Strona 2 z 3

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 19:05
autor: X-Tech
Wróć ja dokładnie to zaznaczyłem. Ja nie piszę że masz lubić coś weź ogarnij głową, czymkolwiek co ja napisałem. Nie tu nie chodzi o to co kto ma lubić, ale co warto ROBIĆ, ABY szybciej i efektowniej tworzyć dla tych, którzy robią gry w rmie. To nie jest kierowane do dzieci gier komercyjnych, żeby nie grali w jakieś diablo itp. gry nie to nie o to chodzi to jest wskazówka dla osób, które biorą się za tworzenie w rmie i są ambitni.

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 19:44
autor: Noruj
X-Tech pisze:Wróć ja dokładnie to zaznaczyłem. Ja nie piszę że masz lubić coś weź ogarnij głową, czymkolwiek co ja napisałem. Nie tu nie chodzi o to co kto ma lubić, ale co warto ROBIĆ, ABY szybciej i efektowniej tworzyć dla tych, którzy robią gry w rmie. To nie jest kierowane do dzieci gier komercyjnych, żeby nie grali w jakieś diablo itp. gry nie to nie o to chodzi to jest wskazówka dla osób, które biorą się za tworzenie w rmie i są ambitni.
Aha, czyli ci wszyscy, którzy stawiają na zarąbisty świat są nieambitni. Thx, good for you.

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 19:58
autor: X-Tech
Wszyscy, którzy stawiają na ilość, wielkość, a nie emocje płynące z każdej minuty gry zgadza się. :*

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 20:03
autor: Mertruve
Noruj, daj spokój, bo to bez sensu ;)

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 20:14
autor: Jazzwhisky
Noruj pisze:Aha, czyli ci wszyscy, którzy stawiają na zarąbisty świat są nieambitni. Thx, good for you.
No pomijając fakt, że pisaliście trochę obok siebie i tematu (bo imo ani artykuł ani wasza wymiana właściwie nie traktują o fabule jako-takiej), to nie wiem czy może to tak dziwić - jrpg (którego chyba wszyscy jesteśmy fanami) tym różni się od zachodnich rpg, że w skupia się raczej na linii fabularnej porzucając elementy poboczne takie jak rozbudowane elementy świata.
Dla mnie jest to powód sięgania po tego typu produkcje i znów, pomijając kompletnie niedopuszczalny ton X-Techa (ja się po dwóch latach, mam nadzieję, już przestałem denerwować), myślę że ma to sens - jeśli zamiast skupić się na linii fabularnej ktoś pcha się w rozbudowę realiów to zdecydowanie jest to krok w stronę łatwizny i równania najwyżej do średniej. I właściwie nie podlega to dyskusji, X-Tech powtórzył tylko jedno z najpowszechniejszych zdań nt. scenariopisania w odniesieniu do filmu/komiksu a nawet współczesnej książki.
No i X-Techowi chodziło chyba cały czas o to, że spoko - są ludzie, którzy uwielbiają sandboksy, ale wśród fanów gier spod RM jest ich naprawdę niewielu, a przynajmniej - nie szukają tego elementu właśnie w przypadku gier spod RM. =]

Inna sprawa - wiem jak nieprzyjemnie dyskutuje się z kimś w takim tonie i nie dziwi mnie, że X-Tech ma coraz większe problemy z dotarciem do kogokolwiek. Jedynym wyjściem jest traktowanie tego z przymrużeniem oka, inaczej czasami naprawdę trudno nie dać się sprowokować do wybuchów czy przyjąć jakiekolwiek argumenty z jego strony. =)

Re: Goniec RM - nr 5

: 02 maja 2010, 21:48
autor: X-Tech
Jazzwhisky pisze:
No pomijając fakt, że pisaliście trochę obok siebie i tematu (bo imo ani artykuł ani wasza wymiana właściwie nie traktują o fabule jako-takiej), to nie wiem czy może to tak dziwić - jrpg (którego chyba wszyscy jesteśmy fanami) tym różni się od zachodnich rpg, że w skupia się raczej na linii fabularnej porzucając elementy poboczne takie jak rozbudowane elementy świata.
Większość ludzi gra w gry rpgmaker, bo znajduje tu zmieniającą się jak burza linię fabularną, na którą nie nastawiają się ludzie w komercyjnych rpgach - w komercyjnych rpg idzie na ilość.
Jazzwhisky pisze: No i X-Techowi chodziło chyba cały czas o to, że spoko - są ludzie, którzy uwielbiają sandboksy, ale wśród fanów gier spod RM jest ich naprawdę niewielu, a przynajmniej - nie szukają tego elementu właśnie w przypadku gier spod RM. =]
Realnie zafascynowani ludzie grami w rpgmaker faktycznie szukają jedynie świetnego przebiegu rozgrywki - właśnie w rmie poszukiwane jest wszystko czego nie ma w grach komercyjnych nie na odwrót. Nie ma prawie dla kogo wciskać kiszki wzorowanej na grach komercyjnych w rmie, bo to przestarzałe dla szukających tego co chcecie im dać ? W tym tkwi sęk. Nie ma dla kogo robić pewnych rzeczy w rmie, bo ich przebieg nie wynagradza jakość grafiki, w komercyjnych wynagradza.
Jazzwhisky pisze: Inna sprawa - wiem jak nieprzyjemnie dyskutuje się z kimś w takim tonie i nie dziwi mnie, że X-Tech ma coraz większe problemy z dotarciem do kogokolwiek. Jedynym wyjściem jest traktowanie tego z przymrużeniem oka, inaczej czasami naprawdę trudno nie dać się sprowokować do wybuchów czy przyjąć jakiekolwiek argumenty z jego strony. =)
Może i to jest dobra rada dla niektórych. Nie przyznam jednak jak to na mnie działa =D

Re: Goniec RM - nr 5

: 04 maja 2010, 08:58
autor: ravenone
No pomijając fakt, że pisaliście trochę obok siebie i tematu (bo imo ani artykuł ani wasza wymiana właściwie nie traktują o fabule jako-takiej), to nie wiem czy może to tak dziwić - jrpg (którego chyba wszyscy jesteśmy fanami) tym różni się od zachodnich rpg, że w skupia się raczej na linii fabularnej porzucając elementy poboczne takie jak rozbudowane elementy świata.
No niestety ja nie przepadam za jrpg, anime, mangą i innymi badziewiami od ping-pongów;). Wzoruję się na zachodnich rpg'ach. Może jestem jednym z nielicznych, ale jak już wspomniałem wcześniej - wszystko to kwestia gustu i nie ma co robić z tego szumu chłopaki:)

Re: Goniec RM - nr 5

: 04 maja 2010, 09:18
autor: kvachu
ravenone pisze:i nie ma co robić z tego szumu chłopaki:)
Powiedz to X-Techowi, bo tylko on tu robi szum.

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 16:02
autor: X-Tech
Chciałbym napisać coś odnośnie gońca i recenzowania gier w rpgmaker w ogóle, bo wyznaczniki ocenowe w pl (za granicą zresztą zwykle też xd) są bez sensu jak na standardy gier rpgmaker - do takiego wniosku udało mi się dojść. Oceniana jest muzyka, maping, fabuła. Podsumowując - BEZSENS. Jeśli chcemy, aby gry w rpgmaker zaczęły zyskiwać POWINNO się oceniać w recenzjach wyłącznie-

Wykonanie poziomów - nie pod kontekstem wyglądu, ale zróżnicowania tj. zagadki, pułapki, przeszkody, urozmaicenia zabijające monotonię poziomów w trakcie rozgrywki, a mogą się na to składać jak wyżej: pułapki, przeszkody, zagadki, przeciwnicy, minigry !
To coś co powoduje, że w trakcie rozgrywki musimy naprawdę działać i nie odczuwamy monotonii poziomów. Przykłady: (Jeśli mamy co poziom to samo np: walki zręcznościowe, ale zmienia się jedynie wygląd przeciwników, a nie ich inteligencja - ocena powinna być niska, jeśli mamy rpg, a gra jest monotonna i każdy dungeon czy lokacja oferuje to samo to ocena powinna być zaniżona, jeśli gra wydaje się być do bólu schematyczna co poziom - ocena powinna być niska)

Zbalansowanie poziomu trudności czyli czy poziom trudności w grze wzrasta i co się na jego wzrost przyczynia to jest bardzo istotne w grze i to powinno być oceniane.
(Jeśli na początku pojawia się arcy trudna walka, którą należy wygrać po czym pojawia się łatwy boss to znak, że coś jest nie tak. Jeśli pojawią się arcytrudne zagadki, przeszkody, a w kolejnym poziomie banalne to coś jest nie tak...)

Prowadzenie fabuły -
Nie można wystawić oceny przecież za tematykę gry, bo to jest idiotyczne, ale ocenę powinno się wystawić za to jak dana gra pozwala wczuć się w opowiadaną historię - im ta historia lepiej opowiadana tym lepsza ocena nie inaczej. A więc nie o czym, ale jak. Nawet FABUŁĘ o zagubionym psie można opowiedzieć niesamowicie.

(A więc jeśli prosta fabuła doceniać należy rozwój postaci. Ogólnie najistotniejszy i tak powinien być sposób opowiadania historii)

Tempo gry im wyższe tym więcej punktów w tej kategorii, bo jest to jeden z kluczowych elementów.

(Tempo nie powoduje, że ziewamy - powoduje, że akcja szybko gna do przodu, a fabuła szybko się rozwija)


Grafika i muzyka i dźwięk zostały pominięte ! Dlaczego ? Bo to nie są elementy, które składają się na różnicowanie grywalności i przebiegu gry, ale jedynie są ozdobami ! W takim układzie nie sugerując się praktycznie tymi dwoma punktami ktoś naprawdę będzie musiał się napracować, żeby stworzyć świetną grę, a więc zasłuży na ocenę i ta ocena będzie odzwierciedleniem jakości - ładne muzycznie i graficznie gówno powinno być traktowane jak gówno, a nie udawać, że jest czymś więcej dlatego taki właśnie powinien być system oceniania gier w rpgmaker. Koniec i basta. Taki system oceniania naprawdę motywował, by do tworzenia atrakcyjnych gier, a nie chodzenia na łatwiznę. Może się wydać dla niektórych szokiem taka zmiana systemu oceniania gier rpgmaker, ale to jest kluczowe, żeby właśnie zaczęły powstawać świetne gry, a nie ładnie wyglądające i brzmiące gówna.

Cztery punkty. Tak wg. mnie należy oceniać gry w rpgmaker. Więcej punktów nie ma sensu, bo pozwalają na lenistwo i pójście na łatwiznę. Grafika i muzyka zawsze powinny pozostać kwestią osobistą autora - to od niego zależy czym się reklamuje, ale nie może od tego zależeć recenzja gry i jej ocena wystawiona przez recenzenta danej gry zrobionej w rpgmakerze, bo ta gra jak była przeciętna tak będzie, a recenzja zawyżająca jej ocenę przez grafikę i dźwięk będzie po prostu kłamstwem dla gracza jeśli chodzi o realną wartość gry - to jemu oceniać jak wygląda gra - nie recenzentowi - od tego są screeny. Spodoba się czytającemu recenzję grafika sam to stwierdzi proste. Uważam, że czas na zmianę !

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 16:44
autor: Mertruve
Powinieneś napisać to DO Gońca, zamiast odnośnie. Marnujesz się chłopie, byłbyś idealnym tekściarzem!

Z drugiej strony, nowe numery wychodziłyby wtedy jeszcze szybciej XD

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 16:46
autor: X-Tech
Zgadzam się. Rozwijam to i napisze również do Gońca.

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 17:03
autor: DE
Lepiej napisz przykladowa recenzje.

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 18:20
autor: X-Tech
Tekst został napisany. Skontaktujcie się z RavenOne, żeby odebrał tekst, bo na reszcie for mam bany XD Tekst poszedł na PW do RavenOne'a.

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 21:43
autor: ravenone
Zaraz obadam. Odnośnie skali oceniania - nie my wyznaczamy standardy w Gońcu. Robią to już od bardzo dawna userzy. O ile na Gospodzie bardziej liczy się grywalność i fabuła, to na rmxp.pl użytkownicy liczą na nowinki graficzne, które można zastosować w programie. Taki jest głos ludu i tego nie zmienimy;). Zresztą przekonałem się o tym na własnej skórze:P.

Re: Goniec RM - nr 5

: 07 maja 2010, 21:52
autor: kvachu
Czyli im więcej skryptów użytych tym lepiej dla zapowiedzi?