Organizacja fabuły

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Organizacja fabuły

Post autor: Kryzz333 »

Jak organizujecie swoją fabułę? Szczególnie, jak się rozrasta?

W OzE większość trzymałem w głowie, ale pisałem plan wydarzeń do głównej fabuły (którego zresztą rzadko się trzymałem), a także plany do poszczególnych zadań.

Obecnie tworząc inną, znacznie bardziej sensowną fabułę mam problem z ogarnięciem jej ogromu.

Organizacja kilkunastu postaci, wielu wątków itd. jest da mnie b. trudna.

Ogólnie luźne pomysły składuję w Sticky Notes, szczegóły i rozpiski w Word (osobne dokumenty dla osobnych Rozdziałów, do tego Postacie główne, Postacie drugorzędne, Idee, Zadania Poboczne)

Ostatnio również częściej używam po prostu papieru, gdzie można łatwo rozrysować "drzewa" powiązań, następstw. itd.


Najtrudniejsze jest dla mnie ogarnięcie tych wszystkich powiązań. Mogę pisać odnośniki w dokumentach Word, co jest do czego, ale zajmuje to miejsce, a później trudno to ogarnąć jak się wprowadzi zmianę.


Znacie jakieś tricki/sposoby na lepszą organizację tego wszystkiego?
Awatar użytkownika
Necromo
Posty: 276
Rejestracja: 28 cze 2013, 21:58
Lokalizacja: Gniezno

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Necromo »

Dwa słowa: mapa myśli. Zrób sobie jakiś wykaz graficzny, co i jak, jakie są połączenia. To powinno pomóc. Najlepiej przy pisaniu fabuły zaczynać od jednego bohatera, a później dodawać po kolei kolejnych. Wtedy dużo łatwiej przychodzi robienie zarówno powiązań, jak i osobistej historii bohaterów.
Jeśli komentarze nie mają wartości to ich wartość jest niska. - X Tech
Ja jestem kulturalny człowiek, jeszcze nigdy nikogo nie ukradłem. - EnterVPL
Odporność na stan: Śmierć. Usunąłem to, a umieranie stało się takie proste. - EnterVPL
Życie zabija, studia to katalizator.
Obrazek
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Kryzz333 »

No właśnie stosuję od niedawna coś podobnego i rzeczywiście przydatne, ja jestem już po etapie koncepcyjnym i zaczynam pisać scenariusz, więc takie mapy myśli już przestają być wystarczające...

Ale metoda przyda się do "testów" fabuły. Zastosuję to wstecznie, aby upewnić się że wszystko jest zgrane.

Ktoś ma coś jeszcze?
Awatar użytkownika
PInroz
Posty: 917
Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
Kontakt:

Re: Organizacja fabuły

Post autor: PInroz »

Kryzz333 pisze:Najtrudniejsze jest dla mnie ogarnięcie tych wszystkich powiązań. Mogę pisać odnośniki w dokumentach Word, co jest do czego, ale zajmuje to miejsce, a później trudno to ogarnąć jak się wprowadzi zmianę.
To zależy jak do tego podchodzisz. :-D W osobnych plikach tworzysz postać, jego życiorys, czym się specjalizuje, jego wady, zalety , charakter, jaką broń preferuje itp. Potem tworzysz kolejny plik z kolejną postacią na tych samych zasadach jak powyżej. Potem otwierasz oby dwa pliki i w myślach zaczynasz krzyżować historię bohatera A z historią bohatera B. W ten sposób tworzyć pewne powiązania z bohaterami np:

Bohater A zakochuje się w Bohaterce B, ale Bohaterka B woli Bohatera C, zaś Bohater C woli Bohaterkę D, z kolei Bohaterka D woli Bohatera A, ale Bohater A ją nie kocha, co z kolei prowadzi do samobójstwa Bohaterki D, z którego gracz dowiaduje się że Bohaterka D była siostrą Bohaterki B, a tak naprawdę to Bohater A kocha Bohaterkę D, ale wstydzi się tego bo wie że Bohater C za to go znienawidzi i tak dalej i tak dalej... :lol:

W ten sposób można stworzyć pewne powiązania w trakcie fabuły. A najlepsze powiązania to są takie które gracz się nie spodziewa. Wszystko to najlepiej napisać w osobnym pliku. Nie mieszać żadnych powiązań z główną fabułą puki dokładnie tego nie przemyślisz i dopiero wtedy zaczyni pracować nad jego zmianą. W końcu najważniejsze jest dobrze zrealizowane stanowisko pracy. :-D :-D :-D

Taka moja drobna uwaga :mrgreen:
Obrazek
:cry: :cry: :cry: Nie mogę latać, bo stałem się kaleką :cry: :cry: :cry:
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Kryzz333 »

Właśnie taką taktykę przyjąłem ostatnio.

Obrazek

Chyba rzeczywiście najlepiej robić to od dołu (od postaci), chociaż nadal nie jestem pewien czy na poziomie pisania scenariusza tak łatwo połączy się wszystkie.

Zobaczymy.
Awatar użytkownika
PInroz
Posty: 917
Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
Kontakt:

Re: Organizacja fabuły

Post autor: PInroz »

Możesz spróbować w końcu nic nie stracisz a na pewno zyskasz.

Po za tym napisanie dobrego scenariusza i jeszcze te powiązania to tylko kwestia czasu. :-D
Obrazek
:cry: :cry: :cry: Nie mogę latać, bo stałem się kaleką :cry: :cry: :cry:
Awatar użytkownika
Yoroiookami

GF 2019 - Pełne Wersje (miejsce 2); GF 2017 - Dema (miejsce 1); GF 2015 - Pełne Wersje (miejsce 2); GF 2014 - Pełne Wersje (miejsce 3); GF 2010 - Gry (miejsce 2); GF Special III - Recenzje (zwycięstwo)
Posty: 679
Rejestracja: 02 wrz 2014, 12:45

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Yoroiookami »

Ja jestem strasznie chaotyczny. Stąd po kilka razy muszę sprawdzać, czy mi się coś nie pomyliło. :lol: Za to wątki same się tworzą, wystarczy połączyć punkciki. Najgorzej właśnie z zapamiętaniem. Chociaż mam wrażenie, że jeżeli będę wszystko zapisywał, to nawet przy krótkiej grze zrobi się z tego książka. :shock:
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Ekhart

Golden Forki 2015 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2011 - Dema (miejsce 1)
Posty: 447
Rejestracja: 28 maja 2010, 10:12
Lokalizacja: Midleton

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Ekhart »

Od siebie może polecę program Twine. Program jest do tworzenia "paragrafówek" w HTMLu, ale jego układ pozwala na całkiem sprawne rozrysowanie fabuły. Zwłaszcza, jeśli ta fabuła jest dość złożona. Dobrze jest przy planowaniu swojej gry usiąść przy nim i rozpisać fabułę, rozrysować jak się krzyżuje itd.
No matter how tender, how exquisite… A lie will remain a lie.
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: Organizacja fabuły

Post autor: Kryzz333 »

Spróbowałem Twine 2 ale nie przypadł mi do gustu.

Testowałem też bibisco, a teraz mindmapowy program XMind, ale wszystkie jakoś mi się nie podobają. Mało czytelne, powolne w użyciu.

Chyba na razie pozostanie kartka i Word.
ODPOWIEDZ