RPG Maker MV: Nowy RM.

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: Dragon Kamillo, GameBoy

Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4110
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Jazzwhisky » 24 paź 2015, 21:35

Dragon Kamillo pisze:A i może ktoś dokładniej wyjaśnić o co chodzi z tym eksportem projektów na gówienka.
Najprawdopodobniej o to samo co z mp3, czyli o $$$. Umieszczenie takiej opcji bezpośrednio w komercyjnym sofcie kosztowałoby sporo - stąd tylko tutorial, jak i czym skonwertować wynikowy kod html5+js do plików, które ruszą pod Anrdoidem/iOS. Proces jest trochę nieznośny i wymagający dla początkujących, ale dla chcącego nic trudnego.

Ogólnie MV niewiele różni się od wersji VX Ace, jeśli kogoś nie kręcą większe tile czy kreator postaci, ma już skrypty w rgss3 i nie ma parcia na wydawanie gry pod urządzenia mobilne to póki co jest niewiele powodów ("ą") do przerzucania się na najnowszą wersję RM.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Rahael

Golden Forki 2010 - Gry (miejsce 1)
Posty: 102
Rejestracja: 28 sty 2010, 16:26
Lokalizacja: Lubin
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Rahael » 24 paź 2015, 21:52

Po pierwszym dniu mogę się podzielić swoją opinią na temat nowego RM-a.
Bogaty zbiór pluginów na start na pewno jest sporym plusem, zapoznanie się z nimi zajęło mi dobrą godzinkę. Praca w nowym RMie jest wygodniejsza moim zdaniem (porównując do VX-a, bo Ace nie używałem). W dwie godzinki udało mi się zrobić praktycznie połowę mojego pierwszego projektu gry na Androida (prosta, casualowa...wiadomo ;)).
Co mnie zaskoczyło na minus to waga projektu. O ile na PC to żaden problem, o tyle jeżeli ktoś chce zaatakować Google Play ze swoim hiciorem to przestrzegam...jak wrzuciłem wszystkie rzeczy (łącznie z ad-ons) to projekt ważył ponad 300Mb...Trzeba pamiętać że na Google Play nie wrzucimy pliku .apk większego niż 100Mb. W związku z tym trzeba by było dopisać plugin, który po instalacji podstawowej aplikacji pobrał by resztę danych na przykład na kartę pamięci.
Tworzenie samego pliku .apk wygląda z pozoru na skomplikowane ale trzymając się poradnika punkt po punkcie każdy, nawet największy laik powinien sobie z tym poradzić. Jeśli chodzi o działanie gier na Androidzie to oczywiście zależy od sprzętu. Ja posiadając starego Galaxy S3 mini mogę poradzić aby nie przesadzać z animacjami na ekranie, bo takie starsze modele potrafią się zakrztusić przy nich. Zawsze można dodać możliwość wyłączenia animacji i lepiej tak zrobić jeżeli już chcemy zrobić aby na ekranie się coś więcej działo, bo inaczej pozbieramy sporo negatywnych opinii o tym, że gra jest niegrywalna ;)
Jeżeli chcemy zmieścić grę w magicznych 100Mb to niestety, ale trzeba się pobawić w ręczne wyrzucanie nieużywanych grafik, muzyki itd.
Również nie wykorzystywałem w projekcie zmiany rozdzielczości przez pluginy, samo się ładnie dopasowało do komórki i tableta.

Połączenie pluginów z obsługą regionów oraz obsługa myszy jest genialna, można zrobić wiele niestandardowych projektów w mgnieniu oka. Puzzle, gry typu defense, strategie, gry logiczne, arcade... jest sporo możliwości. Jedyne czego mi brakuje w podstawowej paczce pluginów to wyświetlanie zmiennych na ekranie + jakieś paski ewentualnie, wyświetlanie tekstów nad eventami. Na razie trzeba kombinować z obrazkami, a takie pluginy na pewno zaoszczędziły by sporo miejsca. Jestem pewien, że w niedługim czasie powstaną, a jak nie to sam będę musiał napisać, bo to mega przydatne w aplikacjach na androida. Jeszcze lepiej by było jakby były wyskakujące dymki po najechaniu kursorem na event. Wtedy bym już mógł zrobić niemal wszystko :D

Dobra, to moje pierwsze wrażenia, zaznaczam że nie porównuję do Ace ponieważ nie miałem z nim styczności i dla mnie to jest najlepszy mejker na tę chwilę ;)...znowu wpadłem w manię rm-owania lol


EDIT: Zapomniałem dodać jeszcze jeden mega plus wpływający na tempo tworzenia projektów...edytowanie projektu podczas testowania jest meeega! :P
Obrazek
Dżoana
Posty: 7
Rejestracja: 14 kwie 2015, 08:54

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Dżoana » 25 paź 2015, 00:45

Jakaś wybitna rewolucja to to nie jest. Cenowo jak na razie też nie powala. Spodziewałam się, że wizualnie domyślne zasoby będą się prezentować lepiej.. Mejker jak mejker, nie wiem czy jest wart swojej ceny :/ XP był moim pierwszym i chyba pomimo licznych perturbacji związanych z niezgodnościami wersji etc. chyba przy nim pozostanę.. Ewentualnie ace (bogactwo skryptów). Nawet najfajniejszy maker nie sprawi, że stworzymy arcydzieło ;) chciałabym napisać "jedyne co mi się w nim podoba to...", ale nic mi nie przychodzi do głowy xD
Awatar użytkownika
CrashuR

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 1)
Posty: 462
Rejestracja: 16 gru 2011, 16:08
Lokalizacja: Inowrocław
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: CrashuR » 25 paź 2015, 00:53

Dość ciekawie wygląda możliwość zmiany stylu walki oraz wbudowany system myszki, a możliwość tworzenia własnych postaci prezentuje się miodnie. Jeżeli chodzi o konwersję IOS/Android to się zawiodłem. Za ponad 60 euro mogli postarać się bardziej. Poza tym niby mamy te 3 warstwy i itemy można na siebie nakładać, ale mimo wszystko wolałbym styl mappingowy z XP, niż to co nam zaserwowano. Na koniec tak dodam, że jak na razie nie ogarniam tych pluginów, bo się nie przyglądałem im za bardzo, ale trochę boli, iż został usunięty standardowy edytor skryptów. Ogólnie zobaczymy jak to wyjdzie w praniu. Szału nie ma, ale klapy też nie.
Obrazek
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo)
Posty: 1666
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: GameBoy » 25 paź 2015, 08:06

Proces jest trochę nieznośny i wymagający dla początkujących, ale dla chcącego nic trudnego.

IMO wszystko co zmniejszy zalew "my first mobile rm game" na Google Play jak najbardziej na plus jest. =)


jak wrzuciłem wszystkie rzeczy (łącznie z ad-ons) to projekt ważył ponad 300Mb...

Całe RTP dodałeś? W tym może leżeć problem.
http://www.rmxp.vot.pl -> kopia RMXP

To Twój projekt, więc, do jasnej cholery, weź wreszcie za niego choć odrobinę odpowiedzialności. - Kleo =)
Ponoć w jaskiniach koło rysunków ściennych przedstawiających mamuty można było zobaczyć "scena umiera". - Noruj =)
Rahael

Golden Forki 2010 - Gry (miejsce 1)
Posty: 102
Rejestracja: 28 sty 2010, 16:26
Lokalizacja: Lubin
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Rahael » 25 paź 2015, 09:03

Tak, domyślnie projekt waży za dużo, aby dodać do Google Play, trzeba ręcznie wyrzucać pliki z muzyką i grafiki. Trochę upierdliwe ale można ogarnąć, byleby wiedzieć co się w projekcie używa. Na pewno nie warto się zapędzać w projekt na Androida, który ma zróżnicowaną oprawę muzyczną oraz wiele animacji ;)

Jeśli chodzi o samo tworzenie pliku .apk to można to zrobić poprzez Intel XDK, jest to bardzo łatwa czynność bez używania wiersza poleceń.
Obrazek
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1774
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Dragon Kamillo » 25 paź 2015, 09:15

Edytowanie projektu podczas testowania można łatwo dodać w 2k/3 i jest o dziwo w sreamowej wersji RMXP (do chyba jedyny plus tej wersji, choć to co spowodowało tą opcję jest za pewne kolejnym jej błędem - jeśli ktoś nie wie jak to niech kliknie dwa razy na okienko makera podczas testu, informacja o teście zniknie umożliwiając nam edytowanie projektu).

No i właśnie jestem ciekawy jak wyglądają te 3 warstwy, mógłby ktoś to dokładniej opisać?

Może tak poświęćcie parę chwil i przed tworzeniem gry wywalcie z niej wszystkie podstawowe ustawienia, a potem wszystko co używanie, używajcie z folderu projektu (jak coś z rtp to od razu kopiujcie), będziecie wiedzieć co używacie, macie pełną kontrolę nad wagą i ogólnie.

No i dajcie muzykę w MIDI, to wam pozwoli jej dać dużo i zróżnicowanie - no chyba że tego ten maker też nie obsługuje...
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4110
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Jazzwhisky » 25 paź 2015, 10:41

MV nie widzi plików midi, nie ma też importu, wszystko wrzucasz bezpośrednio do folderów (RM wykrywa nowe pliki w czasie rzeczywistym). Niestety Maker z automatu dodaje też do wygenerowanych projektów kupę niewykorzystanego RTP (nie ma innej opcji), a tworząc projekt w wersji mobilnej wymaga/wrzuca też pliki muzyczne w dwóch rozszerzeniach, stąd waga.

Warstwy są jak w VX Ace, dolna zamazuje górne, a ten ficzer z automatycznym ustawianiem warstwy działa słabo, tzn. po prostu nowe elementy zakrywają stare i tyle, a jeśli spróbujesz wrzucić trzeci element, to automatycznie zniknie ten najstarszy.

@Rahael - VX Ace też jest znacznie wygodniejszy od czystego VX. Pluginy są mega, ale tu też - póki co wciąż te wszystkie rzeczy dało radę wyciągnąć istniejącymi skryptami dla RGSS3, potrzebujemy trochę czasu i (być może) aktualizacji MV, żeby pisać o jego wyższości nad pozostałymi wersjami RM (zgoda, najlepiej wypada w starciu z VX).

Ogólnie problem jaki mam z tą wersją, to to, że po raz pierwszy mam uczucie jakbym odpalał jeden z tej setki amatorskich softów do tworzenia gier, które wzorują się na RM, wiele opcji zniknęło bez pomyślunku, tu brakuje tego, tam tamtego, RTP jest niedorobione, a wokół dużo szumu i dodatków - w części płatnych.

edit
Ostatnie to nie tylko mój wniosek, na Steamie przybywa sporo negatywnych komentarzy, procentowo więcej niż miał jakikolwiek inny RM, np.
DON'T BUY IT YET - DOESN'T FUNCTION AS ADVERTISED

Reasons:

Lacks explicit HTML5-exporter.
Windows builds use node-webkit as a wrapper, but don't package/archive the resources like other HTML5 game design toolkits do. Instead it just leaves the assets out in the open.
Android-exporter just exports a HTML-file (with resources) - it doesn't actually package an APK.
iOS-exporter just exports a HTML-file (with resources) - it doesn't actually package an IPA.
No fullscreen - just maximizes window.
Windowed mode has letterbox.
Title screen has no quit option on Windows- and Mac builds. Users need to ALT+F4 in order to quit.
Most of the assets are RMVX-defaults or based on RMVX-defaults.

Wait until they fix these issues.

Ludzie czują się trochę oszukani, widocznie za kampanię promocyjną odpowiadał gość od hasła "Pixelart is awesome" w RMVX. :)
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
simple
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2014, 13:59

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: simple » 25 paź 2015, 15:10

Nieciekawy problem jest z deployem tez na samego Windowsa. (Myslalem ze daja EXE)
Po tym jak to zrobimy i uruchomimy plik index.html wyskakuje komunikat:
"Your browser does not allow read local files." albo tez "actors.json error"
trzeba wrzucic gre na jakis (np. lokalny) webserver.

Zeby zapakowac gre z plikiem EXE zeby sie to uruchamialo, trzeba zrobic to we wlasnym zakresie.
Poprzez wrzucenie do gry node-webkit albo phpdesktop (wersja z CHROME bo IE gra niezadziala)
co dodatkowo nasza gra bedzie zajmowac 80MB.
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4110
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Jazzwhisky » 25 paź 2015, 15:25

Tu akurat procedura jest dużo prostsza (Enigma Virtual Box), ale fakt, też troszkę zdołowałem jak zobaczyłem w piątek ten error.

Wersja japońska planowana na grudzień powinna być pełniejsza, przynajmniej jeśli chodzi o RTP. Cholera wie co z całą resztą, ale widoki są nieciekawe, zwłaszcza patrząc na to, jak w komentarzach piłeczkę odbija zachodni wydawca MV.

Niemniej, do tego wszystkiego można się przyzwyczaić, wiele popularnych softów tego typu działa podobnie, trochę kicha, że po prostu reklamowano to nieco inaczej. RM raczej przestał być w tym momencie "simple enough for a child". ;)
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
Ozzaku
Posty: 1370
Rejestracja: 10 gru 2012, 09:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Ozzaku » 25 paź 2015, 17:50

I wiecie co? I dupa. Znów się narobi wersji od 1.0 do 10.00 lel, w takim razie nie kupuję, wolę poczekać te 100 lat, aż wyjdzie na Twierdzy, poprawiony z częścią błędów przez Reptile.
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1774
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Dragon Kamillo » 26 paź 2015, 00:11

W takim razie po co to wcześniejsze wydanie MV na zachodzie? Skoro z tego wynika że to jakaś tam niedopracowana wersja. Nic tam i tak nie zamierzam się przesiadać na nic powyżej RMXP.

Ciekawi mnie jeszcze kwestia jak to jest z tym MP3 w grach wydawanych komercyjnie ze starszych RM, licencja RM pokrywa już to co każe nam robić licencja MP3, czy nie? Ale wywalenie MP3 da się jeszcze przeżyć, za to wywalenia MIDI nie wybaczę (no chyba że dodali MOD, w co wątpię).

I jak to nie można usunąć RTP, bo jeśli ono dodaje się przy tworzeniu projektu, to po prostu wchodzisz do każdego folderu, robisz w nim folder RTP i przenosisz tam wszystko, a potem sobie wybierasz co chcesz użyć - czy nie? No chyba że to dodaje się automatycznie przy tworzeniu instalacji, no ale zawsze można jej chyba nie tworzyć - zresztą jeśli tak to dobrze, będzie mniej zakodowanych projektów XD.

No i to nie działanie gry pod Windowsem, bo chyba test gry działa OK. Podejrzewam że rozwiązali to jak w RM95, test gry jest zakodowany w pliku exe samego makera, a nie jak w późniejszych, w których test gry odpala się przy pomocy pliku exe gry z włączonymi funkcjami których w normalnej grze nie ma.

Z tego co tu czytam to ogólnie lipa, RM od zawsze polegał na tym że ściągałeś program z twierdzy, uruchamiałeś, klikałeś nowy projekt, robiłeś jakąś mapę, odpalałeś i się cieszyłeś jak głupi bo mogłeś po czymś tym łazić ludzikiem - a potem odkrywałeś całą resztę XD. A nie jakieś utrudnienia, by uruchomić grę musisz grzebać.

A co do reklam, to nie przyzwyczailiście się że one zazwyczaj kłamią, ale robią to w ten sposób, że po prostu większość ludzi słysząc dane obietnice wyobraża se coś wielkiego, a tym czasem rozwiązania są takie że ledwo się do tych obietnic łapią (ale się łapią), więc z ich strony wsio jest OK XD.
A pixel art is awesome w trailerze RMVX to chyba pomyłka, ja myślę że autor po prostu miał tam na myśli, że 2D is awesome XD.

Czyli M to coś złego, przynajmniej jak na razie. Musimy czekać wersji ACE - to już raz o troszkę podniosło jakość dwóch złych literek, może i tu się uda.
Rahael

Golden Forki 2010 - Gry (miejsce 1)
Posty: 102
Rejestracja: 28 sty 2010, 16:26
Lokalizacja: Lubin
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Rahael » 26 paź 2015, 03:12

Po kilku godzinach pracy na nowym mejkerze opublikowałem pierwszego "pełniaka" xD
Zachęcam do testowania:

http://ag-corner.com/play/pg/start

Jeszcze kilka rzeczy można usprawnić. Na razie wersja webowa, bo póki co mam problem z poprawnym wyświetlaniem gry na urządzeniach mobilnych :/
Obrazek
Awatar użytkownika
McLaren
Posty: 661
Rejestracja: 19 mar 2013, 10:31

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: McLaren » 26 paź 2015, 11:44

Rahael ciekawa gra ale trzeba ją dużo dopracować... tak jak już wcześniej wspomniałem dzięki rpg maker mv będzie potężny wysyp gier india na świecie... co za tym idzie? ludzie będą patrzeć się na jakość produktu na innowacyjność na grafikę...
Rahael

Golden Forki 2010 - Gry (miejsce 1)
Posty: 102
Rejestracja: 28 sty 2010, 16:26
Lokalizacja: Lubin
Kontakt:

Re: RPG Maker MV: Nowy RM.

Postautor: Rahael » 26 paź 2015, 12:16

Oczywiście, że do dopracowania. W końcu to jest jedna z tych gierek, którą można zrobić w jeden wieczór ;)
W wersji webowej najlepsze jest to, że w przypadku aktualizacji, czy choćby wprowadzeniu jakiegoś hotfixa nie musimy publikować znowu całości projektu (ważącego nie mało), tylko uploadować jeden czy dwa pliki, które poddaliśmy edycji. A to jest mega wygodne i skuteczne, bo w kilka chwil możemy poprawić zgłoszone bugi.

Myślę, że udało mi się znaleźć błąd w jednym ze skryptów Yanfly, uniemożliwiający poprawne wyświetlanie gry na Androidzie. Co oznacza tyle, że na dniach będzie można ściągnąć moją grę z Google Play :) Prawdopodobnie pierwsza gra RM MV do ściągnięcia z Google Play ^^

Gra ma być prosta, casualowa, przyjemna i może w przyszłości uda mi się osiągnąć efekt "jeszcze tylko jedna rundka...", no ale jak kolega wyżej wspomniał wymaga to dopracowania :)
Obrazek

Wróć do „Scena”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości