Tutorial rysowania tili pod makera?

Tematy różne, różniste.
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 2041
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Rave »

Ma ktoś może tutorial rysowania tili w perspektywie "makerowej"/jrpg (deczko z góry, raczej wiecie o co chodzi)? Niekoniecznie pod konkretnego makera - wzięło mnie na zrobienie "własnego" RTP tylko mi z tą perspektywą deczko nie wychodzi - albo wychodzi płaskie jak naleśnik albo tile jak w platformówce.
Awatar użytkownika
Venesard
Posty: 208
Rejestracja: 01 gru 2014, 16:35

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Venesard »

Może inaczej, pokaż co ci wychodzi a ja ci powiem jak to ewentualnie poprawić :-)
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 2041
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Rave »

Z tym to będzie ciężko bo zazwyczaj doznawalem ragequitu i nie zapisywałem.
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo); TA Sprite Contest 6 (miejsce 3)(miejsce 3)
Posty: 1769
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: GameBoy »

Narysuj scenę (całą, nie pojedyncze kafelki) przy użyciu prostych kształtów i pocieniuj je odpowiednio. Dopiero potem zacznij dodawać szczegóły.
Pamiętaj, że w makerowej perspektywie światło pada z góry, więc płaszczyzny leżące poziomo będą najjaśniejsze, a każda nachylona o jakiś kąt do podłoża odpowiednio ciemniejsza.
Korzystaj też z kontrastujących kolorów (zarówno w barwie jak i jasności), pozwala to nieźle wydobyć głębię z obrazka.
lorak

Golden Forki Special - Premiery (zwycięstwo); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 1); Liga Mapperów Sezon V (miejsce 3)
Posty: 241
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:11

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: lorak »

Trzy raczej znane tutoriale:
http://gas13.ru/v3/tutorials/sywtbapa_a ... s_tile.php
http://opengameart.org/content/les-forg ... art-course - w szczególności chapter 8
http://lpc.opengameart.org/static/lpc-s ... guide.html - tu jest szerzej o perspektywie

Generalnie jak poszperasz to jest tego od groma.
Awatar użytkownika
Adrap

GF2020 - Dema (miejsce 3); GF2019 - Pełne Wersje (miejsce 3) Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 3)(miejsce 3); GF2015 - Dema (miejsce 2) Zapowiedzi (zwycięstwo); KC I (miejsce 2); KC II (miejsce 3); TASC 4 (miejsce 2)(miejsce 3)
Posty: 815
Rejestracja: 21 kwie 2014, 14:39
Lokalizacja: Kurpsie

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Adrap »

Wydane:
Podziemia: Człowiek, 23 sekundy, Królobójcy, Najstarszy

Współautor gry: Amarok
(W produkcji)
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 2041
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Rave »

@Venesard, przysiadłem się i zrobiłem "przykład" tego co robię - trawa nie jest pokolorowana, itd, bo z tym to ja akurat nie mam problemów tylko z samą perspektywą, to co zwykle robię jest bardziej szczegółowe, ale nie będę 5h siedział nad czymś co i tak do kosza pójdzie. Chodzi mi o samą perspektywę.

Obrazek

Jako bonus dorzuciłem też drzewko (drzewka i inne roślinki też mi za bardzo nie wychodzą).

W sumie mogłem nie robić tych kamieni na klifie, obeszłoby się bez nich i szybciej by ten pzykładzik mojej zwalonej perspektywy wyszedł, no ale...
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo); TA Sprite Contest 6 (miejsce 3)(miejsce 3)
Posty: 1769
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: GameBoy »

Ech, co ja ci pisałem w poprzednim poście?

WIĘCEJ KONTRASTUJĄCYCH KOLORÓW

Drzewo jest płaskie, bo używasz odcieni zielonego, które nie różnią się od siebie pawie niczym.
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo); TA Sprite Contest 6 (miejsce 3)(miejsce 3)
Posty: 1769
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: GameBoy »

Zrobiłem szybki edit.

Obrazek
2x
Obrazek

Założyłem, że światło pada z górnej prawej strony obrazka.
W kamieniach zwiększyłem jedynie kontrast i od razu nabrały głębi.
Do tego dorzuciłem cień na dole i na górnych krawędziach. Zauważ, że jako, że światło pada z prawej górnej strony to lewa i górna krawędź jest jaśniejsza od płaszczyzny trawy, bo ta część jest lekko zakrzywiona, więc jest intensywniej oświetlona.
Natomiast prawa i dolna krawędź też jest nachylona, ale na nie pada już delikatny cień stąd są one ciemniejsze od płaszczyzny trawy.
Krawędzie zrobiłem też odrobinę mniej regularne.
Dodanie na dole trawy na tle skały też nieźle wydobywa głębie.

Koronie drzewa zmieniłem trochę jej górę, bo była źle pocieniowana - nie padało na nią światło. Dolne 3/4 korony to znów tylko podbity kontrast. Od razu widać, że całość nabrała odrobiny głębi.

Na pniu też głównie podbiłem kontrast, ale był on zdecydowanie najgorszą częścią obrazka, więc prawie nic mu to nie pomogło. =)
Generalnie jeśli robisz grafikę o tak niskiej rozdzielczości to używanie 2 kolorów, które są nierozróżnialne na pierwszy rzut oka jest błędem straszliwym.

PS. Te skały Ci wyszły naprawdę nieźle.
Awatar użytkownika
Venesard
Posty: 208
Rejestracja: 01 gru 2014, 16:35

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Venesard »

Okej, pobrałem twoją teksturę i odpaliłem GIMPa. Choć z reguły nie pracuję na grafikach tego typu, udało mi się chyba uzyskać nieco mniej płaską wersję.
1) Zacząłem od wyznaczenia kierunku z którego pada światło w mojej wersji tila. Wygląda to tak:
Obrazek
2) Zaznaczyłem całą brązową ścianę i wyobraziłem sobie jak wyznaczone światło mogłoby wpłynąć na kolory całości. Użyłem narzędzia "Rozjaśnianie/Wypalanie" by uzyskać ciemniejszą stronę klifu po stronie bez światła, natomiast jaśniejszą po stronie gdzie światło pada.
Obrazek
3) Dodałem delikatną sugestię przestrzeni zaznaczając cienie na ścianie pod górną trawą i na trawie pod ścianą. Im dalej światła, tym mocniejsze. Nie jest to obowiązkowe, ale nierzadko daje fajny efekt.
Obrazek
4) Powtórzyłem kroki 1) i 2) w stosunku do drzewa.
Obrazek

Może na tym przykładzie to nie wygląda super, ale grunt żebyś zrozumiał samą metodę działania, w końcu to ty sam musisz doprowadzać swoje grafiki do swoistej perfekcji. Warto tez pamiętać przy nadawaniu wymiaru dużym grafikom że elementy znajdujące się "dalej" od nas powinny być nieco ciemniejsze/mniej wyraźne. Pamiętaj też o cieniach pod przedmiotami które takowy powinny rzucać (chociażby drzewo). Paradoksalnie nie wygląda tak źle gdy cienie rzucane przez przedmioty nie pokrywają się z kątem padania światła wybranego do cieniowania. Nabazgrałem też dwa drzewa do których nieco bardziej się przyłożyłem stosując zasady które wypisałem ci powyżej:
Obrazek
Oraz przykład całkowicie wycieniowanej i "odpłaszczonej" mapki z jednego z moich projektów, zwróć uwagę jak dużą rolę odgrywają cienie w nadawaniu głębi obrazowi:
Obrazek
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 2041
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Rave »

@GB, wywaliłeś dziuplę z drzewa, tam była, na środku. CZEMU??? ;)

@Venesard: Fajnie to wyszło, ale mi chodziło o coś bardziej w stylu 16-bitowych konsolek choć w wyższej rozdzielczości. Ale efekt fajny wyszedł, nie powiem.
Awatar użytkownika
Venesard
Posty: 208
Rejestracja: 01 gru 2014, 16:35

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Venesard »

@Rave w takim razie przykro mi, ale nie siedzę w takiej grafice jakiej potrzebujesz :P
Awatar użytkownika
Scientist
Posty: 93
Rejestracja: 30 gru 2008, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Scientist »

Wiem, że odświeżam temat sprzed ponad miesiąca, w którym być może wszystko jest już wyjaśnione, ale mam do dodania coś swojego, a ktoś przeglądający przypadkiem ten temat mógłby z tego skorzystać.

Więc mamy taką grafikę:
Obrazek

Opierając się na układzie kamieni, linie siatki powinny wyglądać tak:
Obrazek

Opierając się na granicach trawa-kamienie i kamienie-trawa, linie siatki powinny wyglądać tak:
Obrazek

Tak więc, jeśli układ kamieni nam dyktuje warunki, to trawa powinna być taka:
Obrazek

Mam nadzieję, że komuś to pomoże teraz lub kiedyś.
Awatar użytkownika
Rave

Golden Forki 2010 - Dema (miejsce 2)
Posty: 2041
Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Rave »

Scientist, wszystko fajnie, ale teraz to wygląda dość sztucznie. Jak bym robił jakieś labolatorium czy coś, to spoko, twoja rada działa, ale do lasu to nie szczególnie.

P.S. Też ze Szczecina jestem.
Awatar użytkownika
Scientist
Posty: 93
Rejestracja: 30 gru 2008, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tutorial rysowania tili pod makera?

Post autor: Scientist »

Rave pisze:Scientist, wszystko fajnie, ale teraz to wygląda dość sztucznie. Jak bym robił jakieś labolatorium czy coś, to spoko, twoja rada działa, ale do lasu to nie szczególnie.
Mój post miał charakter bardzo ogólny i wskazywał ten problem z perspektywą. Ja nie wymuszam na nikim tego, aby stosował taką siatkę, a nie inną, ale by się trzymał własnej. Taką siatkę można odpowiednio powykrzywiać, tak jak tutaj:

Obrazek

I do takiej siatki teraz trzeba byłoby poprawić skały i byłoby w porządku. Mam nadzieję, że moje próby tłumaczeń nie są przesadnie zawiłe...
Rave pisze:P.S. Też ze Szczecina jestem.
Dosyć rozpoznawalna (tak mi się wydaje) osoba ze sceny RPGMakera mieszka w Szczecinie i ja dowiaduje się o tym dopiero teraz? Jak coś, to wal PW.
ODPOWIEDZ