Strona 1 z 3

Goniec RM - nr 24.

: 20 sie 2011, 19:12
autor: Noruj
Dziś w numerze:

Ultima Tournament II
- relacja z konkursu
- wywiady

recenzje:
- Reiha
- Spamthirowy Czołg

artykuły:
-premiery 2011 - cz.2
- wzloty i upadki - cz.2
- krótki tekst o multi

Miłej lektury.

http://www.goniecrm.cba.pl

Re: Goniec RM - nr 24.

: 20 sie 2011, 19:55
autor: Jazzwhisky
Tylko co do wzlotów i upadków - ogólnie Secretman+Amadik streścili chyba najważniejsze elementy dla sprawy, głównym powodem tego co ostatnio (znów) pojawiło się na tapecie jest przede wszystkim sam program i jego egzotyka. Fajnie, że znalazł się wykres z Google Trends (którym zresztą macham od lat), pokazujący, że trend o którym wspomina numer trwa właściwie od zawsze (nie wiemy dokładnie, ale strzelam, że od roku 2003). Można by jeszcze dodać, że każda kolejna wersja RM nie sięga popularności tej poprzedniej (od RM2000 do RMVX), ale to łatwo każdy może uzyskać wpisując odpowiednie frazy.
Zmiany te wydają się z perspektywy czasu nieuniknione - od premiery pierwszego popularnego Makera dla PC minęło ponad 11 lat, pojawił się on w momencie raczkującej w Polsce sieci, gdy miliony na świecie zafascynowane były jeszcze (jakże podobnymi!) tytułami na SNESa czy PS1. Dziś RMVX oferuje niestety niewiele więcej, tymczasem świat gier przeszedł ogromną metamorfozę, 2D to wyłącznie nisza, a pojawiło się też multum znacznie lepiej nadążających za rynkiem indie narzędzi tego typu.
Mógłbym pisać jeszcze długo, niuanse rynku czy nawet naszego małego polskiego community to z pewnością temat na naprawdę rozległą analizę, ale jak napisałem Norujowi (nie zrozumcie mnie źle) - pisać nie ma już dla kogo, na scenie została garstka znudzonych dinozaurów i chmara "casualowych" młodzianów, których to nie interesuje. =]

Re: Goniec RM - nr 24.

: 22 sie 2011, 09:20
autor: Axer
Yay, nowy Goniec! Biorę się za czytanie.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 22 sie 2011, 10:49
autor: master miller
"MINUSY:
- zbyt krótka i brutalna"

Taak... jest tak brutalna że w telewizji już o tym mówią

Re: Goniec RM - nr 24.

: 22 sie 2011, 13:07
autor: Preki
No właśnie, też mnie to zastanawia. Jedyna krwawa scena to jak Frog obrywa płytami i leży zakrwawiony na ziemi ("Dong..." xD). Może chodzi tu o brutalność, z jaką został zniszczony świat nowoczesny? :twisted:

Re: Goniec RM - nr 24.

: 22 sie 2011, 13:08
autor: Noruj
W oryginale było "brutalnie ucięta", ravenone musiał się machnąć jak wrzucał i coś uciął.
Poprawi się.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 24 sie 2011, 13:42
autor: Mateusz SSJ8
Ta scena z Nowoczesnym o tyle schrzaniła całą parodię, ze pokazała, że nie wyzywam bez powodu. Zwróćcie uwagę, że w grze X-Tech mnie uderzył i ja wtedy dopiero wyzwałem go na pojedynek. Gdybym to ja redagował "Gońca", to Ska'ciu dostałby ode mnie tylko 2 (i to niecałe) z pięciu gwiazdek.

Jeśli ktoś już czytał artykuł "[RECENZJA][2K3] Spamthirowy czołg" w kategorii "Gry" na http://twierdza.modern-ltm.cba.pl/ , już wie, że gry, którym przyznam dwie gwiazdki, otrzymują ocenę DOSTATECZNĄ. Poza tym na naszej Scenie panuje zasada, że jak tu cię wyrzucają, to idź gdzie indziej, a jak wszędzie cię wyrzucają, to załóż własne i zaproś, kogo też wyrzucili tylko dlatego, że im się nie podobał. To był grunt założenia przeze mnie Twierdzy Nowoczesnej. Na razie przyjmuję tylko ze Sceny RPG Makera, ale chyba będę musiał wprowadzić zaproszenie dla wyrzutków z Fan-Sceny jeża Sonica, bo tam niektórzy starzy to grubianie, że wspomnij o RPG Makerze i już cię wykopali. Tak, czy inaczej, nasza Scena już ma kryzys, który spowodował jej rozłam na Ruiny i Podziemie. I to ci starzy odchodzący są temu winni, bo nikogo nie zachęcają.

PS. Ci, którzy już czytali moją wypowiedź o ostatnim upadku Sceny (włącznie z umieszczoną tam historią), mogą zrozumieć doświadczany przez nowych ból natychmiast, ale ci, którzy nie znają tego bólu, jak ten, co mnie o to zapytał, nie pojmą przez całe swoje życie, nawet, jeśli żyliby 100 lat.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 24 sie 2011, 14:23
autor: Leaf
Mwhahahaha Mateusz rozwalasz mnie normalnie! Zauważ, że z całej gospody tylko tobie nie podoba się gra :-o . Pieprzysz o jakichś ruinach itp., a i tak rozumieją to tylko ludzie, którzy myślą tak jak ty (czyli nikt) I tak wszyscy wiedzą dlaczego się tak nieudolnie "mścisz"...A teraz wyzwij mnie na pojedynek w fifę...

TOP: Ten numer wyszedł wam dobrze, choć mieliście lepsze. Zastanawiam się skąd wy macie pomysły na tyle artykułów skoro tutaj gry się pojawiają raz na ruski rok.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 24 sie 2011, 16:08
autor: Solo Lee
Mateusz SSJ8 pisze: Poza tym na naszej Scenie panuje zasada, że jak tu cię wyrzucają, to idź gdzie indziej, a jak wszędzie cię wyrzucają, to załóż własne i zaproś, kogo też wyrzucili tylko dlatego, że im się nie podobał.
Co to znaczy, wyrzucają ze sceny?
Mateusz SSJ8 pisze:PS. Ci, którzy już czytali moją wypowiedź o ostatnim upadku Sceny (włącznie z umieszczoną tam historią), mogą zrozumieć doświadczany przez nowych ból natychmiast, ale ci, którzy nie znają tego bólu, jak ten, co mnie o to zapytał, nie pojmą przez całe swoje życie, nawet, jeśli żyliby 100 lat.
Dlaczego uważasz że scena upadła? Przecież ja przyszedłem, robię grę, niedługo zapowiedź a i widziałem kilku nowych - a jak są nowi to scena żyje. Kilku starych wyjadaczy też robi gry. (a że starsi odchodzą to nie ma się co dziwić, nie muszą się interesować RM dożywotnio).

A tak do tematu - czytałem Gonica 8) Podobały mi się wywiady. Fajnie że ktoś coś takiego piszę.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 15:40
autor: Mateusz SSJ8
SOLO LEE pisze:Co to znaczy, wyrzucają ze sceny?
Od razu ze sceny. Mnie na jednym chatcie fansceny jeża Sonica pewien wredny typ wykopał za wzmiankę o RPG Makerze. W powodzie dał
RPG Maker is shit
, co do czego jestem pewien, że prędzej, czy później, będzie musiał to zeżreć.
Dlaczego uważasz że scena upadła? Przecież ja przyszedłem, robię grę, niedługo zapowiedź a i widziałem kilku nowych - a jak są nowi to scena żyje. Kilku starych wyjadaczy też robi gry. (a że starsi odchodzą to nie ma się co dziwić, nie muszą się interesować RM dożywotnio).
Zobacz tylko tematy o grach z serii "Miasteczko Nowoczesne". To samo, co mi zrobili, zrób tym nowym na naszej scenie, to nie wydaje mi się, żeby zostali na dłużej. Ja pojąłem, że tu są śmiecie żądające pereł pokroju wiadomego filmu o ogrze, ale to nie znaczy, że inni by pojęli.
Mówiąc bez odwołań do serii "Miasteczko Nowoczesne", jeśli więcej starych z naszej Sceny odejdzie, niż nowych na niej osiądzie, z całą pewnością mogę powiedzieć prawdę, mówiąc, że nasza Scena upadła. Bo kto by chciał siedzieć tam gdzie inni linczują go, "bo robi gnioty", a sami nie pamiętają, że też kiedyś robili "gnioty". Owszem. Przyszedłeś, robisz grę, niedługo dasz zapowiedź, a i kilku nowych widziałeś. Ale oni nie zawsze będą na Scenie. Tak samo ty. Jak Scena ma nie upaść, kiedy odstraszamy nowych, zamiast ich przyciągać na dłużej?
A tak do tematu - czytałem Gonica 8) Podobały mi się wywiady. Fajnie że ktoś coś takiego piszę.
Mnie też. Tym bardziej, że sam udzieliłem się w jednym. A co do recenzji "Spamthirowego czołgu" to oby to już była ostatnia taka gra Ska'cia. Myślę, że dalej powinien tak rozbudowane gry, jak ta, robić w RPG Makerze XP, a na proste wystarczy mu ten, przy którym upiera się zostać*.
__________________________
* w RPG Makerze 2K3 nie da się wstawić regulacji poziomu trudności bez odwołania się do map.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 16:58
autor: Solo Lee
Dzieło twórcze które artysta wystawia na "widok publiczny" podlega krytyce odbiorców tego dzieła. Nic nie poradzisz na to że publikując grę otrzymasz krytyczne komentarze. Nie rozumiem dlaczego nazywasz to linczem. Jeżeli gra będzie się podobać odbiorcom to będą pisać pochlebne komentarze, jeżeli nie będą zadowoleni, będą krytykować. Jeżeli zrobisz słabą grę (w ocenie odbiorców) to nie licz na zachęty w stylu "bardzo ładnie, ale mogło być lepiej - popracuj jeszcze troszeczkę". A tak w ogóle jestem z ciebie dumny, tyle się napracowałeś". Na takie zachęty to możesz liczyć od mamy a nie od obcych ludzi. Wszystko zależy od twojego podejścia do robienia gry.
Są artyści którzy tworzą dla samej sztuki i nie obchodzi ich krytyka otoczenia. Tworzą w zgodzie z samymi sobą nie przejmując się czy efekt ich pracy uzyska uznanie. Są też tacy którzy tworzą w taki sposób by dzieło zyskało jak najwięcej odbiorców i modyfikują to co robią pod kątem zakładanych wymagań odbiorców.
Przy tworzeniu gry trzeba jednak uwzględnić opinię otoczenia, ponieważ to dzieło jest po to by oni z niego korzystali i dobrze się przy tym bawili. Jednak nie musisz brać do siebie każdej krytyki. Jak zrobisz coś co się nie podoba, następnym razem zrób to lepiej, albo poszukaj innych odbiorców którym będzie się podobało co zrobiłeś.

Jeżeli ktoś jest "nowy" i dopiero robi pierwsza grę, która nie jest najwyższych lotów to może być narażony na krytykę jednak zawsze może się odciąć ciętą ripostą.
linczują go, "bo robi gnioty", a sami nie pamiętają, że też kiedyś robili "gnioty".
Właśnie. Ci co teraz krytykują nowych sami już nie pamiętają co za gnioty chowali po szufladach jak zaczynali, więc ich krytyka nowych jest absurdalna. Tak więc, należy robić gry coraz lepiej i nie przejmować się krytyką - oprócz takiej z której można wyciągnąć naukę. A tych co niepotrzebnie krytykują nowych trzeba trochę ogarnąć.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 17:33
autor: Mantiq
Jak Scena ma nie upaść, kiedy odstraszamy nowych, zamiast ich przyciągać na dłużej?
Ty nas odstraszasz od sceny swoimi grami.I weś już się nie użalaj bo to wkur***.

Co do tematu:
Fajnie, że trzymacie się dalej.Bardzo lubię czytać wywiady.Pozdrawiam.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 18:26
autor: Leaf
Mateusz!
Pogódź się wreszcie, że ludzie 3 lata temu robili pierwsze gry lepsze od twoich 4 MN.
Użalasz się, dlaczego ludzie Cię tak traktują i krytykują Twoje gry. Wali Cię wszelka krytyka i porady, bo ty sam wiesz najlepiej. Twoje gry to paintowa grafika, puste mapy i bezsensowny bełkot. Jeśli robisz grę o sonicu to zrób ją w klimatach sonica, a nie RPG! BTW: Czy ty grałeś w ogóle kiedykolwiek w RPG ? Zagraj sobie w Chrono trigger, Final fantasy, Whatever....
Jak zaczniesz przejmować się krytyką (nie w sensie "Oni są źli! Przecież się starałem zrobić super grę, a oni mnie zbesztali" tylko "Acha więc tu jest źle! Muszę to poprawić") to będziesz wiedział jak robić gry. Zauważ, że Twoje posty to same kłótnie z użytkownikami. Mnie się wydaje, że jesteś po prostu multikontem jakiegoś starego bywalca,* którego dawniej zbanowali, a teraz się mści odwalając szajbę na forum.

*- Nie chodzi mi tu wcale o X-techa. Wyrażenie "szajba" po prostu mi się nawinęło. A X-tech moim zdaniem czasem mądre rzeczy prawił. I to nie jest sarkazm!

Sorry za offtop.

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 18:30
autor: Solo Lee
Mantiq pisze:Ty nas odstraszasz od sceny swoimi grami.I weś już się nie użalaj bo to wkur***.
Myślę, Mateusz że do tej wypowiedzi powinieneś odnieść się na sposób... NOWOCZESNY :lol: :lol: :lol:

A co do tematu: Goniec to świetne pismo, zawsze czytam coś fajnego 8)

Re: Goniec RM - nr 24.

: 25 sie 2011, 21:16
autor: Mateusz SSJ8
@SOLO LEE
Gazeta może i w porządku, ale recenzje gier często są w sposób STANDARDOWY. Np. "Miasteczko Nowoczesne" (seria) z Norujem jako recenzentem. Zagraj w pierwsze 3 gry (pierwsze losowe walki z przeciwnikami i więcej nie musisz) i zobacz, jakie komendy są dostępne*. A potem zobacz, co Noruj napisał. W którymś ze znajdujących się w TYM DZIALE na TYM FORUM dałem erratę odnośnie jednej rzeczy w tej recenzji, bo Noruj do tej pory nie poprawił**.

____________________________
*pierwsza walka w każdej grze powinna wystarczyć, żebyś spamiętał nazwy komend.
**zwróć uwagę na to, jakiej nazwy Noruj użył, a pod jaką nazwą w grze jest to, wobec czego użył tej nazwy.