RPG Maker 2003 1.12

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1799
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

RPG Maker 2003 1.12

Postautor: Dragon Kamillo » 17 wrz 2017, 23:06

Kilka dni temu wyszła nowa wersja oficjalnego angielskiego RM2k3 - 1.12.
Dodaje ona między innymi możliwość odwoływania się do mapowych efentów z typowych zdarzeń, parę pierdół jak zmiana głośności gry z poziomu graficznych opcji XD i inne takie.

Ale największą i najważniejszą nowością jest zmieniona obsługa obrazków przez RM. Teraz maker pozwala nam wyświetlać je i na mapie i w walce, decydować które mają znikać przy zmianach map, dodaje wszędzie możliwość wprowadzania wartości ze zmiennych (niestety oprócz kolorów i obrotu/wstrząsu), decydować jak chcemy wyświetlić obrazek - czy pod charsetem, czy pod tilesetem itp., a na animowanych obrazkach kończąc (łatwe ominięcie limitu jednej animacji na mapie?).

Okno wygląda tak.
Obrazek

A tutaj jakaś animacja z czasów gdy cherry wprowadzał tą opcję: http://recordit.co/uTr2j8YOHa

Ogólnie jest fajnie, choć dla mnie nadal brakuje rozdzielenia zoomu na pion i poziom jak to jest w RMXP i w nowszych, ale i tak to już sporo co zostało osiągnięte. W końcu można łatwo tworzyć np animacje pod pikselmovement i inne, a możliwości ustawienia numeru obrazka przez zmienną brakowało zawsze - teraz w końcu to mamy. Tu jest minus jeśli zmienna będzie ujemna, zerowa bądź większa niż 1000 to wywali nas z gry z błędem, więc trzeba uważać.

I na końcu coś ode mnie:
Zaintrygował mnie pewien punkt w changelogu:
Wyświetlanie obrazu z 100% przezroczystością pomija teraz całkowicie rysunek, zamiast marnować moc CPU na niewidoczne rysowanie obrazu i obliczanie efektów (jeśli ma to zastosowanie). Oznacza to, że przesuwanie obrazu do 100% przezroczystości może być używane jako świetny sposób na ukrycie obrazu tymczasowo bez zresetowania jego właściwości (efekty i animacje arkuszy).
Od razu obudziło u mnie sprzeciw - jak to przecież zazwyczaj wyświetlałem obrazki ze 100 przeźroczystości żeby np wczytać je wcześniej niż potrzebuje bo wtedy mogłem np jakoś ukryć ścinkę przed ich samym wyświetleniem, teraz miało być to niemożliwe? Ale zacząłem testować i jak się okazało, obrazki nadal się wczytują do pamięci - uff nie ma problemu - pewnie chodziło o jakąś techniczną popierdółkę niewidoczną gołym okiem - jak np to że maker może po prostu ignoruje wyświetlanie tego obrazka na ekranie zamiast rysować go ze 100 przeźroczystością - co w sumie daje to samo, a jest szybsze.

I kolejna zmiana która mnie ucieszyła:
"Pokaż obraz" używany w pętli z tym samym plikiem graficznym nie powoduje już wysokiego obciążenia procesora i dysku (co doprowadziło do opóźnień): podczas próby wyświetlenia obrazu z tą samą nazwą pliku, która jest obecnie ładowana dla tego samego identyfikatora obrazu, ładowanie obrazu jest pomijane i polecenie zachowuje się jak "Move Picture". Należy pamiętać, że zaleca się włączenie komendy "Wait 0.0" w szczelnych pętlach.
Na prawdę obrazki nie są na nowo ładowane - oznacza to że komenda działa błyskawicznie i tak faktycznie jest - działanie tego więc przy tej samej nazwie pliku i numerze obrazka daje te same efekty co robione za pomocą move picture. Z drugiej strony jednak trochę smuci to że teraz każdy leniwy kod na hud będzie działać bez ścinek, zawsze te problemy rozwijały trochę myślenie i zmuszały do robienia tego bardziej poprawnie...

Program można zakupić (lub zaktualizować) na RMweb i na sreamie, więcej tu: https://rpgmaker.net/forums/topics/17752/?post=830572#post830572

PS: cytaty są z changeloga przepuszczonego przez tłumacz google.
PS2: jeśli mi się uda i nie będzie problemów z jakimiś wirusami itp jak w wersji 1.11 to można się spodziewać ode mnie zedytowanych plików z polskimi czcionkami.
PS3: no i nowej wersji łatki na test gry i jednoczesne jej tworzenie: https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/patch-game-tests-and-edit-in-one-moment.48256/ - szkoda że nadal nie jest możliwe to po prostu od razu bez grzebania...
Awatar użytkownika
Soul
Posty: 481
Rejestracja: 19 mar 2011, 21:24
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Re: RPG Maker 2003 1.12

Postautor: Soul » 20 wrz 2017, 19:25

Jej wreszcie ta opcja. Teraz RM 2k3 jest na prawdę funkcjonalny, o wiele mniej roboty we wszelkich hudach, cmsach, bsach. Prawie jak skrypty Ruby. Jakby jeszcze dało się kontrolować np 20 klatek gry zamiast 10 to ten program byłby na prawdę potężny.
Awatar użytkownika
Kitabake
Posty: 225
Rejestracja: 25 gru 2009, 13:03
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: RPG Maker 2003 1.12

Postautor: Kitabake » 22 wrz 2017, 09:31

Nie spodziewałem się takich zmian ale wg. mnie przekoks. Czekam aż ludzie zaczną to wykorzystywać w swoich produkcjach. Mniej pierdzielenia się i więcej konkretów :-D
Moje projekty:
"Hunter: Avendzer Dragon"
"Chaos Element: Climax Redux"
"Ziemia: Opętanie"
"Blade Trynty"
BH Daimaouji
Posty: 467
Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09

Postautor: BH Daimaouji » 25 wrz 2017, 22:07

Oby RPG Maker 2000 dostał również upgrade'y ^^
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:

DBZ Attack of the Saiyans +16
DBZ Fusion world (gra o fuzjach, "mapy" by Dae) +7
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1799
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: RPG Maker 2003 1.12

Postautor: Dragon Kamillo » 25 wrz 2017, 22:55

Z RPG Makerem 2k jest ten problem, że nadal jest dostępny do niego źródłowy kod, a do RM2k3 już nie.

I może brzmieć to dziwnie, bo na logikę to do RM2k powinno wychodzić więcej aktualizacji, ale jest kilka powodów dlaczego tak nie jest. Programy dzisiaj rozwija tylko cherry (ten od patchów), a on bardziej przez lata rozbierania exeków umie zmieniać i dodawać różne rzeczy bez dostępu do źródeł, po prostu hackując exeka. Dostęp do źródeł przy RM2k go blokuje, bo wprowadzając zmiany które dał do 2k3 tym samym sposobem automatycznie stracił by dostęp do źródła, bo jego wersja programu byłaby źródła pozbawiona. Sytuacji nie poprawia też że RM2k wciąż jest sprzedawany w Japonii - choć z tego co się orientuje to i tak jest to starsza wersja.

Po za tym większą popularność na zachodzie miał RM2k3, to o niego ludzie się dobijali latami o oficjalne wydanie (RM2k mając przy tym gdzieś na drugim miejscu), priorytetem (o ile taki w ogóle jest w końcu mamy MV i ACE) jest więc 2k3.

Nie wiem przy tym na ile cherry przy rozwijaniu programów może wprowadzać co chce, a na ile ktoś mu coś karze, pewnym jest że RM2k3 jest przez niego rozwijanym z pasji, bo zarobków za wielkich z tego nie ma. Może po prostu nie chce mu się grzebać przy 2k, skoro 2k3 i tak jest lepszy?

Warto zauważyć że RM2k nadal nie ma swojego Patch EULA - powodem też podobno jest to że nadal istnieje kod źródłowy RM2k.

Jakby cherry wprowadził jakąś możliwość zbliżenia walki z RM2k do programu 2k3 to problem by w sumie zniknął - ale czy to jest wykonalne i czy może to zrobić - nie wiem.
BH Daimaouji
Posty: 467
Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09

Re: RPG Maker 2003 1.12

Postautor: BH Daimaouji » 27 wrz 2017, 20:51

Ow :(
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:

DBZ Attack of the Saiyans +16
DBZ Fusion world (gra o fuzjach, "mapy" by Dae) +7
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 1962
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: RPG Maker 2003 1.12

Postautor: Rave » 12 paź 2017, 01:25

Używam i używam tego nowego 2k3 i naprawdę jestem pod wrażeniem tego co robi Cherry i spółka. Masz rację, DK, te rzeczy z obrazkami to prawdziwy gamechanger. Np. dzisiaj zrobiłem intro gdzie tytuł gry pokazywał się litera po literze (każda litera to osobny obrazek 32x32) i w 1.08 by mi wyszedł event-gigant ze względu na to że bym musiał każdy obrazek osobno przesuwać. A tutaj?
Obrazek
Tylko jeden ekran na wysokość. I większość tego to ify. Co do czarnego prostokątu to obrazek zawiera nazwę gry a nie chcę ujawniać bo sam nie wiem czy z tego coś będzie więc nie chcę robić ludziom nadziei ;).

Wróć do „Scena”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Axer, Deathwing i 7 gości