Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo
- PInroz
- Posty: 917
- Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
- Kontakt:
Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Siema Wszystkim.
Bardzo zaciekawiły mnie gry zrobione w RPG Maker więc postanowiłem że też się za to wezmę. Lecz nie znam zbytnio języka Ruby, a bardzo chciałbym się go nauczyć. W tej sprawie chcę kupić przez internet książkę która dobrze wyjaśni mi język RUBY. Czy ktoś z was zna jakieś najlepszą książkę o języku RUBY, gdzie można ją kupić w internecie i czy opłaca się ją właśnie kupić.
Bardzo zaciekawiły mnie gry zrobione w RPG Maker więc postanowiłem że też się za to wezmę. Lecz nie znam zbytnio języka Ruby, a bardzo chciałbym się go nauczyć. W tej sprawie chcę kupić przez internet książkę która dobrze wyjaśni mi język RUBY. Czy ktoś z was zna jakieś najlepszą książkę o języku RUBY, gdzie można ją kupić w internecie i czy opłaca się ją właśnie kupić.
Nie mogę latać, bo stałem się kaleką
- GameBoy
- Posty: 1770
- Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
- Lokalizacja: Wieluń
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Dopóki nie masz zamiaru profesjonalnie programować w Ruby to nie potrzebujesz żadnej książki.
Ten język ma niezłą dokumentację, więc jeśli umiesz już programować w innym języku to wystarczy ci google. :)
To chyba wystarczy na początek.
http://pl.wikibooks.org/wiki/Ruby
Ten język ma niezłą dokumentację, więc jeśli umiesz już programować w innym języku to wystarczy ci google. :)
To chyba wystarczy na początek.
http://pl.wikibooks.org/wiki/Ruby
- Zombik
- Posty: 376
- Rejestracja: 14 kwie 2009, 18:55
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Skoro dopiero zaczynasz to sądzę, że nie potrzeba Ci jakiejś wielkiej znajomości RUBY. W RPGMakerze można zrobić świetną grę i bez znajomości tego języka, czy w ogóle języka programowania.
- X-Tech
- Posty: 3268
- Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Możesz programować za pomocą języka skryptowego w zdarzeniach plus taki, że nie musisz się go uczyć i zrobisz w większości wszystko co za pomocą języków programowania uczonych na pamięć.
Drugi plus jest taki, że nie musisz uczyć się wewnętrznej składni rma zapisanej za pomocą ruby (rgss)
Ruby - ja się tego nauczyłem w sporej części + ogarniania rgss w jakieś 3 dni i wiesz co ?
W ogóle tego nie używam. To do niczego niepotrzebne mi. Tak jak twórcy napisali rgss i ruby są do rozszerzania opcji programu i faktycznie innego zastosowania nie znalazłem, bo wszystko co na ruby i rgss przeznaczone do gier robi się 10x dłużej i zajmuje 10 x więcej bloków niepotrzebnego kodu (syfu). Na zdarzeniach da się stworzyć wszystko.
Jak się nauczyć Ruby ? Ogarnij skrypty, helpa rm, dokumentacje ruby i jakieś inne tutoriale wyrywkowo, ale nie ucz się tego na pamięć od a- z bo to nic nie da. Tego się nie da po prostu nauczyć w całości, a jeśli nawet to większość będzie niepotrzebną wiedzą - syfem, który ci wyleci z głowy.
Same podstawy Ruby mogą rozszerzyć pole manewru na zmiennych i być pilotem po rgss, ale tak serio to po co to wkuwać. Ogarnij tylko śladowo jak chcesz i ze zdarzeń używaj script calls - zeby brac rozne wartosci do zmiennych gry z rgss ktore cie interesuja choc i tak to przewaznie do niczego nie potrzebne XD - realnie to inteligentna osoba sobie w każdym twórczym wypadku poradzi na zdarzeniach i tutaj nie ma co się oszukiwać ruby i rgss powstały do zmian opcji programu, a na zdarzeniach się programuje i prosto i nieprosto.
Drugi plus jest taki, że nie musisz uczyć się wewnętrznej składni rma zapisanej za pomocą ruby (rgss)
Ruby - ja się tego nauczyłem w sporej części + ogarniania rgss w jakieś 3 dni i wiesz co ?
W ogóle tego nie używam. To do niczego niepotrzebne mi. Tak jak twórcy napisali rgss i ruby są do rozszerzania opcji programu i faktycznie innego zastosowania nie znalazłem, bo wszystko co na ruby i rgss przeznaczone do gier robi się 10x dłużej i zajmuje 10 x więcej bloków niepotrzebnego kodu (syfu). Na zdarzeniach da się stworzyć wszystko.
Jak się nauczyć Ruby ? Ogarnij skrypty, helpa rm, dokumentacje ruby i jakieś inne tutoriale wyrywkowo, ale nie ucz się tego na pamięć od a- z bo to nic nie da. Tego się nie da po prostu nauczyć w całości, a jeśli nawet to większość będzie niepotrzebną wiedzą - syfem, który ci wyleci z głowy.
Same podstawy Ruby mogą rozszerzyć pole manewru na zmiennych i być pilotem po rgss, ale tak serio to po co to wkuwać. Ogarnij tylko śladowo jak chcesz i ze zdarzeń używaj script calls - zeby brac rozne wartosci do zmiennych gry z rgss ktore cie interesuja choc i tak to przewaznie do niczego nie potrzebne XD - realnie to inteligentna osoba sobie w każdym twórczym wypadku poradzi na zdarzeniach i tutaj nie ma co się oszukiwać ruby i rgss powstały do zmian opcji programu, a na zdarzeniach się programuje i prosto i nieprosto.
- Klonoa
- Posty: 534
- Rejestracja: 18 kwie 2009, 13:07
- Lokalizacja: Berlin
- Kontakt:
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
X-tech,
Dla ciebie wiedza dotyczaca jezykow programowania jest czyms zbednym co nie znaczy, ze dla kogos innego jest to jak to okresliles "syfem". Nie znam sie na jezyku Ruby, ale mam na tyle duzy szacunek do programowania, ze nie osmiele sie zadnego jezyka nazwac "syfem" bo w kazdym jezyku da sie zrobic wszystko lepiej.
Lepiej zrobic raz a porzadnie.
Natomiast musze zgodzic sie z przedmowcami co do faktu takiego, ze nie jest konieczne grzebac w kodzie swojej gry lub programu chyba, ze planujesz zbudowac cos ciekawego za pomoca kodowania.
Jezeli to jest mnostwo gotowych skryptow, ktore mozesz prawie odrazu wkleic do kodu i ewentualnie cos w nich pozmieniac, ale tak to radze z glowa wykorzystywac to co juz oferuje sam program.
Dla ciebie wiedza dotyczaca jezykow programowania jest czyms zbednym co nie znaczy, ze dla kogos innego jest to jak to okresliles "syfem". Nie znam sie na jezyku Ruby, ale mam na tyle duzy szacunek do programowania, ze nie osmiele sie zadnego jezyka nazwac "syfem" bo w kazdym jezyku da sie zrobic wszystko lepiej.
Lepiej zrobic raz a porzadnie.
Natomiast musze zgodzic sie z przedmowcami co do faktu takiego, ze nie jest konieczne grzebac w kodzie swojej gry lub programu chyba, ze planujesz zbudowac cos ciekawego za pomoca kodowania.
Jezeli to jest mnostwo gotowych skryptow, ktore mozesz prawie odrazu wkleic do kodu i ewentualnie cos w nich pozmieniac, ale tak to radze z glowa wykorzystywac to co juz oferuje sam program.
Less Less Arte
- PInroz
- Posty: 917
- Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
- Kontakt:
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Chodzi mi o to że chcę stworzyć grę która zdobyła by duże uznanie i by zdobyła mnóstwo fanów gier z RPG Maker. I związku z tym bardzo potrzebuję najlepszej książki o języku RUBY. Mimo że dopiero zaczynam swoją przygodę z RPG Maker to wiem z całego serca że z książki nauczę się wiele rzeczy o języku RUBY.
Nie mogę latać, bo stałem się kaleką
- Jazzwhisky
- Posty: 4332
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
- Kontakt:
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Odpisując (z trudem) na poważnie - nie ma bezpośredniego związku między opanowaniem języka skryptowego, a udaną grą w RM, taka implikacja to dosyć naiwne i samobójcze podejście.
Koledzy wyżej podali dobre źródła i zwrócili słusznie uwagę na kilka spraw, o których książka nawet się nie zająknie, wziąłbym je sobie do tego pewnego serca i odpalił soft zamiast szukać papierowej literatury. =)
Poza tym - http://blog.mediumequalsmessage.com/6-b ... ruby-books, przynajmniej niektóre do wyłapania w polskich księgarniach.
Koledzy wyżej podali dobre źródła i zwrócili słusznie uwagę na kilka spraw, o których książka nawet się nie zająknie, wziąłbym je sobie do tego pewnego serca i odpalił soft zamiast szukać papierowej literatury. =)
Poza tym - http://blog.mediumequalsmessage.com/6-b ... ruby-books, przynajmniej niektóre do wyłapania w polskich księgarniach.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
- X-Tech
- Posty: 3268
- Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
No właśnie to o jest o czym pisałem kiedyś gdzieś xd
Rozumiem, że chcesz nauczyć się Ruby, żeby zrobić hita xd xd xd Nie rozumiesz jednego. Nie potrzebujesz Ruby żeby robić dobre algorytmy tylko wyobraźni i trochę doświadczenia, ale i tego nie potrzebujesz, bo nie potrzeba cudów w tej dziedzinie, żeby zrobić coś świetnego i grywalnego xd
Ja już siedziałem i trochę w c++ i pisałem w tym jakieś programiki i w turbo pascalu i w ruby.
Te same rzeczy da się prościej robić I 10X SZYBCIEJ - I KRÓCEJ za pomocą zdarzeń, które miałbyś robić w ruby xd
Zdarzenia się prawie niczym nie różnią poza tym, że ruby pozwala włamywać się do rgss, które jest kolejną "książką" do uczenia, a kolejną jeśli nie będziesz używał wyobraźni są własnie algorytmy.
Zastanów się lepiej które gry z rma zdobyły uznanie i potem się zastanów którzy z ich autorów nakuli się ruby. Nie rozumiecie czegoś. Możecie skomplikowane skrypty dla samych gier zrobić na zdarzeniach to jest praktycznie to samo tylko w większości wypadków 10x szybciej ale jest jeszcze taka kwestia - no po co xd Do czego ? Serio ?
Nie umiecie ? To nie dlatego że nie umiecie ruby. To nie tak działa. Trzeba chcieć myśleć. Inaczej się nie da.
Ruby to nie jest żadna tajna broń to suchy język który nic nie da tak jak nic nie dadzą zdarzenia bez myślenia. PAKUJĄC się w Ruby i RGSS pakujecie się w bagno, które jest po prostu napisane bardziej bliższą procesorowi składnią, a i tak w 3/4 te same komendy, których potrzebujecie i będziecie używać w Ruby i RGSS macie na zdarzeniach wyłożone pod nos xd I tu i tu programujesz - wystarczy myśleć.
Rozumiem, że chcesz nauczyć się Ruby, żeby zrobić hita xd xd xd Nie rozumiesz jednego. Nie potrzebujesz Ruby żeby robić dobre algorytmy tylko wyobraźni i trochę doświadczenia, ale i tego nie potrzebujesz, bo nie potrzeba cudów w tej dziedzinie, żeby zrobić coś świetnego i grywalnego xd
Ja już siedziałem i trochę w c++ i pisałem w tym jakieś programiki i w turbo pascalu i w ruby.
Te same rzeczy da się prościej robić I 10X SZYBCIEJ - I KRÓCEJ za pomocą zdarzeń, które miałbyś robić w ruby xd
Zdarzenia się prawie niczym nie różnią poza tym, że ruby pozwala włamywać się do rgss, które jest kolejną "książką" do uczenia, a kolejną jeśli nie będziesz używał wyobraźni są własnie algorytmy.
Zastanów się lepiej które gry z rma zdobyły uznanie i potem się zastanów którzy z ich autorów nakuli się ruby. Nie rozumiecie czegoś. Możecie skomplikowane skrypty dla samych gier zrobić na zdarzeniach to jest praktycznie to samo tylko w większości wypadków 10x szybciej ale jest jeszcze taka kwestia - no po co xd Do czego ? Serio ?
Nie umiecie ? To nie dlatego że nie umiecie ruby. To nie tak działa. Trzeba chcieć myśleć. Inaczej się nie da.
Ruby to nie jest żadna tajna broń to suchy język który nic nie da tak jak nic nie dadzą zdarzenia bez myślenia. PAKUJĄC się w Ruby i RGSS pakujecie się w bagno, które jest po prostu napisane bardziej bliższą procesorowi składnią, a i tak w 3/4 te same komendy, których potrzebujecie i będziecie używać w Ruby i RGSS macie na zdarzeniach wyłożone pod nos xd I tu i tu programujesz - wystarczy myśleć.
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Zdarzenia to też jest język programowania, tylko obsługiwany myszką, a nie klawiaturą ;). Zobaczmy... Pętle... są. Instrukcja warunkowa... jest. Zmienne? Są. No normalnie język Turing complete (nie znam na to polskiego określenia), tylko składnia inna.
- X-Tech
- Posty: 3268
- Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Pętle, instrukcje warunkowe, w 2k3 są nawet wskaźniki do zmiennych - prawie jak w c++ xd, zmienne (switch, liczbowe),
są nawet tablice (zmienne są posegregowane od 0- do kilku tysięcy) wykorzystując przedziały między nimi można ich używać jako tablice tak jak w c++ i innych, można kopiować między sobą szablony zmiennych, struktury robić itd. Można tworzyć obliczenia na zmiennych, wstawiać komentarze. Do tego jest masa rzeczy wstawionych "pod nos" które pozwalają nie uczyć się bibliotek graficznych i dźwiękowych tylko od razu odtwarzać dźwięki i grafiki. Naprawdę genialny program i prosty w obsłudze.
Można wiedzieć co chciałbyś tworzyć już znając to ruby - tak konkretnie ? xd
są nawet tablice (zmienne są posegregowane od 0- do kilku tysięcy) wykorzystując przedziały między nimi można ich używać jako tablice tak jak w c++ i innych, można kopiować między sobą szablony zmiennych, struktury robić itd. Można tworzyć obliczenia na zmiennych, wstawiać komentarze. Do tego jest masa rzeczy wstawionych "pod nos" które pozwalają nie uczyć się bibliotek graficznych i dźwiękowych tylko od razu odtwarzać dźwięki i grafiki. Naprawdę genialny program i prosty w obsłudze.
Można wiedzieć co chciałbyś tworzyć już znając to ruby - tak konkretnie ? xd
- tiberium
- Posty: 489
- Rejestracja: 08 kwie 2011, 12:06
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Zgodze się z powyższymi osobami, raczej nie potrzeba znać ruby aby zrobić coś fajnego. Nie ma sensu się zadręczać ale są też osoby co lubią się umartwiać
Tylko po co najlepsza książka?
Nie lepiej po prostu korzystać z czego popadnie? Tak jak GB pisał, podał piękną dokumentację.
A na Twierdzy znalazłem Poradnik do RGSS (RPG Maker XP) - Wprowadzenie do języka Ruby by Pajper (PDF), może rzuć na to okiem.
Tylko po co najlepsza książka?
Nie lepiej po prostu korzystać z czego popadnie? Tak jak GB pisał, podał piękną dokumentację.
A na Twierdzy znalazłem Poradnik do RGSS (RPG Maker XP) - Wprowadzenie do języka Ruby by Pajper (PDF), może rzuć na to okiem.
RPG MAKER 2000 the best! ლ(╹◡╹ლ)
Forget the rest...
Forget the rest...
- PInroz
- Posty: 917
- Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
- Kontakt:
Ruby. Wzorce projektowe
Jak już pisałem w poprzednim temacie najlepszej książki związanej z językiem Ruby. Znalazłem w internecie książkę pod tytułem ,,Ruby. Wzorce projektowe'' autora Russa Olsena i w tym związku mam pytanie.
Czy ktoś zna tę książkę i czy warto ją kupić?
Proszę by ktoś odpowiedział na moje pytanie, bo to dla mnie bardzo ważne.
Czy ktoś zna tę książkę i czy warto ją kupić?
Proszę by ktoś odpowiedział na moje pytanie, bo to dla mnie bardzo ważne.
Nie mogę latać, bo stałem się kaleką
- GameBoy
- Posty: 1770
- Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
- Lokalizacja: Wieluń
Re: Ruby. Wzorce projektowe
Nie.
Dopóki nie zamierzasz pracować w jakiejś firmie jako programista Ruby to wzorce projektowe do niczego ci się nie przydadzą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wzorzec_pr ... rmatyka%29
Dopóki nie zamierzasz pracować w jakiejś firmie jako programista Ruby to wzorce projektowe do niczego ci się nie przydadzą.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wzorzec_pr ... rmatyka%29
- X-Tech
- Posty: 3268
- Rejestracja: 22 lut 2008, 14:15
Re: Ruby. Wzorce projektowe
Nie. W grach trzeba być kreatywnym. Do trzepania kodu na taśmie jak dętek w fabryce dętek potrzeba takich książek. Jak chcesz być takim kolesiem na taśmie programowania to kup.
Połączone, tymczasowo odblokowane.
- Mateusz SSJ8
- Posty: 303
- Rejestracja: 19 lut 2009, 16:13
- Lokalizacja: Nowoczesne, DragonBallLand
- Kontakt:
Re: Najlepsza książka o języku RUBY!!!
Czytałem początek tematu i jedynie ci, którzy nie porównywali Ruby i zdarzeń powiedzieli coś sensownego.
A więc, Piotr1.
Książki są niepotrzebne. I bez nich możesz ogarnąć podstawy Ruby, po prostu zaglądając do Edytora Skryptów w RPG Makerze XP.
Nie słuchaj tego tengu X-Techa. On lubi drogę naokoło. Próbował już pracować w RPG Makerze VX Ace (nawet założył o tym temat na Ultimie) i porzucił, bo nie chciało mu się w celu wprowadzenia jakiegoś rozwiązania wchodzić do Edytora Skryptów. Nie rozumie, że od RPG Makera XP można zmienić zachowanie poszczególnych poleceń zdarzenia, co np. pozwala wyświetlać twarze postaci w oknie wiadomości lub wyświetlić przewijany tekst jak w RPG Makerze VX Ace, a nawet przerobić system walki na ten z RPG Makera VX (nie Ace). Zapewne robił już więcej gier w 2000 lub 2003 i prawie wszystkie porzucił już ich zapewne nie dokończy. Wiem, bo sam porzuciłem 2003 dla XP, ponieważ XP miał praktycznie nieograniczone możliwości, a w 2003 trzeba było używać map, żeby stworzyć nowe ekrany dla gry.
Klonoa natomiast ma rację. Po jakiego grzyba robić ABSa za każdym razem kiedy wstawiasz do gry nową mapę czy (nie daj boże) nowego przeciwnika? Nie mówiąc już, że po każdym przekopiowaniu zdarzenia trzeba je zmodyfikować, żeby w przypadku ABSa gracz, zabijając jednego potwora, nie zabił od razu wszystkich. W RGSS natomiast napiszesz CAŁY skrypt tejżewalki TYLKO jeden raz i działa ci już przez całą grę, a jak wyskoczy jakiś zonk, to okno komunikatu pokaże ci, w którym skrypcie nastąpił błąd i która linijka jest za to odpowiedzialna.
Oczywiście, da się zrobić grę bez grzebania w RGSS. Na przykład "Green Levithan" dołączony do XP. Prosta gra RPG, aczkolwiek podczas uciekania z płonącego domu nie ma czasu na przeczytanie wiadomości, która wyskakuje, kiedy zajrzyszdo skrzyni wspomnianej w instrukcji. (Green Levithan w polskiej dla XP). Oczywiście, każdy ma swój styl, więc nie oczekuję, że robiąc hita pojdziesz tą samą drogą co Reptile. Mówiąc krócej, bądź oryginalny, nie ważne, co.
A więc, Piotr1.
Książki są niepotrzebne. I bez nich możesz ogarnąć podstawy Ruby, po prostu zaglądając do Edytora Skryptów w RPG Makerze XP.
Nie słuchaj tego tengu X-Techa. On lubi drogę naokoło. Próbował już pracować w RPG Makerze VX Ace (nawet założył o tym temat na Ultimie) i porzucił, bo nie chciało mu się w celu wprowadzenia jakiegoś rozwiązania wchodzić do Edytora Skryptów. Nie rozumie, że od RPG Makera XP można zmienić zachowanie poszczególnych poleceń zdarzenia, co np. pozwala wyświetlać twarze postaci w oknie wiadomości lub wyświetlić przewijany tekst jak w RPG Makerze VX Ace, a nawet przerobić system walki na ten z RPG Makera VX (nie Ace). Zapewne robił już więcej gier w 2000 lub 2003 i prawie wszystkie porzucił już ich zapewne nie dokończy. Wiem, bo sam porzuciłem 2003 dla XP, ponieważ XP miał praktycznie nieograniczone możliwości, a w 2003 trzeba było używać map, żeby stworzyć nowe ekrany dla gry.
Klonoa natomiast ma rację. Po jakiego grzyba robić ABSa za każdym razem kiedy wstawiasz do gry nową mapę czy (nie daj boże) nowego przeciwnika? Nie mówiąc już, że po każdym przekopiowaniu zdarzenia trzeba je zmodyfikować, żeby w przypadku ABSa gracz, zabijając jednego potwora, nie zabił od razu wszystkich. W RGSS natomiast napiszesz CAŁY skrypt tejżewalki TYLKO jeden raz i działa ci już przez całą grę, a jak wyskoczy jakiś zonk, to okno komunikatu pokaże ci, w którym skrypcie nastąpił błąd i która linijka jest za to odpowiedzialna.
Oczywiście, da się zrobić grę bez grzebania w RGSS. Na przykład "Green Levithan" dołączony do XP. Prosta gra RPG, aczkolwiek podczas uciekania z płonącego domu nie ma czasu na przeczytanie wiadomości, która wyskakuje, kiedy zajrzyszdo skrzyni wspomnianej w instrukcji. (Green Levithan w polskiej dla XP). Oczywiście, każdy ma swój styl, więc nie oczekuję, że robiąc hita pojdziesz tą samą drogą co Reptile
Spoiler:
Spoiler: