Ja również zainteresowałem się programowaniem przez RPGMakera i jeden cel: gamedev :) Zaczynałem od małych kursików znalezionych w Internetach, gdzieś też na początku swojej drogi znalazłem "Megatutorial - od zera do gier kodera" (
http://xion.org.pl/productions/texts/co ... atutorial/) i bardzo go polecam. Jest to kurs C++, który przy tworzeniu gier jest podstawą podstaw. Do tego większość języków opiera się na C++, więc gdy stanie się on Twoim drugim językiem łatwo będzie przejść do kolejnych: python, C#, javascript i masa innych. Javy nie polecam :D
Ogólnie to programowanie to zarąbista zabawa, więc polecam!
Idąc dalej, prowadząc pobieżne obserwacje po temacie, zauważyłem, że dziedzina ta wymaga specyficznego myślenia, ja bym to określił jako myślenie warunkowe: chodzi mi o to że bardzo często są stawiane warunki, if coś tam to coś tam. Wydaje mi się, że można to wyćwiczyć, a po pewnym czasie będzie się to robić instynktownie.
Z czasem absorbowania dobrych praktyk programowania zorientujesz się, że tak nie jest. Masa instrukcji warunkowych to zmora dobrego kodu :)
Co do Ruby, naprawdę bardzo trudno powiedzieć coś złego. Język jest wciąż bardzo ładnie rozwijany, ma dość szeroką grupę (aktywnych!) userów, trzeba tylko pamiętać, że jest skryptowy i mimo wszystko niszowy, chociaż zasięg jego zastosowań na przestrzeni lat bardzo urósł.
Jego popularność wzrasta dzięki frameworkowi Ruby on Rails, który w Polsce narazie kuleje ale sie rozwija. Więc ruby jest coraz bardziej w cenie :)
I mała rada na początek: nie przeklejaj kodu z tutoriali, ale go przepisuj. Pamięć mięśniowa :P