Budowa systemu

 
    Otóż to! Dzisiaj zajmiemy się budową systemu. Nie operacyjnego jednak, tylko pliku graficznego o tej nazwie używanego przez RM2000. Dodatkowo w RPG Makerze 2003 wprowadzono jeszcze system2 używany podczas walki. Nie ma on jednak nic wspólnego z tym systemem. Obrazek poniżej podzieliłem na dziewięć części i powiększyłem dwukrotnie, żeby łatwiej było wszystko opowiedzieć =].
 

 
    Zanim przejdę do omawiania poszczególnych części chciałbym jeszcze zaznaczyć, że ten pomarańczowy kolor pojawiający się w częściach 2, 7, 4 i 8 to tzw. kolor przezroczystości. Podczas importowania systemu do projektu należy kliknąć w ten kolor tak, aby zaczął migać. Wtedy podczas gry nie będzie pokazywało się tło, a jedynie kształty (np. te strzałki).

1. Jest to główne tło systemu. Używa się go zarówno w wiadomościach tekstowych, podczas walki jak i w menu. Warunek jest taki, że tło musi zajmować całe przeznaczone na nie miejsce. To znaczy, że jego część nie może być przezroczysta, bo program i tak tego nie uzna. Już podczas pracy w RM można ustawić, żeby tło rozciągało się lub 'powielało' podczas wyświetlania. Pierwsza opcja dobra jest dla jednolitych teł, gdyż inne, jak np. to powyżej, strasznie wyglądają rozciągnięte.
2. Tutaj mamy ramkę do tła. Nigdy z nią nie eksperymentowałem, ale mimo to mogę coś o niej opowiedzieć :D. Grubość ramki waha się zazwyczaj od dwóch do sześciu pikseli. Narożniki powinno mieć maksymalnie pięć pikseli wysokości i szerokości. Dodatkowo w środku znajdują się 'strzałki', które migają gdy należy zamknąć okno z wiadomością wciskając przycisk akcji. Nie są jednak konieczne i można je z powodzeniem usunąć.
3. Pod trójeczką kryją się dwa kwadraty, które służą jaki 'wybór odpowiedzi'. W menu czy podczas wspomnianego wybierania poszczególnych opcji pola te będą migać na zmianę informując nas, gdzie aktualnie znajduje się nasz kursor. Można tutaj stosować przezroczystość. Jeżeli nie chcemy efektu migania wystarczy, że zrobimy oba kwadraty takie same. Wtedy pozostanie tylko wrażenie poruszającego się pola.
4. To obrazki znane chyba we wszystkich jRPGach. Są wykorzystywane podczas zakupów w sklepie. Pokazują kolejno, jadąc od góry:
- zwiększenie się statystyk podczas założenia przedmioty
- statystyki bez zmian
- zmniejszenie się statystyk
- postać ma na sobie ten przedmiot
    Ikonki mają cztery klatki animacji i można je bardzo różnie zmodyfikować =].
5. To jeden z najbardziej zagadkowych elementów systemu. Jest to, najczęściej jednolity kolor, który pojawia się w tle menu, zapisu gry i wyjścia z gry. W zasadzie nigdzie indziej się go nie dopatrzyłem. Najdziwniejsze jest jednak to, że ów kolor zawsze zostaje 'pokropkowany', także nigdy w grze nie występuje jako jednolite tło i nie rozciąga się, tylko powiela jak w przypadku tła do wiadomości.
6. To kolor odpowiedzialny za tło to napisów. Najczęściej to jednolita czerń, choć oczywiście zmienia się w zależności od kolorystyki całego systemu. Rzadko spotykany jest 'kilkustopniowy' kolor, jak w przypadku tych pod numerem 9.
7. Pod tym numerem kryją się cyfry i dwukropek. Są wykorzystywane przez stoper w Rpg Makerze. Warto dodać, że w wersji 2003 można używać dwóch stoperów w tym samym czasie. W niektórych systemach nie ma ich wcale, gdyż nie są wymagane, a jeżeli nie zamierzasz używać wspomnianych stoperów to po co zabierać drogocenne bajty?
8. To również element znany z większości jrpg'ów. Podczas gry postać może używać trzech pojazdów - dwóch latających i łodzi. I te dwa obrazki służą właśnie do imitacji lotu we wspomnianych maszynach. Odpowiednio większy cień (pojazd bliżej ziemi) i mniejszy cień (pojazd wyżej ziemi).
9. A na koniec... znów kolory! Tym razem tekstu. Można je uaktywnić wpisując w oknie wiadomości \C[X] gdzie X to liczba od 0 do 19. Także np. zapis \C[4] da nam żółty tekst, a \C[13] różowy. Pierwszy kolor z lewej u góry to standard dla wiadomości. Drugi kolor używany jest w systemach jako wyróżnik np. przy HP albo Levelu. Czwarty stosuje się, kiedy spośród podanych możliwości jakiejś nie można wybrać.
 
Michu

Logowanie/Rejestracja

Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
zarejestruj się
Do zespołowej pracy nad grą w RM najbardziej skłoniłby mnie:
Odpowiedni projekt
Właściwi ludzie
Komercyjny charakter produkcji
Wersja Makera
Coś innego
Nie interesuje mnie praca w zespole
zobacz wyniki | archiwum ankiet
1. Gromada
2. Tale of Exile: Akt I
3. Septerra Core: Dream About The Past
4. Asgun
5. Qmai World 1
6. Wrota Arkany 2
7. Manga Carta
8. Komnata
9. Dark Dawn
10. 8 Bit Quest
» GF 2017 - przygotowania, dyskusja, zgłoszenia gier
» EDEN [XP]
» [XP] Shaarimoth
» Nasze riffy (temat zbiorczy) =D
» [VX] Dźwięki do zadań
» ScreenShooter - alternatywa
» [XP] Skrypt: LAGI
» [VxAce] Amello Morello & Mr. Slime
» [XP] Chaos Element: Climax Redux
» Fallout 3 2D [RM 2003]
Nadzieja by Adams the Red
wersja
Demo,
RM 2000
rok wydania
2003
ocena
3.0/10
RPG Maker Zone Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglšdarce Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ Pokemon Valhalla
© Tsukuru Archive 2006-2016 | Używamy plików cookie.