Mój sposób na rozwiązanie problemu pełnego ekranu gier RM

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: Dragon Kamillo, GameBoy

Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1774
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Mój sposób na rozwiązanie problemu pełnego ekranu gier RM

Postautor: Dragon Kamillo » 20 maja 2015, 12:33

Jak pamiętacie, miałem problem z pełnym ekranem. Nie mogłem na nim normalnie grać bo był za bardzo rozmazany. Wyglądał mniej więcej tak: http://i.imgur.com/UXI1Fz5.png http://i.imgur.com/FkJ1M9Y.png. Według mnie był do nie przyjęcia, choć Kleo twierdziła że ma podobnie i jej to nie przeszkadza. Mi przeszkadzało...

Szukałem więc sposobów na poprawienie sytuacji. Pierwsze w moje ręce wpadł Another Fullscreen Mode od Cherrego, niestety on sprawiał inne problemy i w moim przypadku nie rozwiązał problemu. Potem odkryłem tutek opisujący użycie programu DXGL, w tym przypadku rozwiązanie się sprawdziło i miałem spokój.

Ale niestety, pewien Crasher wydał swoje Marcheweczki, w których w pewnym momencie wstawił film. I bam, DXGL się rozsypał, a ja musiałem powtórzyć etap z labiryntem listonosza w okienku. Zajrzałem do internetu i ściągnąłem nowszą wersję DXGL, jednak rozwiązała ona problem tylko w części, ponieważ jak zauważyłem były filmy które potrafiła wyświetlić, ale też i tak w których zacinała się na pierwszych klatkach (ten z marchewek był drugim przypadkiem), no i co prawda w 320x240 pikselach, ale co najważniejsze z filmami z którymi sobie radził, gra działała dalej. Będę czekał tutaj na kolejne aktualizacje, możliwe że problem ten w jakiejś przyszłej wersji będzie załatany...

No ale dobra, jak już zobaczyłem że wszystkie moje metody zawiodły, znowu nie mogłem spać spokojnie i cały czas kombinowałem jakby to rozwiązać. No i wykombinowałem. Uwaga, sposób jest chyba najgłupszy z możliwych.

No więc zauważyłem że windowsowa lupa powiększając ekran, nie rozmazuje go, a więc wykombinowałem tak że powiększam dokładnie obszar gry z okienka a w koło mam czerń, czyli efekt jak z fullscreena.
No ale po kolei:
- musimy mieć włączone aero (tak niestety w windows XP to nie zadziała)
- schodzimy z rozdzielczością do 1280x960 (jeśli ktoś nie może to niestety musi zejść aż do 640x480, chyba że jest jakiś sposób na 960x720)*
- uruchamiamy naszą gierkę, przechodzimy w tryb okienkowy (obojętnie który)
- uruchamiamy lupę
- w opcjach zaznaczamy pełny ekran, powiększenie na 200, lub 400 (tu też zależy od rozdziałki i wielkości okna), no i przesuwamy tak aby było widoczne okno naszej gry
- wchodzimy w opcję i odznaczamy poruszanie się powiększenia za wskaźnikiem myszy, zamiast tego dajemy inną opcję, nieważne którą.
- minimalizujemy lupę
- teraz najtrudniejsze, chwytamy okno naszej gry i ustawiamy tak aby tylko ekran gry bez żadnej ramki okna był widoczny
- cieszymy się fullscreenem

Aby wyłączyć powiększenie najlepiej przełączyć się pomiędzy oknami za pomocą tab+alt.

Zalety: powinno działać bez problemów, pikseloza, jeśli użyjemy okna 640x480 - lepsza jakość filmów niż na normalnym fullscreenie, brak zniekształceń
Wady: trzeba się męczyć z dopasowywaniem, uważać na myszkę (ruszanie nią będzie OK, ale kliknięcie gdzieś po za oknem gry, rozwali nam ustawienie, jeśli gra korzysta z myszki będzie OK, bo ruszać i klikać na polu gry można), trzeba sporo kombinować, znając życie pewnie coś jeszcze co zdyskwalifikuje cały sposób XD.

*Nasz ekran musi być wyśrodkowany, nie może się rozciągać. Żeby zejść do 640x480 w win7 należy nacisnąć prawym przyciskiem na pulpicie => rozdzielczość ekranu => ustawienia zaawansowane => lista wszystkich trybów i wybrać 640x480 32bit. Gra w tej rozdzielczości musi być odpalana w 320x240.

W przypadku kiedy nie można uruchomić gry, bo wywala jakiś błąd z directdraw, ale okienko działa, można zastosować się do tego triku: http://rpgmaker.net/tutorials/109/
Lub otworzyć nasz RPG_RT w Hexach, znaleźć hex ff750b8b06 i podmienić na ff90908b06, spowoduje to start gry w oknie zamiast na pełnym ekranie. Metoda wyciągnięta z Destiny Patch od Bananen Joe. Działa w każdej wersji pliku RPG_RT, prócz oficjalnej angielskiej - no ale tam problemu nie ma.

Sposób z lupą działa też w RMXP i dalszych, o ile rozdzielczość to 640x480, przy domyślnej rozdziałce VX i ACE niestety nie zadziała, no chyba że ktoś może ustawić rozdzielczość ekranu na wielokrotność 544x416...

Niestety RM95 odpada, tam do pełnego działania musi być fullscreen, a ta metoda przecież wykorzystuje gry w okienku, to że go nie widać i robi się fajny efekt to już inna sprawa.

No i tak wiem że jest oficjalne wydanie RM2k3, które to poprawia, ale jak wiadomo nie wszyscy mogą na nie przejść (patche, nieuwzględnienie w grach zmian nowej wersji, u nas czcionka - choć to jest do załatania), a i zostaje jeszcze RM2k, moim zdaniem mający więcej miodnych gier niż 2k3.

To tyle, pewno i tak się nikomu nie przyda, ale ja od dzisiaj korzystam z tej metody.

Edit: Takie kombinowanie ma sens jeśli chce się wczuć w grę, jednak najlepsze rozwiązanie dla tych którzy wczuwać się nie muszą to po prostu start gry w oknie. Czyli opisany wyżej sposób edycji RPG_RT. Wydając swoją grę najlepiej jest to zrobić, ci co będą chcieli grać na pełnym - znajdą na to sposoby, a tym którym to nie przeszkadza i zupełnie nie obeznanym w RM pozwoli normalnie grać w gry z RM2k/3.

Wróć do „Scena”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości