Strona 1 z 1

Robię grę dla DOS-a.

: 14 lut 2018, 22:41
autor: Rave
Dla "funu", żeby coś mieć do roboty jak się nudzę. W tym temacie będę opisywał moją przygodę.

Język: QuickBASIC 4.5 z biblioteką BWSB (dźwięk) oraz DirectQB (grafika, kolizje). Obie z tego co się orientuję na GPL albo kompatybilnej, więc to dodatkowy plus (sprzedaż gier na DOS-a nie ma sensu, robię to tylko żeby robić).

Target systemowy: Intel 486, VGA, SoundBlaster/Gravis/Pro Audio Spectrum, 4MB (tak, MB) RAM.

Dlaczego to robię?
Jak mówiłem, dla zabawy, żeby zobaczyć czy podołam. Uważam też że na DOS-a brakuje nowych gier (z wyjątkiem stuntów "pijarowych" w rodzaju gry P Sos-a, tego od McPixela czy Retro City Rampage dla DOS). Szczerze mówiąc DOS jest nieco niedoceniany przez społeczność homebrew w porównaniu ze starymi konsolami czy innymi starymi komputerami (C64, ZX Spectrum, Amiga, itd.).

Dlaczego QuickBASIC? A nie możesz użyć Pascala/C/Assemblera?
Nie, nie mogę. C jest za trudne dla mnie, szczególnie stary dialekt używany przez DJGPP (o assemblerze nie wspominając) a do Turbo Pascala nie ma dobrych bibliotek graficznych (int 13h) a domyślny moduł Graph jest tragiczny i pozwala jedynie na podstawy, nie ma np. wsparcia dla sprite'ów czy wielu "warstw" (o dźwięk się nie martwię, bo jest wersja BWSB dla Turbo Pascala). QuickBASIC brzydkim językiem jest i jego IDE nie umywa się do IDE Turbo Pascala (np. brak kolorowania składni), jednak powstało dla niego wiele dobrych bibliotek graficznych z których DirectQB jest jedną z najlepszych.

Proszę nie komentować wyboru języka/bibliotek gdyż to się raczej nie zmieni a szczególnie proszę nie sugerować żadnych kompilatorów wymagających tzw. DOS extenderów. Extendery to oszukiwanie, ja lubię swój DOS 16-bitowy.

Jaka to będzie gra?
Będzie to coś pomiędzy Zeldą/Atari Adventure a grami typu Gauntlet. Będzie duży aspekt eksploracyjny, ale walka też będzie rozwinięta. Setting to będą czasy nowoczesne choć nie wykluczam "fantastycznych" (zarówno fantasy jak i SF) elementów i przeciwników.

Postęp prac
Na razie jestem na etapie nauki DirectQB oraz BWSB więc zanim zacznę właściwe prace nad grą minie trochę czasu. Będę informował o wszelkich postępach prac w tym wątku.

//edit: Jak ktoś w tym siedział/siedzi to doceniłbym link do jakiegoś aktywnego forum o QB/programowaniu dla DOS-a. Obojętnie czy po polsku czy angielsku. Wszystko co znajduję jest albo zarchiwizowane (jak np. kopia naszego rmxp.pl - posty czytać można ale nie można się rejestrować) albo zwyczajnie wymarłe.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 17 lut 2018, 13:41
autor: bedziu98
No to żeś się porwał... Nie powiem imponujące a zarazem ambitne jak powstanie z tego coś konkretnego to jestem w stanie nawet za to zapłacić ! Miło by było zobaczyć duchowego spadkobierce np: Daggerfall ^^ Powodzenia.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 20 lut 2018, 15:21
autor: Rave
3d to na pewno to nie będzie. To będzie gra top-down.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 05 mar 2018, 12:16
autor: BH Daimaouji
http://dragonballfanon.wikia.com/wiki/B ... ure_island

Hmm to po sukcesie Tina's AI, możesz zrobić to?

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 06 mar 2018, 16:00
autor: Rave
Nie. Robienie gry dla DOS a dla NES to dwie różne rzeczy. Po za tym DB mnie jakoś specjalnie nie kręci. Haterem nie jestem, ale też jakoś specjalnie nie lubię uniwersum DB.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 08 mar 2018, 17:41
autor: BH Daimaouji
Rave pisze:Nie. Robienie gry dla DOS a dla NES to dwie różne rzeczy. Po za tym DB mnie jakoś specjalnie nie kręci. Haterem nie jestem, ale też jakoś specjalnie nie lubię uniwersum DB.


?

No chodziło mi o DOSie właśnie, a jak nie chcesz o DB, to mogę się zadowolić przygodową wyspą z innym bohaterem, nie jestem wybredny (zresztą Tina's AI jest na MSX a nie na NESie)

Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10? :-o

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 08 mar 2018, 18:04
autor: Dragon Kamillo
"Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10? "

Nie działają, trzeba użyć DOSBOXa.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 09 mar 2018, 17:30
autor: BH Daimaouji
Dragon Kamillo pisze:"Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10? "

Nie działają, trzeba użyć DOSBOXa.


Ta, DOSBOX, dzięki........a to jakiś "emulator" z Windows 7-10 na DOSa?

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 11 mar 2018, 15:07
autor: Rave
Nie, to jest reimplementacja DOS-a w środowisku 32/64-bitowym. DOSBox jest tym samym dla DOS-a co Wine na Linuksie dla Windowsa.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 11 mar 2018, 18:56
autor: BH Daimaouji
Rave pisze:Nie, to jest reimplementacja DOS-a w środowisku 32/64-bitowym. DOSBox jest tym samym dla DOS-a co Wine na Linuksie dla Windowsa.


OK dzięki za wytłumaczenie, już rozumiem

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 12 mar 2018, 22:03
autor: EnterVPL
Ale gra będzie działała na DOSBox? Może pytanie brzmi dość dziwnie (a może wręcz głupio), ale DOS, a DOSBox to jednak nie to samo. No i jeszcze kwestia konfiguracji DOSboxa (żeby np. gra płynnie działała [nie za szybko nie za wolno]).

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 14 mar 2018, 12:58
autor: Rave
Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię. Nie mam żadnego komputera "z epoki" a nawet jak bym miał to i tak nie miałbym gdzie trzymać.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 14 mar 2018, 13:01
autor: Dragon Kamillo
Ale to może zadziałać w takim razie w drugą stronę- w DOSBOXie będzie OK, ale pod prawdziwym DOSem już nie XD.

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 14 mar 2018, 14:49
autor: Jazzwhisky
Rave pisze:Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię. Nie mam żadnego komputera "z epoki" a nawet jak bym miał to i tak nie miałbym gdzie trzymać.

Możesz odpalić MS-DOS na DOSBoksie (ew. inny, darmowy program z tej rodziny), potrzebujesz tylko np. obrazu dyskietki z systemem. Niemniej z tego, co pamiętam, nie wszystko będzie działać perfekcyjnie (kwestia wersji DOSBoksa i samego MS-DOS), zresztą nie ma to chyba większego sensu, no chyba, że dla testów samej gry na koniec (nie sądzę, by pojawiły się jakiekolwiek problemy w tę stronę). :)

Re: Robię grę dla DOS-a.

: 15 mar 2018, 21:57
autor: EnterVPL
Rave pisze:Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię.

Jak dla mnie to bardzo dobre rozwiązanie. Od razu gra jest na kilka platform i różne systemy (głównie mówię tu o emulatorach). Jak mi się spodoba to na smartphone sobie zainstaluję gierkę ^^. No to czekam ;)