Jak sprawdzić liczbę kolorów i zredukować do 8bit paletę obrazka? (IrfanView, Paint Shop Pro, Gimp, Photoshop)


    Jak wiadomo, RM2000 oraz RM20003 obsługują jedynie zasoby w indeksowanej palecie 256 kolorów (8 bit). Stąd prawdopodobne jest, że często korzystać będziecie musieli z opcji zmniejszania palety obrazków. Rozróżnić musimy przy tym dwie sytuacje - jedną, gdy początkowy obrazek posiada liczbę barw większą niż 256, i drugą, gdy obrazek wykorzystuje większą paletę, jednak w rzeczywistości złożony jest z liczby kolorów mniejszej lub równej 256.
    W pierwszej sytuacji czeka nas nieuchronna utrata jakości obrazka. Redukcja spowoduje zatracenie wartości początkowych kolorów i zmniejszenie ich ilości (do palety 8 bit). Utrata jakości może być znikoma, lub całkiem widoczna, wszystko w zależności od ilości startowych barw czy charakteru grafiki.
    W przypadku drugim zmiana palety jest rzeczą wręcz kosmetyczną. Przy zachowaniu minimum uwagi, kolory pozostaną takie same (lub prawie takie same), a ich ilość nie ulegnie żadnym zmianom.
    Sprawą oczywistą jest fakt, iż lepiej wybierać takie grafiki, których palety nie przekraczają 256 kolorów. Na szczęście ogromna większość prac, które zaliczyć można do pikselartu (a tym samym: większość grafik 2D pochodzących z automatów i konsol) daleka jest od przekroczenia tej granicy. Jeśli stajemy więc przed kłopotem związanym ze zmniejszaniem palety obrazka, jest to zazwyczaj wspomniany przypadek drugi. Poniżej informacja, jak w takiej sytuacji zmniejszać paletę przy pomocy najpopularniejszych programów graficznych.

IrfanView
ENG  Image->Decrease Color Depth...->256 Colors (8 BPP), odznaczamy: Use Floyd-Steinberg dithering
PL     Obraz->Zmniejsz głębię koloru->256 kolorów (8 bpp), odznaczamy: Użyj rozpraszania Floyda-Steinberga

Uwaga: z racji na używaną domyślnie metodę Median Cut, barwy zostaną nieznacznie zniekształcone (nie do spostrzeżenia gołym okiem).


Paint Shop Pro
ENG(1)  Image->Decrease Color Depth->256 Colors (8 bit)...->zaznaczamy: Optimized Octree, Nearest Color, odznaczamy: Include Windows' colors>
ENG(2)  Ctrl+Shift+3->zaznaczamy: Optimized Octree, Nearest Color, odznaczamy: Include Windows' colors


Gimp
ENG  Image->Mode->Indexed...->Generate optimum palette (Maximum number of colors: 256), Color dithering: None
PL     Obraz->Tryb->Indeksowany...->Wygenerowana optymalna paleta (Maksymalna ilość kolorów: 256), Ditherowanie kolorów: Brak


Photoshop
ENG  Image->Mode->Indexed Color...->Palette: Exact, Forced: None, zaznaczamy Transparency, Matte: None


UWAGA! Redukcji kolorów NIGDY nie dokonujcie za pomocą MS Painta. Nawet jeśli liczba barw przed redukcją mieści się w palecie 8 bit, kolory zostaną w brzydki sposób zniekształcone!!!


Informacja o sprawdzaniu liczby kolorów obrazka:

IrfanView
ENG  Image->Information...->Number of unique colors:
PL     Obraz->Informacje->Liczba odrębnych kolorów:

Paint Shop Pro
ENG  Image->Count Image Colors

Gimp
ENG(1)  Layer->Colors->Colorcube Analysis...->Number of unique colors:
ENG(2)  Filter->Colors->Colorcube Analysis...->Number of unique colors:
PL(1)     Warstwa->Kolory->Analiza sześcienna kolorów...->Liczba unikatowych kolorów:
PL(2)     Filtry->Kolory->Analiza sześcienna kolorów...->Liczba unikatowych kolorów:

Photoshop
Zależne od wersji/wymagany plug-in

Jazzwhisky

Logowanie/Rejestracja

Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
zarejestruj się
Do zespołowej pracy nad grą w RM najbardziej skłoniłby mnie:
Odpowiedni projekt
Właściwi ludzie
Komercyjny charakter produkcji
Wersja Makera
Coś innego
Nie interesuje mnie praca w zespole
zobacz wyniki | archiwum ankiet
1. Gromada
2. Septerra Core: Dream About The Past
3. Tale of Exile: Akt I
4. Qmai World 1
5. Asgun
6. Wrota Arkany 2
7. Dark Dawn
8. Wrota Arkany 3
9. Komnata
10. Manga Carta
» [VX] Project2
» EnterVPL nagrywa gry z RM
» RMgryTV
» CrashuR na Jutubach
» [XP] Kroniki Kelleńskie: Anioły i duchy
» [XP] Shaarimoth
» [XP] Akcesoria i warunki
» [XP] Wyświetlanie portretu przy wiadomości
» The Ultimate Boy - Film o naszym polskim superbohaterze!
» Pogromca II: Złodziej Kamienia [XP]
Wyspa dla Dwojga by Reaven
wersja
Pełna,
RM 2003
rok wydania
2004
ocena
7.5/10
RPG Maker Zone Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglšdarce Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ Pokemon Valhalla
© Tsukuru Archive 2006-2016 | Używamy plików cookie.