System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Jeśli chcesz podzielić się swoimi materiałami z innymi użytkownikami forum.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

Pisałem to już dawniej (rok temu?), ale jakoś zawsze wychodziły dziwne błędy itp i dawałem sobie spokój. Jednak ostatnio nie mogłem już wytrzymać, łaziłem po chałupie i nie wiedziałem gdzie łapy wetknąć aby o tym nie myśleć. No i zasiadłem i napisałem od zera - bo oczywiście tego z przed roku nic nie zrozumiałem XD.

Ver 0.01 XD - podstawa - system blokowania.
Spoiler:
wersja 0.2
Spoiler:

System obejmuje kilka eventów na mapie (trzeba je kopiować), niestety brak w nich komentarzy (chyba nigdy się nie nauczę ich dodawać), ale całość powinna być przejrzysta, więc dla kogoś bardziej zaawansowanego w RM to nie problem.

Zrzuty:
Obrazek

Wersje skryptu do pobrania (wymaga rtp rm 2k3):

0.01:https://dl.dropboxusercontent.com/s/86n ... evhjBOE0hA

0.2:https://dl.dropboxusercontent.com/s/lde ... GRd9Xzydag
Awatar użytkownika
McLaren
Posty: 858
Rejestracja: 19 mar 2013, 10:31

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: McLaren »

Dragon Kamillo gdyby udało Ci się dopracować ten system byś otworzył nowy rozdział tworzenia gier platformowych w rpg makerze czego Ci serdecznie życzę :D ;) Szkoda ,że nie robisz to pod XP ;)
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4332
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Jazzwhisky »

Fajna robota, skrypt ma bugi związane z wysokością skoku i nie podoba mi się to przytrzymywanie klawisza, ale poza tym już bardzo fajnie reaguje na elementy otoczenia. Co prawda nie jestem specjalnym entuzjastą kombinowania w tę stronę, ale w skrypcie widzę potencjał nie tylko dla platformówki - jeśli uda Ci się rozwinąć i poprawić całość - to liczę na jakąś solidną produkcję na tej bazie.

No i świetnie, że wybrałeś opcję 2003/VXA. ;)
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

No z RMXP mógłby być problem, bo o ile są tam terrain tagi (których używa ten skrypt do blokowania tilesów) to nie ma tam możliwości zapisania wartości terenu do zmiennej na podstawie współrzędnych, trzeba by cały czas przenosić na te miejsca jakieś zdarzenia i dopiero na ich podstawie zapisywać wartość terenu, no albo w ruby - gdzieś tu chyba na forum był kod do zapisywania terenu na podstawie współrzędnych.

Reptile też wskazywał na jakieś bugi co do wysokości skoku, jednak mi się to ani razu nie zdarzyło, więc nie wiem na czym ten błąd polega. Skok i tak jest do dopracowania, więc powinno być lepiej. Jednak nie wiem jak rozwiązać to przytrzymywanie klawisza, a zrobić skok z dowolną wysokością (tak, przetestowałem ze stałą i jest okropnie - wysokość musi być zależna od gracza), może przyjrzę się jak to jest w SMB i zrobię coś na podstawie tego.

A więc teraz postaram się poprawić skok i zrobię animację, może też pierwszą (łatwiejszą w skrypceniu i ograniczoną co do ilości) wersję cegieł do rozwalania łbem.
ReetzO
Posty: 40
Rejestracja: 30 kwie 2014, 20:55

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: ReetzO »

No niestety skok potrafi mocno przeszkadzać :(
Z drugiej strony idziesz w dobrym kierunku. Nie podoba mi się jednak gameover po upadku. Powinniśmy się odradzać na początku.
A i właśnie: http://sjp.pl/p%F3ki ;)
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo); TA Sprite Contest 6 (miejsce 3)(miejsce 3)
Posty: 1770
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: GameBoy »

to nie ma tam możliwości zapisania wartości terenu do zmiennej na podstawie współrzędnych,

Kod: Zaznacz cały

zmienna = $game_map.terrain_tag(x,y)
Świetna robota, nie spodziewałem się, że sprawdzanie położenia gracza będzie tak dokładne.
Aczkolwiek robienie takich skryptów do 2k3 to trochę sztuka dla sztuki.
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

Poprawiłem skok i przyśpieszyłem spadanie. Przypomina to raczej teraz system skakania z SMW, a nie SMB, ale co tam, przynajmniej jest bardziej grywalne.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/33o ... eeHOv-lgbg - wystarczy podmienić mapę.

Daję to bo to ważna rzecz, na razie zrobiłem ją tak, myślę że jest w miarę OK, od razu napiszę że jak dojdzie bieganie to postać będzie dwa razy szybciej zasuwać, a skoczyć będzie mogła o 1 albo 2 kratki wyżej.
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4332
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Jazzwhisky »

GameBoy pisze:Aczkolwiek robienie takich skryptów do 2k3 to trochę sztuka dla sztuki.
Po części podzielam to zdanie w stosunku do każdej z wersji RM, ale z drugiej strony grałem kiedyś w to - https://www.youtube.com/watch?v=1QNaBoJh_eM (komentarze!) i w zasadzie powinienem przyznać, że wszystkie argumenty o beznadziei tworzenia (pewnej grupy) platformówek w RM2003 umierają z krzykiem. =]

@DK - zdecydowanie jest postęp, tego buga z niższym skakaniem też nie umiem wywołać ponownie.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

wersja 0.2
dodano:
- bloczki z punktami (bardzo łatwe w stawianiu na mapie)
- cegły do rozwalania (jak wyżej*)
- ukryte punkty (jak wyżej*)
- nowy typ terenu - można wskoczyć na platformę od dołu - w demie są to zielone platformy**
- obsługa wyższego bohatera (mario po zebraniu grzybka)
- kucanie (tylko podczas bycia wysokim)
- możliwość skoczenia na kant terenu blokującego od dołu, tak by nie zatrzymał on ruchu (są to 4 piksele od obu brzegów) - nie trzeba z precyzją co do piksela skakać w 1 kratkowe przejście.
poprawiono:
- przesuwanie ekranu, teraz następuje ono zaraz po wejściu na trzecią kratkę od końca ekranu, wcześniej było inaczej i nie wiadomo było kiedy ekran się przesunie.
- skakanie (wrzuciłem to już wcześniej)

* takie rozwiązanie ma ograniczenie - razem obydwa typy (cegły i ukryte) mogą na mapie wystąpić maksymalnie 142 razy. Oczywiście istnieją jeszcze obejścia - ale one stwarzają nowe problemy. W następnych wersjach dodam też bardziej skomplikowaną (i nie ograniczoną) wersję.

**Trzeba uważać podczas robienia mapy, ponieważ dwa takie same typy nie mogą stykać się w pionie - powoduje to błędy. Mogą się stykać w poziomie i po skosie (kantami), ale w pionie NIE. Dla rozwiązania dałem tą samą opcję na typ 3 i 4 - jeśli chce się zrobić taką platformę jedną pod druga należy na przemian rysować tymi dwoma typami terenu.

Podczas kucania wyłączone jest chodzenie, skakać można normalnie.

Informację co do dema: Postać rośnie gdy uderzymy od dołu w pierwszy bloczek z niespodzianką.
Z powodu mego lenistwa bloczki z "punktami" są szare, po uderzeniu stają się zielone, a do rozwalania jest zbudowany z niepełnej cegły. Ukryty punkt znajduje się w miejscu gdzie widać dwie czarne kropki (na niebieskim tle). Nadal brak animacji!

DEMO v0.2:https://dl.dropboxusercontent.com/s/lde ... GRd9Xzydag

Plany wersja 0.3
- animacja bohatera
- pływanie + przejście z trybu pływania do normalnego i odwrotnie (możliwość robienia mieszanych poziomów)
- punkty luźne do zbierania
- może jakiś przeciwnik?
- jeśli starczy sił - bieganie

Jakby co jestem otwarty na propozycje.
ReetzO
Posty: 40
Rejestracja: 30 kwie 2014, 20:55

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: ReetzO »

Znowu nie ukończyłem tego dema.
Skacze się o wiele lepiej, aczkolwiek występuje błąd z dwoma pierwszymi bloczkami do zdobycia. Postać znika, gdy je zdobędziemy.
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

Sprawdziłem demo przed chwilą. U mnie wszystko jest dobrze, nie wiem skąd u Ciebie wziął się ten błąd. Jeszcze w pierwszym mogę zrozumieć, że może coś być nie tak z wyższym obrazkiem (u mnie jest dobrze), ale w drugim bloczku jest ten sam kod co w pozostałych, więc to dziwne że coś ci tam wyskakuje. Sprawdź może jeszcze raz. A demo jest proste XD.
ReetzO
Posty: 40
Rejestracja: 30 kwie 2014, 20:55

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: ReetzO »

Jak idą prace? Możemy się niedługo spodziewać nowej wersji? :)
Podbijam temat, bo projekt ciekawy i warto się zainteresować ;3
Awatar użytkownika
Dragon Kamillo

Golden Forki 2016 - Pełne Wersje (miejsce 3); Golden Forki 2013 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon IV (miejsce 2)
Posty: 1948
Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
Lokalizacja: Poznań/Granowiec

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: Dragon Kamillo »

Póki co projekt stoi niestety. Jakby coś ruszyło - będę pisał.
Awatar użytkownika
X-Tech

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 3)
Posty: 3268
Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15

Re: System platformówki w RM 2k/3 (z pikselmovementem)

Post autor: X-Tech »

Dobre to jest XD Gra się w to jak w Giana Sisters :D Spoko.
Czego brakuje to na pewno MOŻLIWOŚCI biegania i wslizgniecia sie z kucka pod niższy klocek jak w MARJANIE, Strzelania.

Ogólnie czy robienie takiej MECHANIKI w rmie to taka sztuka dla sztuki ? Na pewno będzie łatwiej osobie obeznanej w rmie wymyślić platformówkę niż zacząć robić ją od zera w jakimś tam języku programowania. Taki silnik robić w rmie jest na pewno prościej niż robić od zera edytor poziomów itd. do platformera.

Nie widziałem jeszcze dobrej gry platformowej w rmie z takim widokiem - nigdy, ale na pewno da się.
Dobra idea to wykorzystanie w tym myszki do celowania jak w Abuse.
ODPOWIEDZ