Rozpisywanie fabuły

Wydarzenia, komentarze, pomysły... Wszelkie dyskusje związane z RM.

Moderatorzy: GameBoy, Dragon Kamillo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Rozpisywanie fabuły

Post autor: Kryzz333 »

Czy warto tak naprawdę rozpisywać fabułę podczas projektowania gry?

Zorientowałem się robiąc OzE EC że tak naprawdę nawet jeśli mam rozpisany scenariusz gry, to i tak prędzej czy później złamię go bo uznam że inne rozwiązanie będzie lepsze. Patrząc w przeszłość było tak z każdą moją grą :lol:

Co o tym myślicie? Ostatnio staram się tworzyć na zasadzie rozpisania początkowego stanu, oczekiwanych rezultatów i najważniejszych elementów i dość dobrze idzie, chociaż dopiero testuję metodę.

Nie znam waszych praktyk, ale wydaje mi się że właśnie rozpisanie początkowego stanu, a następnie robienie na żywioł według ustalonej konwencji może dawać lepsze rezultaty i skutkować szybszą pracą.
Awatar użytkownika
Venesard
Posty: 208
Rejestracja: 01 gru 2014, 16:35

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Venesard »

Ja od zawsze stosuję robienie na żywioł i nie wychodzi to tak źle :)
Awatar użytkownika
Jazzwhisky
Posty: 4332
Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
Kontakt:

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Jazzwhisky »

Choć sam miewałem podobne wątpliwości, może nadal trochę je mam, to jednak wierzę klasykom, którzy powtarzają twardo - tak, warto. :)
Kryzz333 pisze:Zorientowałem się robiąc OzE EC że tak naprawdę nawet jeśli mam rozpisany scenariusz gry, to i tak prędzej czy później złamię go bo uznam że inne rozwiązanie będzie lepsze. Patrząc w przeszłość było tak z każdą moją grą
I to jest chyba najważniejszy argument "za". Stworzyłeś sobie bazę, którą mogłeś bawić się, poprawiać i ulepszać, nabyłeś doświadczenie itd. itp. Gdybyś nie zaczął od tego - to ujmując skrótowo - cholera wie, czy wpadłbyś na te wszystkie pomysły potem.

Ostatecznie najważniejsze to znaleźć złoty środek, kwestia tego, jak dokładnie potrzebujesz rozpisać coś, żeby potem przenosić to skutecznie na efekt końcowy. Jeśli teraz wystarczy Ci już luźniejsza rozpiska, to jest to całkiem pozytywny sygnał, a gdy pojawią się jakieś trudniejsze momenty, to zawsze możesz rozpisać je dokładniej. Bo w tym pytaniu liczy się chyba to, jak coś robimy (improwizacja i zapamiętywanie w głowie to też jakaś metoda), a nie czy w ogóle.

Inna sprawa, że bardzo ważne jest, by zaczynać prace z pewną wizją końca, punktów zwrotnych, najważniejszych kotwic. Bez tego bardzo trudno o dobre efekty, powie Ci to każdy spec od fabuły.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Awatar użytkownika
PInroz
Posty: 917
Rejestracja: 28 paź 2014, 22:24
Kontakt:

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: PInroz »

Kryzz333 pisze:Czy warto tak naprawdę rozpisywać fabułę podczas projektowania gry?
To zależy :roll: Ja jestem raczej takim typem człowieka który robi wszystko po kolei. Najpierw mechanika, potem potrzebne materiały, tworzenie pierwszych lokacji w grze a na końcu fabuła. Lecz z tym ostatnim to można eksperymentować do woli. Lecz czy warto rozpisywać fabułę podczas projektowania gry? Warto, warto ponieważ najlepsze momenty wymyśla się dopiero na ostatnim etapie tworzenia, i tylko od nas zależy czy warto genialny pomysł który zrodził się w głowie lub z inspiracji wprowadzić do gry, czy zostawić go na następny projekt.
Kryzz333 pisze: tak prędzej czy później złamię go bo uznam że inne rozwiązanie będzie lepsze
Dlatego główne wątki fabularne, o które oparta jest gra lepiej by były stworzone na samym początku. Na przykład bohater ma zabić smoka, przemierza cały kraj i nagle twórca jednak decyduje że lepiej by bohater zabił nekromantę który zagraża krainie bo się okaże że jeszcze znajdą się obrońcy praw smoków którzy oskarżą twórce o zabijanie zagrożonych gatunków :lol: To tylko przykład ale bardzo jasno wskazuje że lepiej główny wątek sobie zaplanować od samego początku :-D
Obrazek
:cry: :cry: :cry: Nie mogę latać, bo stałem się kaleką :cry: :cry: :cry:
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Kryzz333 »

I to jest chyba najważniejszy argument "za". Stworzyłeś sobie bazę, którą mogłeś bawić się, poprawiać i ulepszać, nabyłeś doświadczenie itd. itp. Gdybyś nie zaczął od tego - to ujmując skrótowo - cholera wie, czy wpadłbyś na te wszystkie pomysły potem.
Na przykład bohater ma zabić smoka, przemierza cały kraj i nagle twórca jednak decyduje że lepiej by bohater zabił nekromantę
Nie no jeszcze nie oszalałem :lol: Ale rady dobre. Właśnie myślałem na ile odpuścić sobie z planowaniem. Myślę że rozpisanie bazy (postacie, świat, zasady), rozpisanie ogólnego przebiegu fabuły i ważnych punktów powinno starczyć.

Pomyślałem że pomysły jak prowadzić fabułę zbiorę w jednym miejscu aby móc je wprowadzić jeśli uznam to za stosowne.
Awatar użytkownika
Necromo
Posty: 276
Rejestracja: 28 cze 2013, 21:58
Lokalizacja: Gniezno

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Necromo »

Wydaje mi się, że żeby projekt był spójny, to powinien mieć w fazie początkowej chociażby jakiś zarys. Ja osobiście polecam rozpisywanie fabuły na podstawie doszczegóławiania, czyli tak zwanych "kręgów" - na początku zaznaczasz sobie, o co mniej więcej będzie chodziło w grze, jakich będziemy mieli bohaterów i tak dalej. Później spisujesz najważniejsze zwroty akcji, założenia fabularne,ważne postacie. Następnie uzupełniasz kolejne lokacje wraz z jakimś opisem, ważne przedmioty, mniej ważne grupy. Potem zostaje tylko uzupełniać szczegóły - postaci poboczne, sekrety, łamigłówki, przeciwników.
Ogólnie to świetny sposób, bo dość dobrze widać błędy logiczne, a gdy chcemy zmienić fabułę, to widzimy dokładnie jakie fragmenty należałoby zmienić.
Jeśli komentarze nie mają wartości to ich wartość jest niska. - X Tech
Ja jestem kulturalny człowiek, jeszcze nigdy nikogo nie ukradłem. - EnterVPL
Odporność na stan: Śmierć. Usunąłem to, a umieranie stało się takie proste. - EnterVPL
Życie zabija, studia to katalizator.
Obrazek
Awatar użytkownika
GameBoy

Golden Forki 2009 - Pełne Wersje (miejsce 1); Puchar Ligi Mapperów II (zwycięstwo); TA Sprite Contest 6 (miejsce 3)(miejsce 3)
Posty: 1769
Rejestracja: 11 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: Wieluń

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: GameBoy »

Jeśli napisałeś scenariusz, ale nie ulepszałeś go i nie przepisywałeś od nowa X razy to zmiany w locie podczas tworzenia gry będą normalne.
Jest taka niepisana (hehe) zasada wśród scenarzystów filmowych - napisz scenariusz, zmodyfikuj go kilka razy i dopiero wtedy mów, że to pierwszy jego szkic. =)

Należy też pamiętać, że to co jest dobre na papierze niekoniecznie wypadnie dobrze w grze, albo okaże się, że nie masz odpowiednich grafik, albo wymyślona cutscenka jest zbyt skomplikowana do zaaranżowania jej w makerze etc. i wtedy trzeba kombinować jak to zmienić.
Awatar użytkownika
Kryzz333

GF2019 - Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 1); GF2016 - Zapowiedzi (zwycięstwo); Golden Forki 2014 - Pełne Wersje (miejsce 2); Liga Mapperów Sezon VI (miejsce 3); Puchar Ligi Mapperów III (zwycięstwo)
Posty: 820
Rejestracja: 14 sie 2011, 16:39

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Kryzz333 »

Spoiler:
Obecnie robię coś podobnego, chociaż wydaje mi się że wystarczy że ograniczę się do I. bazowe, nienaruszalne koncepcje II. rozpiska najważniejszych elementów i fabuły na bazie tej koncepcji III. Szczegóły - głównie w zakresie mechaniki
Spoiler:
Parę razy był przepisywany. A jak rok temu próbowałem robić grę to tyle scenariusz przepisywałem że ostatecznie nic nie wyszło :-)

Jak sam pisałeś, często okazuje się że coś jest nie do zrealizowania, albo można to zrobić lepiej.



Myślę że przede wszystkim trzeba wiedzieć co się robi :lol: Wtedy po rozpisaniu ogólnego planu i założeń dość dobrze się robi :lol:
Awatar użytkownika
Rekkimaru

Golden Forki 2015 - Dema (miejsce 1)
Posty: 99
Rejestracja: 07 sie 2013, 21:16
Lokalizacja: Netherrealm
Kontakt:

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Rekkimaru »

Kryzz333 pisze:Czy warto tak naprawdę rozpisywać fabułę podczas projektowania gry?

Zorientowałem się robiąc OzE EC że tak naprawdę nawet jeśli mam rozpisany scenariusz gry, to i tak prędzej czy później złamię go bo uznam że inne rozwiązanie będzie lepsze. Patrząc w przeszłość było tak z każdą moją grą :lol:

Co o tym myślicie? Ostatnio staram się tworzyć na zasadzie rozpisania początkowego stanu, oczekiwanych rezultatów i najważniejszych elementów i dość dobrze idzie, chociaż dopiero testuję metodę.

Nie znam waszych praktyk, ale wydaje mi się że właśnie rozpisanie początkowego stanu, a następnie robienie na żywioł według ustalonej konwencji może dawać lepsze rezultaty i skutkować szybszą pracą.
Zawsze przede wszystkim tworzę zarys. Punkt a od którego postać zaczyna i jej końcowy cel. A potem uzupełniam to o środek i punkty pomiędzy. To dla mnie najbardziej efektywny sposób.Przy swoich początkach jechałem na żywioł bo myślałem "jakoś to potem będzie" a w rezultacie żaden z tych pierwszych projektów nie potrwał za długo bo z fabuły robił się bajzel którego ja sam nie ogarniałem.Tymczasem rozpisując streszczenie fabuły a potem rozbudowując ją, ciągle wpadam na nowe pomysły dzięki temu co już napisałem. Jedna rzecz wynika z drugiej i szybciej zdobywam nowe koncepty niż gdy próbowałem wymyślić coś "w locie".
Awatar użytkownika
Fear

Golden Forki 2016 - Dema (miejsce 1); Golden Forki 2009 - Dema (miejsce 2)
Posty: 850
Rejestracja: 31 lip 2009, 21:34
Lokalizacja: Białystok

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Fear »

Mam podobnie, najpierw zarys, ale bez większych szczegółów, ewentualnie kilka głównych wątków. Znam siebie i wiem, że wszystko będzie zmieniane jeszcze dziesiątki razy, dla mojego osobistego zadowolenia. Poboczne sprawy często wychodzą robiąc mapki, wtedy dodaje do nich coś od siebie. Minus tego taki, że pedantyzm w tworzeniu gier, to częściej wróg, przynajmniej ten przesadny, bo łatwo się wypalić w procesie tworzenia, chociażby poprawiając wątek fabularny i wątki poboczne po 15 razy.
Ostatnia Łza (v1.03) 28.12.16
Obrazek
viewtopic.php?f=1&t=5549
Awatar użytkownika
Adrap

GF2020 - Dema (miejsce 3); GF2019 - Pełne Wersje (miejsce 3) Zapowiedzi (zwycięstwo); GF2017 - Pełne Wersje (miejsce 3)(miejsce 3); GF2015 - Dema (miejsce 2) Zapowiedzi (zwycięstwo); KC I (miejsce 2); KC II (miejsce 3); TASC 4 (miejsce 2)(miejsce 3)
Posty: 815
Rejestracja: 21 kwie 2014, 14:39
Lokalizacja: Kurpsie

Re: Rozpisywanie fabuły

Post autor: Adrap »

Ja na początku rozpisuje sobie zakończenie. Potem lecę od początku i stawiam różne zwroty akcji itd., które mają doprowadzić bohatera do tegoż zakończenia. No i oczywiście rozpisuje sobie raczej miejsca przez, które bohater ma przejść i główne problemy, które go tam spotkają. Najczęściej jednak główne problemy często się modyfikują, powiększają w trakcie robienia. Bo wiadomo, że najlepsze pomysły nachodzą człowieka na klopie, a przy jednym posiedzeniu mimo wszystko za dużo się nie wymyśli ;)
Wydane:
Podziemia: Człowiek, 23 sekundy, Królobójcy, Najstarszy

Współautor gry: Amarok
(W produkcji)
ODPOWIEDZ