Strona 1 z 1

Problem z cieniami

: 18 cze 2017, 16:17
autor: Veres
Witam!

Spotkałem się z dość męczącym problemem wizualnym. Otóż mój problem polega na cieniach w tilesetach.
Chcąc przejść z trybu RGB w gimpie na tryb indeksowany 255 kolorów w palecie psują się cienie i wyglądają jak jedna wielka plama...
Ktoś wie co z tym zrobić, potrzebuję zapisywać każdy tileset w 8 bitach inaczej nie przejdzie do edytora map.

Tryb RGB: http://prntscr.com/fl7c8d
Tryb indeksowany 255 kolorów: http://prntscr.com/fl7ce4

Z góry bardzo dziękuję.

Ps. Cienie prezentujące się w takiej i takiej wersji w grze: indeksowany(http://prntscr.com/fl7cw0), cienie prawidłowe(http://prntscr.com/fl7dcl)

Re: Problem z cieniami

: 18 cze 2017, 16:36
autor: Yoroiookami
Przy importowaniu tilesetu do projektu w XP, można prawym przyciskiem myszy chyba wybrać kolor który ma być cieniem? :L Przynajmniej z tego co pamiętam.
Może źle zrozumiałem problem. @_@

Re: [XP]Problem z cieniami

: 18 cze 2017, 18:25
autor: Dragon Kamillo
Ja też nie rozumiem problemu, chyba że mówimy jednak o wykorzystaniu tilesetów z RMXP w innym edytorze?

Bo RMXP przecież obsługuje tilesety w trybie RGBA, właśnie i tylko dlatego może mieć takie cienie. Tryb 256 kolorowy nie posiada możliwości dodania przeźroczystości do obrazku, przez co nie może obsłużyć półprzeźroczystych cieni.

Importując 256 kolorowe tilesety do RMXP powinieneś napotkać o wiele większy problem - brak jakiejkolwiek przeźroczystości - każdy element tilesetu miałby wokół jednokolorową obwódkę - ponieważ w RMXP przeźroczystość jest tworzona tylko przez kanał alpha w trybie RGBA, nie ma możliwości jej wymuszenia jak w starszych wersjach RM przez np odpowiednie ułożenie kolorów w palecie w trybie 256 kolorowym.

Więc możesz albo wywalić te cienie całkowicie, albo zrobić z nich taka szachownicę - jeden piksel przeźroczysty potem całkowicie nieprzeźroczysty i tak dalej...

Re: [XP]Problem z cieniami

: 18 cze 2017, 22:05
autor: Veres
Przepraszam, że nie doprecyzowałem nie posługuje się edytorem z rpg makera, posiadam ten z Margonem. On niestety nie obsługuje RGB i każe zmienić tileset na 8 bitowy a jedynie da się to zrobić poprzez indeksowanie w programie GIMP na 256 kolorów, lecz wtedy powstaje nieprzezroczysta plama.

Z wywaleniem i szachownicą wiem, ale niestety nie chodzi mi o taki efekt, chciałbym posiadać pełne przeźroczyste cienie, bo te najlepiej oddają piękno. Dodam, że niektóre tilesety w edytorze posiadają normalnie przeźroczyste cienie, więc jakoś musi się dać to zrobić.


Przeniesiony.

Re: Problem z cieniami

: 18 cze 2017, 22:37
autor: Dragon Kamillo
Kojarzę ten edytor, też kombinowałem kiedyś z dodawaniem do niego grafik z RM.
Ale szczerze nie pamiętam by tilesety musiały być w 8 bitach, jedyne co to wiem że same mapy w grze są na końcu do tej głębi redukowane (czyżby ze względu oszczędności miejsca?).

I faktycznie drzewa miały tam normalne półprzeźroczyste cienie, więc albo są mimo wszystko w RGBA, albo ten edytor ma jakoś zakodowane że albo jakiś specyficzny kolor, albo któryś kolor w palecie ma rysować jako półprzeźroczysty.

Re: Problem z cieniami

: 19 cze 2017, 13:41
autor: Veres
Nie mam zielonego pojęcia, gdy zapisze w RGB wyskakuje taki komunikat: http://prntscr.com/fljeur

Re: Problem z cieniami

: 19 cze 2017, 16:30
autor: EnterVPL
Na 8-bitowej palecie kolorów jest niemożliwe uzyskanie przeźroczystości. Edytor musi mieć wbudowaną obsługę zamiany koloru w półprzeźroczystość (50%) lub/i w pełną przeźroczystość (100%) - to jedyne rozwiązanie przy takiej palecie kolorów.

Re: Problem z cieniami

: 19 cze 2017, 19:25
autor: Dragon Kamillo
Ej, sprawdziłem normalnie:

Okazuje się że to są pliki 8 bitowe wszystko, ale jakoś z ustawionym kanałem alpha - jak to jest zrobione nie wiem, ale właśnie grzebie jak coś takiego uzyskać...

W sumie jestem ciekaw jak to odczytają starsze RMy, ale i tak dla mnie jest to dobra informacja - można w RMXP spokojnie robić grę opierając się tylko na 8 bitowych plikach.

Boję się tylko że okaże się że takie pliki są jakoś ręcznie kodowane, ewentualnie twórcy margonem opracowali specjalny konwerter dla swoich potrzeb.

Nie jestem jeszcze pewien jak to może działać, internet zawsze wypluwał że coś takiego jest niemożliwe - ale jakby pomyśleć przecież do palety zawsze do każdego koloru można by dodać 4 informacje - przeźroczystość i zrobić jedne kolory całkiem przeźroczyste, inne częściowo i traktować to po prostu jako kolejne barwy w palecie, to ma sens.

Trzeba to ogarnąć.


EDIT: http://www.ethangardner.com/articles/20 ... fireworks/ - jakiś poradnik, jak to zrobić, gość używa pornoszopa, ale podobno w gimpie też da rade.

EDIT2:
Obrazek

Udało mi się dojść do tego jak to zrobić XDXD, ale to jest świetne.
ściągasz ten programik http://www.libpng.org/pub/png/apps/pngquant.html - tam masz w tabelce binaries i wybierasz wersje, są dla linuxa i windowsa, dalej napisze jak to zrobić w windowsie.

Wrzucasz ten programik do C/windows/system 32

potem wrzucasz se graficzke do c/byle jaki folder

odpalasz cmd.exe
i tam wklepujesz
pngquant 256 c:\nazwa twojego folderu\nazwa twojej grafiki.png

klikasz enter i programik tworzy ci w tym folderze kopie pliku w 8 bitach z przeźroczystością.

Aha pliki do przeróbki w formacie png 32 bit.

I tyle - wyżej masz przykład przerobionego pliku.

Re: Problem z cieniami

: 19 cze 2017, 20:50
autor: Veres
Wow, dzięki za tak intensywne starania w rozwiązaniu mojego problemu, zobaczymy z czym to się je, jak wszystko się uda to będę bardzo szczęśliwy :D

Re: Problem z cieniami

: 25 cze 2017, 15:20
autor: Veres
Potwierdzam sposób działa sam przetestowałem i się sprawdził. Dodatkowo trzeba jeszcze zapisywać osobną warstwę cienii + stosować jeden kolor dla przezroczystości, widocznie w kodzie zapisany jest jeden kolor, który przechodzi w 8 bitach, ale dzięki, wszystkie wątpliwości zostały rozwiane i śmiga. Mogę dalej pracować. Dzięki!