Własna czcionka w grze


    Posiadanie własnej czcionki w swojej grze jest uważane za coś rzadko spotykanego, a wielu twórców poddało się już po kilku minutach szarpania się z czcionkami, kodowaniem, oraz rozmiarami. Pokażę Wam ludziska, że nie taki diabeł straszny jak go malują - a wrzucenie lub zrobienie własnej czcionki jest niewiele trudniejsze od importu jakiegokolwiek innego zasobu.

Będziecie potrzebować:
- edytora heksadecymalnego, w tym wypadku użyłem XVI32 ale to nie ma większego znaczenia, każdy program z tej kategorii obsługuje się tak samo.
- edytora czcionek, najlepiej Softy - do pobrania tutaj. To wersja shareware, ale to nie ma znaczenia - funkcjonalność jest pełna.

    Teraz, pora na trochę specyfikacji. Najlepiej znać dokładny rozmiar czcionki którą chcecie skonwertować/stworzyć, gdyż RM obsługuje czcionki o maksymalnie 6 pikselach szerokości - 5 pikseli plus przerwa. Wysokość jest nieco bardziej luźna, nie przesadzajcie jednak.
    Na początek, otwieramy Softy. Klikamy na Font Type, wybieramy Bitmap bo taki format RM wymusza.



    W nowym oknie klikamy na File > Get TTF Bitmaps, i wybieramy czcionkę oraz rozmiar do skopiowania. W tym przykładzie użyję PF Tempesta Five, czcionki identycznej do tej użytej w Metal Gear Solid.



    Po lewej stronie pojawi się lista znaków, klikamy dwukrotnie na jakiś żeby otworzyć. Możemy 'mazać' po znakach do woli, pamiętając o rozmiarze. Piksele usuwamy prawym przyciskiem myszy. Najczęstszym problemem jest przesunięcie wąskich znaków do lewej krawędzi czcionki. Żeby poszerzyć pole do rysowania, klikamy Width > Widen albo używamy skrótu Ctrl+W. Znak naprawiamy ręcznie.



    Po uporaniu się ze wszystkimi niesfornymi znakami, klikamy Font > Header żeby nadać nazwę czcionce. Interesuje nas tylko pole na samej górze, zmieniamy nazwę na coś nie dłuższego niż 10 liter, zapamiętujemy, i klikamy OK.



    Jak już wszystko gotowe, klikamy File > Save As... i wybieramy ścieżkę pliku jak i jego nazwę (nie więcej niż 8 znaków).



    Otwieramy czcionkę podglądem Windowsa, dla testu. Powinna się wyświetlić normalnie choćby w najmniejszym rozmiarze, bo tylko o ten nam chodzi. Wklejamy zarazę do C:\WINDOWS\Fonts jak działa. Teraz, żeby czcionka nam zadziałała w RM, musimy podmienić jej nazwę w pliku exe. Otwieramy XVI32 i przeciągamy do okna nasz RPG_RT.

    Wyszukujemy odpowiednią funkcją frazy "RM2000" lub "MS Mincho", w zależności od wersji RPG_RT. Jak już znajdziemy, zastępujemy nazwę pamiętając żeby zostawić chociaż jeden znak 'null' (0x00) pomiędzy tekstem a kodem gry. Jako nazwę wpisujemy to co wpisaliśmy w nagłówku czcionki, nie nazwę pliku.



    Zapisujemy .exe, wybieramy pierwszą lub drugą czcionkę w projekcie w zależności od tego którą nazwę podmieniliśmy, i testujemy.

Pokrak

Logowanie/Rejestracja

Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
zarejestruj się
Do zespołowej pracy nad grą w RM najbardziej skłoniłby mnie:
Odpowiedni projekt
Właściwi ludzie
Komercyjny charakter produkcji
Wersja Makera
Coś innego
Nie interesuje mnie praca w zespole
zobacz wyniki | archiwum ankiet
1. Gromada
2. Septerra Core: Dream About The Past
3. Tale of Exile: Akt I
4. Qmai World 1
5. Asgun
6. Wrota Arkany 2
7. Dark Dawn
8. Wrota Arkany 3
9. Manga Carta
10. 8 Bit Quest
» [XP] Kroniki Kelleńskie: Anioły i duchy
» [XP] Shaarimoth
» [XP] Akcesoria i warunki
» RMgryTV
» [XP] Wyświetlanie portretu przy wiadomości
» The Ultimate Boy - Film o naszym polskim superbohaterze!
» Pogromca II: Złodziej Kamienia [XP]
» Windows 7 nie czyta płyt
» [VX] Project2
» [VxAce] Amello Morello & Mr. Slime
Wyspa dla Dwojga by Reaven
wersja
Pełna,
RM 2003
rok wydania
2004
ocena
7.5/10
RPG Maker Zone Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglšdarce Muzeum w Raccoon City: Resident Evil HQ Pokemon Valhalla
© Tsukuru Archive 2006-2016 | Używamy plików cookie.