Robię grę dla DOS-a.
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Robię grę dla DOS-a.
Dla "funu", żeby coś mieć do roboty jak się nudzę. W tym temacie będę opisywał moją przygodę.
Język: QuickBASIC 4.5 z biblioteką BWSB (dźwięk) oraz DirectQB (grafika, kolizje). Obie z tego co się orientuję na GPL albo kompatybilnej, więc to dodatkowy plus (sprzedaż gier na DOS-a nie ma sensu, robię to tylko żeby robić).
Target systemowy: Intel 486, VGA, SoundBlaster/Gravis/Pro Audio Spectrum, 4MB (tak, MB) RAM.
Dlaczego to robię?
Jak mówiłem, dla zabawy, żeby zobaczyć czy podołam. Uważam też że na DOS-a brakuje nowych gier (z wyjątkiem stuntów "pijarowych" w rodzaju gry P Sos-a, tego od McPixela czy Retro City Rampage dla DOS). Szczerze mówiąc DOS jest nieco niedoceniany przez społeczność homebrew w porównaniu ze starymi konsolami czy innymi starymi komputerami (C64, ZX Spectrum, Amiga, itd.).
Dlaczego QuickBASIC? A nie możesz użyć Pascala/C/Assemblera?
Nie, nie mogę. C jest za trudne dla mnie, szczególnie stary dialekt używany przez DJGPP (o assemblerze nie wspominając) a do Turbo Pascala nie ma dobrych bibliotek graficznych (int 13h) a domyślny moduł Graph jest tragiczny i pozwala jedynie na podstawy, nie ma np. wsparcia dla sprite'ów czy wielu "warstw" (o dźwięk się nie martwię, bo jest wersja BWSB dla Turbo Pascala). QuickBASIC brzydkim językiem jest i jego IDE nie umywa się do IDE Turbo Pascala (np. brak kolorowania składni), jednak powstało dla niego wiele dobrych bibliotek graficznych z których DirectQB jest jedną z najlepszych.
Proszę nie komentować wyboru języka/bibliotek gdyż to się raczej nie zmieni a szczególnie proszę nie sugerować żadnych kompilatorów wymagających tzw. DOS extenderów. Extendery to oszukiwanie, ja lubię swój DOS 16-bitowy.
Jaka to będzie gra?
Będzie to coś pomiędzy Zeldą/Atari Adventure a grami typu Gauntlet. Będzie duży aspekt eksploracyjny, ale walka też będzie rozwinięta. Setting to będą czasy nowoczesne choć nie wykluczam "fantastycznych" (zarówno fantasy jak i SF) elementów i przeciwników.
Postęp prac
Na razie jestem na etapie nauki DirectQB oraz BWSB więc zanim zacznę właściwe prace nad grą minie trochę czasu. Będę informował o wszelkich postępach prac w tym wątku.
//edit: Jak ktoś w tym siedział/siedzi to doceniłbym link do jakiegoś aktywnego forum o QB/programowaniu dla DOS-a. Obojętnie czy po polsku czy angielsku. Wszystko co znajduję jest albo zarchiwizowane (jak np. kopia naszego rmxp.pl - posty czytać można ale nie można się rejestrować) albo zwyczajnie wymarłe.
Język: QuickBASIC 4.5 z biblioteką BWSB (dźwięk) oraz DirectQB (grafika, kolizje). Obie z tego co się orientuję na GPL albo kompatybilnej, więc to dodatkowy plus (sprzedaż gier na DOS-a nie ma sensu, robię to tylko żeby robić).
Target systemowy: Intel 486, VGA, SoundBlaster/Gravis/Pro Audio Spectrum, 4MB (tak, MB) RAM.
Dlaczego to robię?
Jak mówiłem, dla zabawy, żeby zobaczyć czy podołam. Uważam też że na DOS-a brakuje nowych gier (z wyjątkiem stuntów "pijarowych" w rodzaju gry P Sos-a, tego od McPixela czy Retro City Rampage dla DOS). Szczerze mówiąc DOS jest nieco niedoceniany przez społeczność homebrew w porównaniu ze starymi konsolami czy innymi starymi komputerami (C64, ZX Spectrum, Amiga, itd.).
Dlaczego QuickBASIC? A nie możesz użyć Pascala/C/Assemblera?
Nie, nie mogę. C jest za trudne dla mnie, szczególnie stary dialekt używany przez DJGPP (o assemblerze nie wspominając) a do Turbo Pascala nie ma dobrych bibliotek graficznych (int 13h) a domyślny moduł Graph jest tragiczny i pozwala jedynie na podstawy, nie ma np. wsparcia dla sprite'ów czy wielu "warstw" (o dźwięk się nie martwię, bo jest wersja BWSB dla Turbo Pascala). QuickBASIC brzydkim językiem jest i jego IDE nie umywa się do IDE Turbo Pascala (np. brak kolorowania składni), jednak powstało dla niego wiele dobrych bibliotek graficznych z których DirectQB jest jedną z najlepszych.
Proszę nie komentować wyboru języka/bibliotek gdyż to się raczej nie zmieni a szczególnie proszę nie sugerować żadnych kompilatorów wymagających tzw. DOS extenderów. Extendery to oszukiwanie, ja lubię swój DOS 16-bitowy.
Jaka to będzie gra?
Będzie to coś pomiędzy Zeldą/Atari Adventure a grami typu Gauntlet. Będzie duży aspekt eksploracyjny, ale walka też będzie rozwinięta. Setting to będą czasy nowoczesne choć nie wykluczam "fantastycznych" (zarówno fantasy jak i SF) elementów i przeciwników.
Postęp prac
Na razie jestem na etapie nauki DirectQB oraz BWSB więc zanim zacznę właściwe prace nad grą minie trochę czasu. Będę informował o wszelkich postępach prac w tym wątku.
//edit: Jak ktoś w tym siedział/siedzi to doceniłbym link do jakiegoś aktywnego forum o QB/programowaniu dla DOS-a. Obojętnie czy po polsku czy angielsku. Wszystko co znajduję jest albo zarchiwizowane (jak np. kopia naszego rmxp.pl - posty czytać można ale nie można się rejestrować) albo zwyczajnie wymarłe.
- Vitold
- Posty: 96
- Rejestracja: 17 lis 2016, 13:50
Re: Robię grę dla DOS-a.
No to żeś się porwał... Nie powiem imponujące a zarazem ambitne jak powstanie z tego coś konkretnego to jestem w stanie nawet za to zapłacić ! Miło by było zobaczyć duchowego spadkobierce np: Daggerfall ^^ Powodzenia.
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: Robię grę dla DOS-a.
3d to na pewno to nie będzie. To będzie gra top-down.
-
- Posty: 509
- Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09
Re: Robię grę dla DOS-a.
http://dragonballfanon.wikia.com/wiki/B ... ure_island
Hmm to po sukcesie Tina's AI, możesz zrobić to?
Hmm to po sukcesie Tina's AI, możesz zrobić to?
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: Robię grę dla DOS-a.
Nie. Robienie gry dla DOS a dla NES to dwie różne rzeczy. Po za tym DB mnie jakoś specjalnie nie kręci. Haterem nie jestem, ale też jakoś specjalnie nie lubię uniwersum DB.
-
- Posty: 509
- Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09
Re: Robię grę dla DOS-a.
?Rave pisze:Nie. Robienie gry dla DOS a dla NES to dwie różne rzeczy. Po za tym DB mnie jakoś specjalnie nie kręci. Haterem nie jestem, ale też jakoś specjalnie nie lubię uniwersum DB.
No chodziło mi o DOSie właśnie, a jak nie chcesz o DB, to mogę się zadowolić przygodową wyspą z innym bohaterem, nie jestem wybredny (zresztą Tina's AI jest na MSX a nie na NESie)
Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10?
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
- Dragon Kamillo
- Posty: 1948
- Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
- Lokalizacja: Poznań/Granowiec
Re: Robię grę dla DOS-a.
"Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10? "
Nie działają, trzeba użyć DOSBOXa.
Nie działają, trzeba użyć DOSBOXa.
-
- Posty: 509
- Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09
Re: Robię grę dla DOS-a.
Ta, DOSBOX, dzięki........a to jakiś "emulator" z Windows 7-10 na DOSa?Dragon Kamillo pisze:"Ale jak by gry na DOSa działały na Windows 10? "
Nie działają, trzeba użyć DOSBOXa.
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: Robię grę dla DOS-a.
Nie, to jest reimplementacja DOS-a w środowisku 32/64-bitowym. DOSBox jest tym samym dla DOS-a co Wine na Linuksie dla Windowsa.
-
- Posty: 509
- Rejestracja: 19 gru 2012, 20:09
Re: Robię grę dla DOS-a.
OK dzięki za wytłumaczenie, już rozumiemRave pisze:Nie, to jest reimplementacja DOS-a w środowisku 32/64-bitowym. DOSBox jest tym samym dla DOS-a co Wine na Linuksie dla Windowsa.
Moje aktualne gry DB zrobione w RPG Makerze:
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
DBZ Saiyans' Rebellion +16
Damian's Adventures +7
Re: Robię grę dla DOS-a.
Ale gra będzie działała na DOSBox? Może pytanie brzmi dość dziwnie (a może wręcz głupio), ale DOS, a DOSBox to jednak nie to samo. No i jeszcze kwestia konfiguracji DOSboxa (żeby np. gra płynnie działała [nie za szybko nie za wolno]).
- Rave
- Posty: 2041
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 21:33
- Lokalizacja: '; DROP TABLE 'Messages'
Re: Robię grę dla DOS-a.
Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię. Nie mam żadnego komputera "z epoki" a nawet jak bym miał to i tak nie miałbym gdzie trzymać.
- Dragon Kamillo
- Posty: 1948
- Rejestracja: 18 paź 2009, 21:23
- Lokalizacja: Poznań/Granowiec
Re: Robię grę dla DOS-a.
Ale to może zadziałać w takim razie w drugą stronę- w DOSBOXie będzie OK, ale pod prawdziwym DOSem już nie XD.
- Jazzwhisky
- Posty: 4332
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 21:45
- Kontakt:
Re: Robię grę dla DOS-a.
Możesz odpalić MS-DOS na DOSBoksie (ew. inny, darmowy program z tej rodziny), potrzebujesz tylko np. obrazu dyskietki z systemem. Niemniej z tego, co pamiętam, nie wszystko będzie działać perfekcyjnie (kwestia wersji DOSBoksa i samego MS-DOS), zresztą nie ma to chyba większego sensu, no chyba, że dla testów samej gry na koniec (nie sądzę, by pojawiły się jakiekolwiek problemy w tę stronę). :)Rave pisze:Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię. Nie mam żadnego komputera "z epoki" a nawet jak bym miał to i tak nie miałbym gdzie trzymać.
Nasz discordowy czat, 24h/d - https://discord.gg/4GG85kr
Re: Robię grę dla DOS-a.
Jak dla mnie to bardzo dobre rozwiązanie. Od razu gra jest na kilka platform i różne systemy (głównie mówię tu o emulatorach). Jak mi się spodoba to na smartphone sobie zainstaluję gierkę ^^. No to czekam ;)Rave pisze:Na pewno będzie działać, bo w DosBoksie robię.