Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Jeśli chcesz podzielić się swoimi materiałami z innymi użytkownikami forum.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Nexis
Posty: 58
Rejestracja: 01 lis 2011, 00:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Nexis »

Hej.

Od wczoraj kręcę tutoriale mappingu w RMXP.

Od razu odpowiem na kilka pytań:

1. Czemu nie jest to filmik "mówiony"?
- Ponieważ nie mam mikrofonu :wink: Ale mam zamiar szybko kupić^^

2. Jakość jest słaba...
- Tylko pierwszego filmiku. Wtedy użyłem HyperCam 2.
Od filmu drugiego kręcę przy pomocy Camtasia Studio, więc
dalsze tutoriale są w HD.

3. To twoje pierwsze filmy?
- Tak, nigdy takiego czegoś nie robiłem.

Daję więc linki do odcinków:

- Mały Las #1

- Mały Las #2

- Wybrzeże #1

- Wybrzeże #2

Jutro zaczniemy robić dom (wnętrze).

To by było na tyle. Bardzo proszę o komentarze na YouTube i w tym temacie, a także o ogólne opinie, czy warto takie coś robić.

Serdecznie Pozdrawiam, Nexis
Ostatnio zmieniony 04 sty 2012, 14:20 przez Nexis, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Dragon Kamillo »

Wszystko pinknie, ładnie ale mnie się nie podoba ten las (może przez tą trawę pod wszystkimi drzewami). Nie ćpej tyle gówien (kwiatków) na te mapy.

No i teraz coś dla wszystkich. Błąd makerowców, a najczęściej zrzucany na (polskiego) makera. Dotyczy on przede wszystkim wersji xp, ale też (choć w mniejszym stopniu) 2k/3. Nie wiem czy występuje w vx (bo tamto mapowanie to do dupy jest). Nie występuje on w 95.
O co tu chodzi? - pewnie zapytacie. A o taki mały szczegół (może lepiej dam obrazek, choć nie jest tu konieczny, ale tak jak rep twierdzi z czytaniem ze zrozumieniem (zwłaszcza u nowych) jest gorzej.
nigdy tak nie róbcie.PNG
A teraz wytłumaczę wszystko co i jak. Większość z was (szczególnie w rm xp) zostawia co jakiś czas pustą (przeźroczystą kratkę) i myśli że jak nie będzie musiał przejeżdżać na samą górę tilesetu żeby zmazać jakąś źle postawioną rzecz to sobie skróci czas. Co prawda przy tworzeniu sobie go może skrócić, ale potem odpala grę i patrzy, że może chodzić po jakimś budynku czy po czym to jeszcze. Co mu pierwsze przychodzi na myśl to wbić na forum i napisać, że może czhodzić po blokujących tilach (zaznaczy przy okazji zazwyczaj że używa polskiego rm). Wszyscy od razu mówią że to wina tfierdzufki (czy tam jeszcze jak sobie ją nazywają) - zmień na anglika. A teraz wam powiem, że to wcale nieprawda. Dlaczego? - zapytacie zapewne (albo może i nie). A dlatego że to jest normalne. Maker nie czyta jaki rodzaj grafiki znajduje się na tilu tylko blokowanie z bazy danych, a blokowanie mapy jak sami zapewne wiecie jest czytane od trzeciej warstwy do pierwszej (w 2k/3 od drugiej) - a nie odwrotnie. Wszystko wytłumacz wam na przykładzie mostu nad rzeką. Na pierwszej warstwie stawiamy rzekę a na drugiej most (na trzeciej poręcz, ale to tu nie jest nam potrzebne) i nigdy was nie zastanawiało czemu po moście możecie przejść skoro woda powinna blokować - zapewne nie bo to było dla was normalne. A teraz bez wchodzenia w bazę danych edytujcie ten tileset (w gimpie np) i wymarzcie ten most. Na rzece w grze niby nic nie ma, ale spróbujcie sobie przejść w tym miejscu gdzie był ten most. Możecie no zobocz. Więc każdy pewnie już załapał o co chodzi - ale to jeszcze nie wszystko. Przy tworzeniu map mamy zatem dwie możliwości:
- pierwsza: Zawsze gdy chcemy coś wymazać bierzemy tila z górnego lewego rogu,
- drugi (gdy chcemy skrócić mapowanie): wszędzie gdzie mamy pustego tila ustawiamy priorytet (w rm xp na 5 najlepiej). Dlaczego? A dlatego że postać nie może przechodzić po tilu który jest wyświetlany "wyżej" od niej. Zresztą przypatrzcie się temu tilowi w rogu. Co zobaczycie? Pewnie że priorytet ustawiony na 5 (lub w 2k/3 samą gwiazdkę). Jeśli nadal nie rozumiecie tego to przypomnijcie sobie bylejaką grę w której liście drzewa były ustawione nad wodą czy jakimś budynkiem i nie mogliśmy po nich chodzić bo był priorytet ustawiony.

To tyle.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Nexis
Posty: 58
Rejestracja: 01 lis 2011, 00:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Nexis »

Dzięki za obszerny komentarz.

I za radę, bo nie wiedziałem o tym. Thanks :-D

Ale może coś więcej na temat samych filmików?

Pozdrawiam, Nexis
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Dragon Kamillo »

A co do samych map to nie oceniam puki nie zaczniesz robić ich większych (minimum 30x30), bo takie małe mapy to każdy umie robić.
Awatar użytkownika
Nexis
Posty: 58
Rejestracja: 01 lis 2011, 00:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Nexis »

Uwierz, że nie każdy :lol:
Większe mapki będą, osobiście do mojego projektu mam kilka około 60 na 60.
Tyle, że trochę problemów sprawiałoby nagranie tego i wrzucenie na YouTube -
takie mapy, to zajmują mi czasem ponad 1h :?

Pozdro
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4332
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Jazzwhisky »

Doskonale rozumiem problem (a raczej jego brak), pojawiał się na forum, ale chyba jeszcze w życiu nie widziałem, by ktoś winę za to zwalał na wersję RM z Twierdzy (to dopiero fantazja). W każdym razie pokazuje to, że Nexis ma rację, nawet małe mapy potrafią sprawiać początkującym problemy.

Tutki fajne, zwłaszcza gdy nagrywane są w HD, na pewno przydałyby się niejednemu. Zgodzę się tylko, że przesadą jest wrzucanie kwiatków nawet na ścieżki, nie żeby było z tym aż tak źle, po prostu to raczej zły pomysł, aby przekazywać ten nawyk początkującym, łatwo o niezrozumienie i urządzenie na mapach prawdziwej sieczki.

Btw, teraz muszę mogę wyłączyć sobie audio, ale gdybyś zaczął coś tłumaczyć... Mam nadzieję, w imieniu zainteresowanych nauką osób, że gdy będziesz nagrywał dialog pozbędziesz się jednocześnie tej muzyki z tła. ;)))
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
Powczan

GF 2022 - Pełne Wersje (miejsce 2); TA Project Extravaganza #3 (miejsce 1); TA Project Extravaganza #1 (miejsce 3); TA Sprite Contest 6 (miejsce 1); TA Sprite Contest 5 (miejsce 3)
Posty: 958
Rejestracja: 30 gru 2009, 14:39
Lokalizacja: Wrocław

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Powczan »

Nexis pisze:takie mapy, to zajmują mi czasem ponad 1h :?
W takim razie możesz nagrać całość, a potem przyspieszyć nagranie i pokazać to w tzw. time lapse ( kiedy będziesz już miał ten mikrofon, możesz wtedy zostawić przy normalnej prędkości momenty, w których coś mówisz ).
Na razie nie mam innych zastrzeżeń niż panowie wyżej, ale do filmiku z lasem cholernie pasowałby mi Alestorm Barrett's Privateers xd
Biedroneczki są w kropeczki i to chwalą sobie :)
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Dragon Kamillo »

Jazz pokręciło mi się ja takie rzeczy (chodzi o zwalanie winy) czytałem na rmxp.pl gdzie lepiej jest zrzucić winę niż rozwiązać problem ale niestety.
Nie napisał bym tego czegoś, ale normalnie aż mnie zatrzęsło gdy zobaczyłem na filmiku który ma uczyć jak poprawnie mapować (do tego przejdziemy później) zdarzyła się taka głupia wpadka.

Co do samych filmików niby uczących jak robić mapki to to jest bez sensu bo ten filmik nie uczy jak poprawnie sklejać tilesety, tylko wyznacza jakieś bezsensowne granice np: że trzeba tak a nie inaczej ustawiać drzewa, że trzeba tak a nie inaczej srać gównami na mapę, że trzeba tak a nie inaczej robić podłoże, itp. Przecież posklejanie mapy ma zależeć tylko od twórcy i samej gry np: w grze w której występuje abs tak wypchana po brzegi mapa będzie tylko psuła grywalność to samo tyczy się tbs rozgrywanego na mapie (a nie jak np w toe na osobnej planszy), przy cbs takie mapy mogą być tylko należy pamiętać że jak wszędzie nawrzucasz tyle gówien ile posiadasz to mapy nie będą się od siebie różnić i dojdzie do tego że gracz się po prostu zgubi. Teraz jak zachowa się przykładowy użytkownik gdy obejrzy tutek (lub zrzuty do normalnego pisanego tutka) - weźmie otworzy makera i będzie starał się odwzorować jak najdokładniej to co widział bo autor napisał że tak jest dobrze i to jest na scenowym poziomie. Mapy powinno się robić pod gry, a nie gry pod mapy. A na youtube najczęściej są tutki jak robić mapy (bylejakie mapy byle by było wszystko losowo naćpane). Gracz gdy włączy grę powinien mieć wrażenie że wszystko (nawet najmniejszy krzaczek) jest przemyślanie położony, a nie losowo.

To tyle odnośnie mapingu i nexis jeśli większość ludu uważa że tutki przydatne to je rób ale dla mnie maker nie jest programem gdzie robi się kartki świąteczne tylko narzędziem do tworzenia gier.

A jak ktoś chce pooglądać mapy (całe mapy, a nie zrzuty!) to niech wchodzi http://tsukuru.pl/forum/viewforum.php?f=21 i http://tsukuru.pl/forum/viewtopic.php?f=3&t=2619.
Awatar użytkownika
Nexis
Posty: 58
Rejestracja: 01 lis 2011, 00:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Video Tutoriale tworzenia map w RMXP by Nexis.

Post autor: Nexis »

Hej :-)

Dzisiaj dodałem kolejny tutorial, lecz nie o wnętrzach, jak to wcześniej mówiłem.
Uznałem, że najlepiej zrobić najpierw dom z zewnątrz - i o tym tutorial jest.

Tradycyjnie w pierwszej części mappujemy, a w następnej eventujemy.

Link:Obejrzyj!

Proszę o komentarze, zarówno na YouTube, jak i w tym temacie.
Oprócz tego mile widziane oceny na YouTube (łapki :-P) i jeśli ktoś jest
chętny - zasubskrybowanie mojego kanału.

Serdecznie pozdrawiam, Nexis

@Dragon Kamillo - Spoko, nie musi Ci się podobać to, co robię. Ale mam zamiar dalej nagrywać, choćby dla samej przyjemności. A jeśli dodatkowo komuś się to przydaje - satysfakcja jest podwójna.
ODPOWIEDZ