[Tutorial] Odpalanie gier pod Linuxem - dwa spodoby

Jeśli chcesz podzielić się swoimi materiałami z innymi użytkownikami forum.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Narzew
Posty: 68
Rejestracja: 01 mar 2012, 21:27
Kontakt:

[Tutorial] Odpalanie gier pod Linuxem - dwa spodoby

Post autor: Narzew »

Witam. Znalazłem ostatnio sposób na NATYWNE! odpalenie gier napisanych w Rpg Makerze pod Linuxem. W tym tutku opiszę dwa spodoby (Wine i MKXP).

1 sposób (stary ale jary) czyli Wine:
Procedura uruchomienia gry polega na zainstalowaniu środowiska wine i uruchomieniu komendy
wine Game.exe w katalogu naszej gry. Wymagane jest przekopiowanie liba RGSSXXXX.dll do katalogu gry i właściwe przekonfigurowanie Game.ini gry.

2 sposób (nowy, natywny) czyli MKXP:
MKXP to open-source'owy silnik stworzony do odpalania gier napisanych w Rpg Makerze w 100% natywnie pod Linuxem.
Ja swoją wersję MKXP grabnełem z gita (wersja binarna). Potrzebowałem kilku konfiguracji o których powiem za chwilę.
MKXP ma w sobie 2 katalogi i dwa pliki: lib, lib64, mkxp.amd64 i mkxp.x86. Są to wersje stworzone kolejno dla systemów 32bitowych: lib, mkxp.x86 i 64bitowych: lib64, mkxp.amd64.
Początkowo nie udało mi się odpalić gry, potrzebowałem doinstalować kilka bibliotek:

Kod: Zaznacz cały

soundfont-fluid
fluidsynth
(nazwy bibliotek z Archa, na *buntu trzeba znaleźć odpowiednie poprzez użycie apt-cache search)

A teraz podsumowanie obydwu sposobów:

1) Wine
Zalety:
- pójdzie na większości projektów
Wady:
- nie jest natywne
- wolniejsze od MKXP

2) MKXP
Zalety:
- natywne
- szybko działa
- open-source, możesz łatwo zmienić elementy normalnie niezmienialne w playerze RM
- jeden program, odpali gry z wszystkich 3 makerów
Wady:
- projekty muszą być skonfigurowane do MKXP
- brak obsługi RTP (trzeba przekopiować)
- pliki graficzne muszą mieć standardowe roższerzenia (.xyz itp. nie przejdzie)

Podsumowując, radzę twórcom gier którym zależy na multiplatformowości, skonfigurować odpowiednio gry i wrzucić jednocześnie mkxp i Game.exe do odpalenia gry. Co to da ?
A to że windowsiarz kliknie Game.exe i ma pełną grę a Linuxiarz np. game-linux i też ma pełną grę. Beż żadnego kombinowania z wine etc :)

Pozdrawiam.
Obrazek
Awatar użytkownika
Charlie Vermin

TA Project Extravaganza #3 (miejsce 2)
Posty: 119
Rejestracja: 05 lis 2011, 12:15
Kontakt:

Re: [Tutorial] Odpalanie gier pod Linuxem - dwa spodoby

Post autor: Charlie Vermin »

Napisałeś o grach tworzonych w RPG makerze, ale w którym? Tylko w XP, czy do jakichś innych też? (Swoją drogą zastanawiam się czy/jak można odpalać gry z RM 2k3 na Macu/Linuksie. Ludzie mi mówią że nawet z Wine im nie działa)
Note to self: nigdy nie rób zapowiedzi.
Awatar użytkownika
tiberium
Posty: 489
Rejestracja: 08 kwie 2011, 12:06

Re: [Tutorial] Odpalanie gier pod Linuxem - dwa spodoby

Post autor: tiberium »

Ubuntu 10.04
Zainstalowałem wine, RPG Makera 95 i RPG Makera 2003. Gry działają, programy też.
Testowałem jakieś 3 lata temu? :roll: nie było z tym problemu.

Problemem okazało się środowisko linux, gdzie instalacja wszelakich programów jest zrobiona trochę "inaczej". Ale po instalacji wine wszystko szło normalnie u mnie.
RPG MAKER 2000 the best! ლ(╹◡╹ლ)
Forget the rest...
Awatar użytkownika
pakitos
Posty: 151
Rejestracja: 26 sie 2009, 08:15
Lokalizacja: kraina sera

Re: [Tutorial] Odpalanie gier pod Linuxem - dwa spodoby

Post autor: pakitos »

A co trzeba zrobić, żeby w grach działała muzyka .mid? (używam wine)

edit: dobra, mam, jak komuś zależy: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1775132
co
ODPOWIEDZ