Czasy Wojennej Krucjaty odmieniły jednak losy świata. Gdy wielka, tajemnicza eksplozja spustoszyła cały kontynent, Suna zaczęła się zmieniać...
Ayus ma wielu proroków, mniej lub bardziej fałszywych, głoszących słowa Luny - objętej boską czcią patronki Denrah, w której imieniu toczyła się Wojenna Krucjata. Jedno z proroctw mówi, że świat zakończy się w 999 roku, dziewiątego miesiąca, dziewiątego dnia.
Kiedy do Ayus zaczął powracać pokój, Aerion, mała wioska znajdująca się na terenie Królestwa Velfora, zmagała się z własnymi problemami. Wzmożona aktywność potworów w okolicy sprawiała, że jednyny zamieszkujący w niej posiadacz Mechanis, Shin, był stale zajęty. Do czasu, gdy poczas jednej ze swoich misji napotkał osobę, która również znajdowała się w posiadaniu pradawnego wynalazku...
Podstawowe zmiany w wersji R:
* Zmiana mechanik walki (system pozostaje ten sam: sideview)
* Zmiana mechaniki rozwoju postaci
* Zmiana stylu łączenia lokacji: mapa świata
* Nowa mechanika związana z mapą świata: Strefy Zagrożenia
* Nieograniczone punkty zapisu
* Poszerzona interakcja z otoczeniem
* Skrócone czasy ładowania
Wersja R jest praktycznie robieniem gry od zera. Ci, którzy grali w poprzednie wersje gry nie będą musieli zatem przechodzić tych samych fragmentów od nowa.
Poza tym, zawierać w sobie będzie wszystkie 3 planowane części (ten moment, w który dowiadujesz się, że ta gra co wychodziła pare lat i ostatecznie nigdy nie wyszła, miała mieć jeszcze 2 części). Tym razem jednak wszystko zostało w dużej mierze okrojone z niepotrzebnych zapychaczy, aby przedstawić tylko to, co najważniejsze.
Przewidywanych czasów gry nie podaje, bo nie mam najmniejszego pojęcia ile po tych łączeniach to wszystko zajmie. Daty premiery to już w ogóle nie odważę się podać, bo podobno miała już wyjść w 2012.
Mogę jedynie powiedzieć, że prace idą dużo szybciej niż kiedykolwiek nad jakąkolwiek naszą grą (i oby to się nie zmieniło). Same w sobie lokacje główne pojawiające się w pierwszym arcu są już na wykończeniu. Tak jak w prologu były całkowicie 4 lokacje (licząc miasto) zrobione w ciągu niemal dwóch lat, tak teraz jest ich już 12 (z czego 5 to miasta) zrobione od początku tego roku... chyba czuć różnicę?
Pewnie zastanawiacie się co z Shardsami? Kwestia jest taka, że gra stoi gdzieś w niecałej połowie wykonana i nie może ruszyć dalej. Ambitność tego projektu spowodowała, że sporo w niej zależy nie od nas (np. czy dostaniemy dane grafiki które zamówiliśmy itp). Sam projekt po prostu mnie zmęczył, bo większość czasu spędzaliśmy na kontaktowaniu się z ludźmi, a nie na samym tworzeniu gry. Ale Shardsy nie zostały porzucone i zostaną w swoim czasie skończone, Luna jest po prostu dużo lżejszym projektem do wykonania więc właśnie na tym chcemy się teraz skupić. Aktualny cel to "wydać coś w końcu".