Poniższy tutorial ma na celu pokazanie jak rysować postacie, co łatwym nie jest. Charsety odgrywają ważną rolę w grach tworzonych w RM, napiszę więc trochę o ich danych technicznych. Każdy plik zawiera 8 charów składających się z 12 póz, od góry (po 3 pozy): postać patrząca do góry, postać patrząca w prawo, postać patrząca w dół i postać patrząca w lewo. Środkowa poza przedstawia postać stojącą bez ruchu, po bokach znajdują się animacje poruszania się danego bohatera. Plik charsetu ma wymiary 256x288 pikseli, natomiast każda z póz 24x32 pikseli. To byłoby na tyle. Poniżej plik na którym będę się opierać, zapisz go sobie:

1. Zacznijmy od frontu ;]. Najlepiej powiększyć sobie obrazek, łatwiej się wtedy rysuje. Wybierz z paska widoku programu którego używasz opcję zoom, po czym wybierz powiększenie jakie Cię interesuje.
|
2. Rysowanie postaci do charsetów w dużej mierze opiera się na cieniowaniu. Przyjrzyj się brzuchowi postaci. W rogach kolor jest trochę ciemniejszy. Chodzi o to, aby w miejscach gdzie ma być wypuklenie było jaśniej, a w miejsach gdzie jest cieniowanie był użyty ciemniejszy odcień. Ja wycieniowałem ramiona oraz brzegi tułowia. Oprócz podstawowego czerwonego użyłem jeszcze dwóch ciemniejszych jego odcieni.
|
3. Teraz kolej na spodnie. Tu wycieniowałem rogi spodni i (minimalnie) miejsce rozporka. Pomiędzy nogami narysowałem ciemny pas, ponieważ postać nie trzyma nóg "na baczność"; jest to coś w rodzaju rozkroku. Aby narysować ten pas użyj jeszcze ciemniejszego koloru niż ten którym cieniowałeś pozostałą część spodni.
|
4. Następne w kolejce są buty. Tu nie ma wielkiej filozofii. Zrób cieniowanie do zewnątrz lub wewnątrz...
|
5. A teraz pora na fryzurę. Tu jest całkowita dowolnośc, używaj przejść z jaśniejszych na ciemniejsze kolory i będzie git :).
|
6. Przydałoby się zrobić animację chodzenia. Tu jest o tyle dobrze, że część postaci (od czubka głowy po szyję) możesz skopiować ze środkowego obrazka.
|
7. Teraz wypełnij resztę tułowia podobnie jak na środkowym obrazku.
|
8. Nie zapomnij o butach, stopę która jest "bliżej" Ciebie pomaluj podobnie do tej w środkowym obrazku. Natomiast "tylniego" buta wypełnij ciemniejszym kolorem.
|
9. Na koniec zostawiłem spodnie. Wycieniuj rogi (jak w środkowym obrazku), oraz zmień środkowy pas na kształt, podobny do tego który ja narysowałem...
|
10. Mamy już 2/3 frontu. Tu sytuacja jest o tyle prosta, że wystarczy zaznaczyć prawy obrazek i obrócić go w poziomie (lustrzane odbicie) aby uzyskać całość. Pamiętajcie o tym, że jeśli wasza fryzura jest niesymetryczna (jak w moim przypadku) to obracacie tylko dolną część postaci, bez głowy. Włosy muszą przecież pozostać w tej samej pozycji, rozumiecie o co mi chodzi :)?
|
11. Kolejnym krokiem jest tył, opisze jego wykonanie dla leniwych :).
|
12. Wystarczy, że skopiujesz front na miejsce tyłu. Usuń klamrę paska, zmień styl butów (ja tylko zmieniłem ułożenie kropki ;]), zmodyfikuj też krocze. Porównując rysunki z punktów 10 i 12 będziesz wiedział o co chodzi.
|
13. Heros nie może mieć twarzy z tyłu głowy, więc w jej miejsce narysuj jakieś włosy, i tył + front gotowe :).
|
14. O.K. Zabieramy się za bok postaci...
|
15. Pierwszym krokiem będą włosy. Tu oczywiście dowolność. Pamiętaj o cieniowaniu i żeby były podobne do tego co masz we froncie.
|
16. Teraz czas na tułów. Cieniowanie w rogach, na rękawach i chyba tyle :). Kolejny krok...
|
17. Spodnie, zrób podobnie jak w poprzenich wersjach. Nie zapomnij o tym, że nogawka która jest bardziej "z tyłu" ma być ciemniejsza...
|
18. Z butami to samo co wyżej, nawiązanie do innych rzutów postaci, i to by było tyle :).
|
19. Teraz zaznacz wszystkie 3 obrazki, skopiuj i obrócone wklej w miejscu gdzie postać ma skierowaną głowę w lewo. Jeśli fryzura z obu stron różni się znacznie, być może będziesz musiał dokonać pewnych poprawek.
|