Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Tematy różne, różniste.
Awatar użytkownika
Lyserg1260
Posty: 159
Rejestracja: 13 sty 2014, 00:03
Lokalizacja: Katowice

Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Lyserg1260 » 04 lip 2015, 13:59

Dawno mnie tu nie było, więc witam. Muszę zacząć działać coś w kierunku pracy dyplomowej (licencjat) który muszę oddać za rok. Postanowiłem zrobić gierkę i napisać na jej temat pracę (jako że studiuję infę to mało kto robi czysto teoretyczną pracę, a raczej wolą stworzyć grę, aplikację, animację itp.). Ale przechodząc do rzeczy, jak wygląda sprawa z korzystaniem z materiałów do których nie ma się praw autorskich, np. dźwięki, muzyka? Zakładając oczywiście że to użytek własny i odnotuję w pracy że zapożyczyłem daną muzykę itp. to mogę w jakiś sposób z ich korzystać?

Pytałem się o to promotora to stwierdził że raczej nie, jeśli nie są udostępniane na żadnej licencji, ale mogę zrobić grę opartą na jakiejś marce np. grę o Batmanie, gdzie sam wykonam modele i resztę rzeczy. Wszystko by było okej, gdyby nie fakt że parę minut wcześniej promotor pokazywał nam pracę swoich studentów z poprzednich lat i była tam animacja z LEGO Star Wars z perfidnie wykorzystanym motywem głównym i dźwiękami. Z tego co wiem to raczej muzyka taka nie jest udostępniana na żadnej licencji. Podobnie z inną animacją, w której była muzyka ze Skyrima. Gdy go spytałem o to, powiedział że nie zawsze wszystko da się wyłapać. No ale Star Warsy zna chyba każdy? Poza tym skoro już wyłapał to nie powinno się takie coś równać z cofnięciem dyplomu? Oczywiście nie życzę źle tamtym osobom, tylko gdybam tak. To tak jakby po otrzymaniu dyplomu wyszło na jaw że praca była plagiatem i wszyscy by tylko machnęli ręką. No ale promotor szybko zmienił temat. Tydzień później znowu wróciłem do tego tematu to stwierdził że nie myślał o tym że ta osoba może nie mieć praw do muzyki i dźwięków Star Wars. Poważnie?

Ktoś może się wypowiedzieć jak to wygląda z tymi prawami? Oczywiście zdaję sobie sprawę że nie będą dogłębnie sprawdzać wszystkich dźwięków itp. ale jednak takie znane motywy jak Star Wars od razu by były wyłapane.
Awatar użytkownika
Noruj

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 1); Golden Forki 2014 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Pełne Wersje (miejsce 1)(miejsce 1); Golden Forki 2010 - Zapowiedzi (miejsce 3)
Posty: 1191
Rejestracja: 15 lut 2009, 16:36
Kontakt:

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Noruj » 04 lip 2015, 17:12

Prawdopodobnie jest właśnie tak jak mówi - nie wyłapują czasem każdego utworu/grafiki/motywu, więc to od Ciebie zależy czy zaryzykujesz. Ja bym tego nie robił. Korzystaj z materiałów udostępnionych na licencjach CC i innych, jest tego pełno.
Obrazek


Marazm.
Awatar użytkownika
Lyserg1260
Posty: 159
Rejestracja: 13 sty 2014, 00:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Lyserg1260 » 04 lip 2015, 18:21

Ciężko nie wyłapać Star Warsów, chyba każdy to zna. Oczywiście mam pewność że jakbym wziął dźwięki z jakiejś mało znanej gry to się nie zorientują, ale dla świętego spokoju wolałbym mieć pewność. Możesz polecić jakieś sprawdzone stronki gdzie mogę znaleźć dźwięki czy muzykę? A jeszcze jak wygląda sprawa z edycją np. muzyki? W muzyce znane jest takie coś jak sampling, ale niektórzy się o to rzucają. Niemniej jednak płyty z samplami wychodzą. Czy nie mógłbym więc "skleić" muzyki samplując inną? Albo przyśpieszając/zmieniając tonacje przerobić dźwięki? A no i jeszcze sprawa z teksturami, czy jeżeli np. wpiszę sobie "cloth texture" na google grafice, ściągnę pierwszy lepszy obrazek, wytnę jego kawałek, zmienię kolor i dam jako teksturę to ktoś mógłby mieć o to pretensje (zakładając że się zorientuje)? W końcu tekstura to tylko zlepek pixeli. Czysty przypadek że układają się w ten sam wzór. Kolor jest inny, fragment też, rozdzielczość też. A już najlepiej jak sobie zmiksuję taką teksturę z inną, lub po prostu "odbiję" w lustrze.
Awatar użytkownika
Noruj

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 1); Golden Forki 2014 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Pełne Wersje (miejsce 1)(miejsce 1); Golden Forki 2010 - Zapowiedzi (miejsce 3)
Posty: 1191
Rejestracja: 15 lut 2009, 16:36
Kontakt:

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Noruj » 04 lip 2015, 18:25

Zakładając, że się zorientują to mogą mieć pretensje. Muzyka CC jest np. na jamendo.com
Nie rozumiem po co w ogóle kombinować i kraść. Muzyki do wykorzystania legalnego jest cała tona, nawet na TA w bazie jest sporo fajnych kawałków. To Twoja praca licencjacka, zrób ją sam. Takie metody jak przyśpieszanie/zmienianie tonacji pewnie pomogą - ale czy warto to robić?
Obrazek


Marazm.
Awatar użytkownika
Lyserg1260
Posty: 159
Rejestracja: 13 sty 2014, 00:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Lyserg1260 » 04 lip 2015, 18:40

Moja praca oczywiście, z tym że zwykle nad grami pracuje parę osób, odpowiedzialnych za różne rzeczy. Ja się głównie skupiam na skryptach i modelach, a trochę głupio oddać grę bez dźwięków. Czy dźwięki z któregoś RPG Makera są dozwolone do użytku własnego, jeśli nie ma się na niego licencji?

ps. Jak wygląda uznanie autorstwa dla utworów z np. jamendo? Jeśli wykorzystam do celów niekomercyjnych to po prostu w jakiś creditsach muszę dopisać czyjego autorstwa jest muzyka?

np. taki kawałek https://www.jamendo.com/pl/track/1178966/mystery?sid=album-141903
Wystarczy że w sekcji Muzyka w credistach napiszę (w tym przypadku):
"Lusproject - Mystery"

Czy coś jeszcze muszę dodawać, np. z jakiej strony mam ten utwór?
Awatar użytkownika
Noruj

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 1); Golden Forki 2014 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Pełne Wersje (miejsce 1)(miejsce 1); Golden Forki 2010 - Zapowiedzi (miejsce 3)
Posty: 1191
Rejestracja: 15 lut 2009, 16:36
Kontakt:

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Noruj » 04 lip 2015, 19:12

Technicznie rzecz biorąc, to nie możesz używać RTP z RPG Makera poza programem. Nawet jak masz licencję.

Co do Jamendo to wystarczy, że nie czerpiesz korzyści materialnych z kawałka i podajesz autora.
Obrazek


Marazm.
Awatar użytkownika
Lyserg1260
Posty: 159
Rejestracja: 13 sty 2014, 00:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Lyserg1260 » 04 lip 2015, 19:18

Niezbyt się orientuję w tym CC. Z tego co zauważyłem są wersję 3.0 lub 4.0 które nieznacznie się różnią wymogami co do uznania autorstwa. Na Jamendo nie ma podane w jakiej wersji są udostępniane dane kawałki, skąd mam to wiedzieć?

A i jeszcze co do autora, to jeśli na Jamendo w jego zakładce nie ma podanego imienia i nazwiska, to wystarczy że wpiszę jego nick? Poza tym pisze też że powinienem podać odnośnik do licencji.
Awatar użytkownika
Noruj

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 1); Golden Forki 2014 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Pełne Wersje (miejsce 1)(miejsce 1); Golden Forki 2010 - Zapowiedzi (miejsce 3)
Posty: 1191
Rejestracja: 15 lut 2009, 16:36
Kontakt:

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Noruj » 04 lip 2015, 20:07

Przecież pod każdym kawałkiem masz wytyczne co musisz zrobić, żebyś mógł korzystać z tego utworu. Podajesz takiego artystę jaki jest podany.
Obrazek


Marazm.
Awatar użytkownika
Lyserg1260
Posty: 159
Rejestracja: 13 sty 2014, 00:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Lyserg1260 » 04 lip 2015, 20:43

Awatar użytkownika
Noruj

Golden Forki 2015 - Pełne Wersje (miejsce 1); Golden Forki 2014 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Pełne Wersje (miejsce 1)(miejsce 1); Golden Forki 2010 - Zapowiedzi (miejsce 3)
Posty: 1191
Rejestracja: 15 lut 2009, 16:36
Kontakt:

Re: Praca dyplomowa, a prawa autorskie

Postautor: Noruj » 04 lip 2015, 20:50

Wszystko masz podane w kawałkach. Jak klikasz na ten obrazek, przy którym masz napisane wytyczne to wyskakuje ci wersja licencji.
Np. numer który podałeś wcześniej wersja 3.0
Obrazek


Marazm.

Wróć do „Offtopic”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości