Robię grę dla DOS-a.
: 14 lut 2018, 22:41
Dla "funu", żeby coś mieć do roboty jak się nudzę. W tym temacie będę opisywał moją przygodę.
Język: QuickBASIC 4.5 z biblioteką BWSB (dźwięk) oraz DirectQB (grafika, kolizje). Obie z tego co się orientuję na GPL albo kompatybilnej, więc to dodatkowy plus (sprzedaż gier na DOS-a nie ma sensu, robię to tylko żeby robić).
Target systemowy: Intel 486, VGA, SoundBlaster/Gravis/Pro Audio Spectrum, 4MB (tak, MB) RAM.
Dlaczego to robię?
Jak mówiłem, dla zabawy, żeby zobaczyć czy podołam. Uważam też że na DOS-a brakuje nowych gier (z wyjątkiem stuntów "pijarowych" w rodzaju gry P Sos-a, tego od McPixela czy Retro City Rampage dla DOS). Szczerze mówiąc DOS jest nieco niedoceniany przez społeczność homebrew w porównaniu ze starymi konsolami czy innymi starymi komputerami (C64, ZX Spectrum, Amiga, itd.).
Dlaczego QuickBASIC? A nie możesz użyć Pascala/C/Assemblera?
Nie, nie mogę. C jest za trudne dla mnie, szczególnie stary dialekt używany przez DJGPP (o assemblerze nie wspominając) a do Turbo Pascala nie ma dobrych bibliotek graficznych (int 13h) a domyślny moduł Graph jest tragiczny i pozwala jedynie na podstawy, nie ma np. wsparcia dla sprite'ów czy wielu "warstw" (o dźwięk się nie martwię, bo jest wersja BWSB dla Turbo Pascala). QuickBASIC brzydkim językiem jest i jego IDE nie umywa się do IDE Turbo Pascala (np. brak kolorowania składni), jednak powstało dla niego wiele dobrych bibliotek graficznych z których DirectQB jest jedną z najlepszych.
Proszę nie komentować wyboru języka/bibliotek gdyż to się raczej nie zmieni a szczególnie proszę nie sugerować żadnych kompilatorów wymagających tzw. DOS extenderów. Extendery to oszukiwanie, ja lubię swój DOS 16-bitowy.
Jaka to będzie gra?
Będzie to coś pomiędzy Zeldą/Atari Adventure a grami typu Gauntlet. Będzie duży aspekt eksploracyjny, ale walka też będzie rozwinięta. Setting to będą czasy nowoczesne choć nie wykluczam "fantastycznych" (zarówno fantasy jak i SF) elementów i przeciwników.
Postęp prac
Na razie jestem na etapie nauki DirectQB oraz BWSB więc zanim zacznę właściwe prace nad grą minie trochę czasu. Będę informował o wszelkich postępach prac w tym wątku.
//edit: Jak ktoś w tym siedział/siedzi to doceniłbym link do jakiegoś aktywnego forum o QB/programowaniu dla DOS-a. Obojętnie czy po polsku czy angielsku. Wszystko co znajduję jest albo zarchiwizowane (jak np. kopia naszego rmxp.pl - posty czytać można ale nie można się rejestrować) albo zwyczajnie wymarłe.
Język: QuickBASIC 4.5 z biblioteką BWSB (dźwięk) oraz DirectQB (grafika, kolizje). Obie z tego co się orientuję na GPL albo kompatybilnej, więc to dodatkowy plus (sprzedaż gier na DOS-a nie ma sensu, robię to tylko żeby robić).
Target systemowy: Intel 486, VGA, SoundBlaster/Gravis/Pro Audio Spectrum, 4MB (tak, MB) RAM.
Dlaczego to robię?
Jak mówiłem, dla zabawy, żeby zobaczyć czy podołam. Uważam też że na DOS-a brakuje nowych gier (z wyjątkiem stuntów "pijarowych" w rodzaju gry P Sos-a, tego od McPixela czy Retro City Rampage dla DOS). Szczerze mówiąc DOS jest nieco niedoceniany przez społeczność homebrew w porównaniu ze starymi konsolami czy innymi starymi komputerami (C64, ZX Spectrum, Amiga, itd.).
Dlaczego QuickBASIC? A nie możesz użyć Pascala/C/Assemblera?
Nie, nie mogę. C jest za trudne dla mnie, szczególnie stary dialekt używany przez DJGPP (o assemblerze nie wspominając) a do Turbo Pascala nie ma dobrych bibliotek graficznych (int 13h) a domyślny moduł Graph jest tragiczny i pozwala jedynie na podstawy, nie ma np. wsparcia dla sprite'ów czy wielu "warstw" (o dźwięk się nie martwię, bo jest wersja BWSB dla Turbo Pascala). QuickBASIC brzydkim językiem jest i jego IDE nie umywa się do IDE Turbo Pascala (np. brak kolorowania składni), jednak powstało dla niego wiele dobrych bibliotek graficznych z których DirectQB jest jedną z najlepszych.
Proszę nie komentować wyboru języka/bibliotek gdyż to się raczej nie zmieni a szczególnie proszę nie sugerować żadnych kompilatorów wymagających tzw. DOS extenderów. Extendery to oszukiwanie, ja lubię swój DOS 16-bitowy.
Jaka to będzie gra?
Będzie to coś pomiędzy Zeldą/Atari Adventure a grami typu Gauntlet. Będzie duży aspekt eksploracyjny, ale walka też będzie rozwinięta. Setting to będą czasy nowoczesne choć nie wykluczam "fantastycznych" (zarówno fantasy jak i SF) elementów i przeciwników.
Postęp prac
Na razie jestem na etapie nauki DirectQB oraz BWSB więc zanim zacznę właściwe prace nad grą minie trochę czasu. Będę informował o wszelkich postępach prac w tym wątku.
//edit: Jak ktoś w tym siedział/siedzi to doceniłbym link do jakiegoś aktywnego forum o QB/programowaniu dla DOS-a. Obojętnie czy po polsku czy angielsku. Wszystko co znajduję jest albo zarchiwizowane (jak np. kopia naszego rmxp.pl - posty czytać można ale nie można się rejestrować) albo zwyczajnie wymarłe.