiadanej broni. Gdy warunek jest spełniony dodajemy umiejętność, a gdy nie jest spełniony usuwamy tą umiejętność. Do działania
skryptu potrzebne są co najmniej 2 warunki. Najlepiej sprawdź to w typowych zdarzeniach. Wadą skryptu jest to, że umiejętność dodaje się po wróceniu na mapę. Aby wyjść z ekwipunku od razu do mapy trzeba (w XP) w edytorze skryptów, wejść do zakładki System_Equip i zastąpić 148 linijkę tym:
$scene = Scene_Map.new
Przykładowe Typowe zdarzenie:
Funkcja: Równoległe Przełącznik: "Start"
<>Warunek: Bohater [Chaz] [Krótki miecz] trzyma
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Leczenie]
<>Inne zdarzenie
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], - [Leczenie]
<>Koniec
<>Warunek: Bohater [Chaz] [Szata maga] trzyma
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Ogień]
<>Inne zdarzenie
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], - [Ogień]
<>Koniec
skryptu potrzebne są co najmniej 2 warunki. Najlepiej sprawdź to w typowych zdarzeniach. Wadą skryptu jest to, że umiejętność dodaje się po wróceniu na mapę. Aby wyjść z ekwipunku od razu do mapy trzeba (w XP) w edytorze skryptów, wejść do zakładki System_Equip i zastąpić 148 linijkę tym:
$scene = Scene_Map.new
Przykładowe Typowe zdarzenie:
Funkcja: Równoległe Przełącznik: "Start"
<>Warunek: Bohater [Chaz] [Krótki miecz] trzyma
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Leczenie]
<>Inne zdarzenie
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], - [Leczenie]
<>Koniec
<>Warunek: Bohater [Chaz] [Szata maga] trzyma
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Ogień]
<>Inne zdarzenie
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], - [Ogień]
<>Koniec
Spoiler:
Jak nauczyć naszego bohatera umiejętności po przeczytaniu księżki? Najpierw trzeba mieć książkę i typowe zdarzenie. Nasampjerw zajmiemy się typowym zdarzeniem.
Ustawiamy warunek z przełącznikiem np. "Księga" na ON. Jeśli warunek jest spełniny to znaczy że bohater już przeczytał tą książkę, więc w warunku dajemy wiadomość np. "Już to umiem" W innym zdarzeniu dajemy jakiś dźwięk książki, dodajemy umiejętność, dajemy wiadomość ew. obrazek o treści "Nauczono się kula ognia", i ustawiamy przełącznik "Księga" na ON
Jak wygląda to typowe zdarzenie
Funkcja Brak
<>Warunek: Przełącznik jest [005: Księga] == ON
<>Wiadomość: Już to umiem
<>Inne zdarzenie
<>Odegraj SE: '046-Book01'.80,100
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Kula ognia]
<>Wiadomość: Nauczono się "Kuli ognia"
<>Przełącznik: [005: Księga] = ON
:Koniec
:Koniec
Ustawiamy warunek z przełącznikiem np. "Księga" na ON. Jeśli warunek jest spełniny to znaczy że bohater już przeczytał tą książkę, więc w warunku dajemy wiadomość np. "Już to umiem" W innym zdarzeniu dajemy jakiś dźwięk książki, dodajemy umiejętność, dajemy wiadomość ew. obrazek o treści "Nauczono się kula ognia", i ustawiamy przełącznik "Księga" na ON
Jak wygląda to typowe zdarzenie
Funkcja Brak
<>Warunek: Przełącznik jest [005: Księga] == ON
<>Wiadomość: Już to umiem
<>Inne zdarzenie
<>Odegraj SE: '046-Book01'.80,100
<>Zmiana umiejętności: [Chaz], + [Kula ognia]
<>Wiadomość: Nauczono się "Kuli ognia"
<>Przełącznik: [005: Księga] = ON
:Koniec
:Koniec
Spoiler:
Tutaj dowiemy się jak zmienić wygląd postaci zależnie od tego jaką zbroję nosi. Potrzebne będzie: Przełącznik, typowe zdarzenie.
Ustawiamy typowe zdarzenie na równoległe, i ustawiamy warunek z nowym przełącznikiem, czyli jeśli przełącznik "Bez ubrania" jest ON. W warunku ustawiamy Zmień grafikę bohatera [tu ustawiamy jaką chcemy grafikę bez założonej zbroi]. W innym zdarzeniu ustawiamy przełącznik "Bez ubrania" na OFF. Robimy kolejny warunek teraz z 'jeśli bohater trzyma np. Szatę maga' i w tym warunku zmieniamy grafikę naszego hiłrosa na jakiegoś maga w innym zdarzeniu ustawiamy przełącznik "Bez ubrania" na ON
Jak powinno wyglądać typowe zdarzenie?
<>Warunek: Przełącznik: [011: Bez ubrania] == ON
<>Zmień grafikę bohatera: [Chaz], 001-Fighter, 0, , 0
<>Inne zdarzenie
<>Przełącznik: [011: Bez ubrania] == OFF
:Koniec
<>Warunek: [Chaz] [Szata maga] trzyma
<>Zmień grafikę bohatera: [Chaz], 036-Mage04, 0, , 0
<>Inne zdarzenie
<>Przełącznik: [011: Bez ubrania] == ON
:Koniec
Ustawiamy typowe zdarzenie na równoległe, i ustawiamy warunek z nowym przełącznikiem, czyli jeśli przełącznik "Bez ubrania" jest ON. W warunku ustawiamy Zmień grafikę bohatera [tu ustawiamy jaką chcemy grafikę bez założonej zbroi]. W innym zdarzeniu ustawiamy przełącznik "Bez ubrania" na OFF. Robimy kolejny warunek teraz z 'jeśli bohater trzyma np. Szatę maga' i w tym warunku zmieniamy grafikę naszego hiłrosa na jakiegoś maga w innym zdarzeniu ustawiamy przełącznik "Bez ubrania" na ON
Jak powinno wyglądać typowe zdarzenie?
<>Warunek: Przełącznik: [011: Bez ubrania] == ON
<>Zmień grafikę bohatera: [Chaz], 001-Fighter, 0, , 0
<>Inne zdarzenie
<>Przełącznik: [011: Bez ubrania] == OFF
:Koniec
<>Warunek: [Chaz] [Szata maga] trzyma
<>Zmień grafikę bohatera: [Chaz], 036-Mage04, 0, , 0
<>Inne zdarzenie
<>Przełącznik: [011: Bez ubrania] == ON
:Koniec
Spoiler:
Zalecam zaznajomienie się z podpunktem 2. A więc tak tym razem tworzymy 4 grafiki 1500x1500. W każdej malujemy tło na czarno, znajdujemy środek i 24 lub 32 pixele wyżej ustawiamy białą kropkę. Ta kropka to jeden z boków trójkąta (równoramiennego). Robimy trójkąty skierowane podstawą w 4 różne strony (w 4 grafikach).
Warunki stawiamy odznaczając ustaw inne zdarzenie jeśli warunek się nie spełni. Opcje obrazków znajdują się w podpunkcie 2. Jeśli warunek mówi gracz twarzą w górę to wybieramy obrazek gdzie jest trójkąt z podstawą na górze. A jeśli warunek mówi gracz twarzą w dół to wybieramy obrazek gdzie jest trójkąt z podstawą na dół itd.
Teraz typowe zdarzenie.
Funkcja Równoległe Przełącznik Latarka
<>Zmienna: [002: Light_X] = Gracz Względna ekranu X
<>Zmienna: [003: Light_Y] = Gracz Względna ekranu Y
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Górę
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta u góry]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Dół
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta u dołu]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Lewo
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta po lewej]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Prawo
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta po prawej]
:Koniec
Warunki stawiamy odznaczając ustaw inne zdarzenie jeśli warunek się nie spełni. Opcje obrazków znajdują się w podpunkcie 2. Jeśli warunek mówi gracz twarzą w górę to wybieramy obrazek gdzie jest trójkąt z podstawą na górze. A jeśli warunek mówi gracz twarzą w dół to wybieramy obrazek gdzie jest trójkąt z podstawą na dół itd.
Teraz typowe zdarzenie.
Funkcja Równoległe Przełącznik Latarka
<>Zmienna: [002: Light_X] = Gracz Względna ekranu X
<>Zmienna: [003: Light_Y] = Gracz Względna ekranu Y
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Górę
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta u góry]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Dół
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta u dołu]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Lewo
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta po lewej]
:Koniec
<>Warunek: Gracz jest odwrócony Twarzą w Prawo
<>Pokaż obrazek [opcje z podpunktu 2 i obrazek z podstawą trójkąta po prawej]
:Koniec
Spoiler:
Aby skrypt zadziałał potrzeba kogoś kto nauczy kraść i ofiarę rabunku oraz: zmienną, 2 przełączniki, typowe zdarzenie.
Zacznijmy od przełączników. Tworzymy dwa przełączniki "Kradzież nauka" i "Kradzież skradanie" Teraz typowe zdarzenie. Ustawiamy je na równoległe z przełącznikiem, kradzież nauka.
Treść typowego zdarzenia:
<>Warunek: Przycisk Y jest naciśnięty
<>Przełącznik [009: Kradzież skradanie] = ON
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmień szybkość:3
Inne zdarzenie
<>Przełącznik [009: Kradzież skradanie] = ON
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmień szybkość:4
:Koniec
Dobra teraz ktoś kto nauczy kraść. Ktoś z RTP kto za kasę ustawi nam przełącznik "Kradzież nauka" na ON.
Teraz ofiara. Zdarzenie na mapie z jakimś ludzikiem. Musi mieć 4 strony.
Na pierwszej ustawiamy zwykłą wiadomość np. -Dżem dobry - Wole truskawkowy.
Na drugiej ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" ON oraz ustawiamy 'Blakadę obrotu twarzą'. W zdarzeniu dajemy następująco:
1. Wiadomość z trudnością kradzieży
2. Wybór czy kraść czy też nie
W opcji 'Nie' nic nie piszemy, a w kradnij:
3.Ustawiamy zmień zmienną o nazwie "zręczność" równą zręczności naszego hiłrosa
4.Ustawiamy warunek Jeśli zmienna "zręczność jest większa lub równa 50"
W warunku:
5. Dodajemy jakiś fant
6. Piszemy wiadomość o dodanym fancie
7. Ustawiamy Główny przełącznik A na ON
W Inne zdarzenie
8. Wiadomość o niepowodzeniu
9. Ustawiamy Główny przełącznik B na ON
W trzeciej stronie ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" na ON i głowny przełącznik A na ON. Blokada ruch twarzą. A w zdarzeniu wiadomość o treści "Nic tu nie ma".
W czwartej stronie ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" na ON i głowny przełącznik B na ON. A w zdarzeniu wiadomość o treści "Lepiej nie próbować dwa razy u tej samej osoby".
Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda pobierz "Demo 1.0"
Zacznijmy od przełączników. Tworzymy dwa przełączniki "Kradzież nauka" i "Kradzież skradanie" Teraz typowe zdarzenie. Ustawiamy je na równoległe z przełącznikiem, kradzież nauka.
Treść typowego zdarzenia:
<>Warunek: Przycisk Y jest naciśnięty
<>Przełącznik [009: Kradzież skradanie] = ON
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmień szybkość:3
Inne zdarzenie
<>Przełącznik [009: Kradzież skradanie] = ON
<>Ruszaj zdarzeniem: Gracz
<>Zmień szybkość:4
:Koniec
Dobra teraz ktoś kto nauczy kraść. Ktoś z RTP kto za kasę ustawi nam przełącznik "Kradzież nauka" na ON.
Teraz ofiara. Zdarzenie na mapie z jakimś ludzikiem. Musi mieć 4 strony.
Na pierwszej ustawiamy zwykłą wiadomość np. -Dżem dobry - Wole truskawkowy.
Na drugiej ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" ON oraz ustawiamy 'Blakadę obrotu twarzą'. W zdarzeniu dajemy następująco:
1. Wiadomość z trudnością kradzieży
2. Wybór czy kraść czy też nie
W opcji 'Nie' nic nie piszemy, a w kradnij:
3.Ustawiamy zmień zmienną o nazwie "zręczność" równą zręczności naszego hiłrosa
4.Ustawiamy warunek Jeśli zmienna "zręczność jest większa lub równa 50"
W warunku:
5. Dodajemy jakiś fant
6. Piszemy wiadomość o dodanym fancie
7. Ustawiamy Główny przełącznik A na ON
W Inne zdarzenie
8. Wiadomość o niepowodzeniu
9. Ustawiamy Główny przełącznik B na ON
W trzeciej stronie ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" na ON i głowny przełącznik A na ON. Blokada ruch twarzą. A w zdarzeniu wiadomość o treści "Nic tu nie ma".
W czwartej stronie ustawiamy warunek zdarzenia "Kradzież skradanie" na ON i głowny przełącznik B na ON. A w zdarzeniu wiadomość o treści "Lepiej nie próbować dwa razy u tej samej osoby".
Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda pobierz "Demo 1.0"
Spoiler:
Tworzymy nowy przełącznik o nazwie "Skrzynie nauka" i zmienna o nazwie "Skrzynia losowa" oraz przedmiot wytrych.
Tworzymy typa który za kasę ustawia przełącznik "Skrzynie nauka" na ON.
Tworzymy skrzynię. Ustawimy jej blokadę obrotu twarzą. Ustawiamy warunek 'Jeśli przełącznik "Skrzynie nauka" jest ON. W Innym zdarzeniu dajemy wiadomość "Nie umiem otwierać zamków". W warunku dajemy kolejny warunek 'Jeśli bohater posiada wytrych'. W Innym Zdarzeniu dajemy wiadomość "Nie mam wytrycha" W warunkach dajemy Zmień zmienną Zmienna "Skrzynia losowa" = Losowo (1...2)
Po komendzie Zmień zmienną dajemy 2 Warunki Pierwszy:
Warunek zmienna "Skrzynia losowa" == 1
Dodajemy jakiegoś fanta
Wiadomość o otrzymanym fancie
Główny przełącznik A na ON
Drugi waunek:
Usuwamy jeden wytrych
Wiadomość o złamaniu się wytrycha.
Druga strona zdarzenia (Skrzyni). Warunek zdarzenia ustawiamy Główny przełącznik A na ON oraz w 'Polecenia zdarzenia' wiadomość typu "Nic tu nie ma"
To chyba wszystko. Jeśli czegoś nie rozumiesz pobierz "Demo 1.0" I tam zobacz jak to wygląda.
Tworzymy typa który za kasę ustawia przełącznik "Skrzynie nauka" na ON.
Tworzymy skrzynię. Ustawimy jej blokadę obrotu twarzą. Ustawiamy warunek 'Jeśli przełącznik "Skrzynie nauka" jest ON. W Innym zdarzeniu dajemy wiadomość "Nie umiem otwierać zamków". W warunku dajemy kolejny warunek 'Jeśli bohater posiada wytrych'. W Innym Zdarzeniu dajemy wiadomość "Nie mam wytrycha" W warunkach dajemy Zmień zmienną Zmienna "Skrzynia losowa" = Losowo (1...2)
Po komendzie Zmień zmienną dajemy 2 Warunki Pierwszy:
Warunek zmienna "Skrzynia losowa" == 1
Dodajemy jakiegoś fanta
Wiadomość o otrzymanym fancie
Główny przełącznik A na ON
Drugi waunek:
Usuwamy jeden wytrych
Wiadomość o złamaniu się wytrycha.
Druga strona zdarzenia (Skrzyni). Warunek zdarzenia ustawiamy Główny przełącznik A na ON oraz w 'Polecenia zdarzenia' wiadomość typu "Nic tu nie ma"
To chyba wszystko. Jeśli czegoś nie rozumiesz pobierz "Demo 1.0" I tam zobacz jak to wygląda.
- Drzewko umiejętności (Jest w Demie)
- Menu na zdarzeniach (Jest w Demie)
- Jakiś ABS
- Zaawansowaną pogodę
- Zaawansowaną skrzynię
- Może jakieś minigry
LINK DO DEMO 1.0 https://www.sendspace.com/file/1tdb0p