[ spis treści | kontakt ]


[screen]

CBS w twej główce :P *

Heloł all folks !
Jak napisane jest w temacie, dziś będę smucił o CBS'ach, ale nie podam dokładnej formy skryptu, bo chyba za 23 lata bym nie skończył…ale do rzeczy :P Więc tak: Zacznijmy od przygotowania mapy czyli:

"Mapa, ach mapa…" - czyli pole walki !


Więc tak, mały Galcia, już robi cbs więc z doświadczenia wie, że nie powinniśmy używać Chipsetu, jako naszego pola walki, ponieważ kłopotliwe byłoby zmienianie podłoża do walki względem terenu. Więc proponuje użyć na tło panoramy, lub obrazki, ponieważ można je zmieniać w każdej chwili poleceniem "Zmień tło". Teraz ten tekst chętnie poczeka, aż przygotujesz mapę według wskazanych kryteriów. Czekam.......
......
Nie masz dobrej panoramy? Poszukaj w googlach :P
......
Nadal czekam......
......
Już?
Tak?
Na pewno?
To git jedziemy do punktu 2 pt :

"Postacie, miecze i inne pierdoły" - czyli wynajmij grafika !


Jak już wspominałem Galcia robi aktualnie swojego wielkiego cbs'a, i mogę powiedzieć wprost. Nie jestem uzdolniony graficznie, ale na szczęście miałem kumpli którzy ową umiejętność posiadali. ( tu pokłony dla BUU_ , oraz Kolina - chłopaki jesteście niesamowici.) Wielkie dzięki Wam przy okazji :P Ale wróćmy do rzeczy. Jeśli masz już grafiki przygotowane, to pozwalam czytać dalej... Hey! Ty nie masz jeszcze przygotowanych grafik więc nie czytaj dalej :P !
.........
......
Mówiłem nie czytaj dalej!
Aha, to było tak od razu! Kolejny temat to:

"DataBase najlepszym przyjacielem makerowca" - czyli typowe zdarzenia!


Jedziemy dalej, Database. Ludzie pamiętajcie! TE zdarzenie w DATABASE są najlepsiejszą rzeczą jaka istnieje! Przede wszystkim, jeśli chcemy robić system na zasadzie np. ff4, 5 czy 5 ( FF RUELZ :P ), czyli system turowy, to właśnie tu będzie event sprawdzający kogo jest teraz kolej, jeśli robimy system Aktywny, tzn. chodzisz z mieczem i ciachasz, to wtedy powinien znaleźć się tu event odpowiadający za wyświetlanie HP czy MP gracza. To opiszę trochę jaśniej :P Nie myśl sobie czytelniku, że pokazanie hp to 999 warunków i 999 obrazków, wystarczy 9 picturów i kilka warunków. Te 9 obrazków to oczywiście cyfry. Oczywiście Tworzymy event, oczywiście w DATABASE, oczywiście warunek zaczynający się powiedzmy na przełącznik "walka start". Tworzymy zmienną "ilość hp" która przyjmować będzie aktualne hp gracza. I tam stawiamy pierwszy warunek jeśli zmienna [ilość hp] jest większa niż 900 to pokaż obrazek ( 9 ) w miejscu przez nas wybranym. ( w tym przypadku będzie to miejsce gdzie wyświetlane będą setki całego hp. W else tego warunku wstawiamy warunek podobny ale tym razem czy [ ilość hp ] jest większe 800 jeśli tak to pokaz obrazek ( 8 ) jeśli else to czy [ ilość hp ] jest większe 700 itd...
Następnie niżej, już nie w else, robimy warunek który zinkrementuje zmienną "ilość hp" o 100 czyli do dziesiątek ( czyli z liczby XYZ zrobi tylko YZ :P ) I znów jedziemy podobny schemat :P Tym razem tylko nie będziemy używać liczb 900 tylko 90 nie 800 tylko 80 itd.. No i wiadomo położenie obrazków też będzie inne, no bo teraz chcemy pokazać wartość dziesiątek z hp gracza. Więc te obrazki będą miały troszkę większą wartość położenia na osi X. Więc chyba samemu już napiszesz te 9 warunków. Następnie niżej pod tym warunkiem znów musimy zinkrementować zmienną "ilość hp" ale tym razem o 10, czyli do wartości jedności.
I ponownie warunki lecą tym samym schematem, lecz zmienia się tylko położeni obrazków no i oczywiście nie piszemy 70 lecz 7 nie 90 tylko 9. Na koniec eventa każemy zmiennej "ilość hp" znów pobrać hp bohatera, a potem jakiś odstęp czasu…od długości tego czekania zależy szybkość odświeżania hp. Ja proponuję zrobić czekaj 0.3 sek.
To wszystko co tyczy się pokazywania hp :P
Zawiłe to nie? Jakby co to pisać proszę :P e-mail w redakcji.

"Teraz już tylko teoria" - czyli ja Ci tylko podpowiem, resztę róbta sami.!


Teraz na mapie którą ówcześnie przygotowaliśmy, należy zrobić jakiś wygląd, co zależy tylko i wyłącznie od waszej sugestii, i poczucia estetyki. Gdzie menu? Pokazać twarz bohatera ? itp. Spytajcie się o to samych siebie. I to przygotujcie. Jak to będzie gotowe, można zacząć postawieniem eventa który będzie przeciwnikiem nr.1 nie zapomnijmy o tym, że ten event będzie miał raczej sporo stron. Ja powiem jak zrobić dwie. Na pierwszej musi być warunek, żeby event zaczął działać jeśli zmienna "typ potwora" jest równa 1, obrazke wybieramy dla odpowiednika naszego typu przeciwnika, u mnie to np. glut :P Każda karta będzie ze zmienną o 1 większą no i oczywiście z innym typem potwora. To samo będzie się tyczyć evanta bohatera np. 1 strona - bohater w pozie do ataku, 2 - poza śmierci, 3 - zatrucie itd… Będzie trzeba też pokazać twarz bohatera. To oczywiście robimy pokaż picturem :P Komendę ataku można urozmaicić aspektami typu : ATAK = siła bohatera + siła broni + zręczność + losowo itp. Jedyną wadą tego systemu jest niestety opcja...... .ITEMY... .opracowuje właśnie łatwiejszy sposób wyświetlenie przedmiotów w posiadaniu, niż 9999999 warunków "czy bohater ma X" ale tego póki co nie zdradzę :P Resztę systemu obmyśl może sam/sama :D Pomoże Ci w tym kolejne zagadnienie:

"Zmienna liczne ma cechy" - czyli jak zapisać nie cyfry ale LITERY!


Kiedy będziecie robić cokolwiek, a może CBS? :D pomyślicie pewnie: " kurczę , dlaczego nie mogę zapisać do zmiennej tekstu?" - otóż to jest MOŻIWE!!!!!!!!!!!! :D Tylko że musimy mieć psełdozmienną :D Czyli wystarczy w database dodać nowego bohatera bez nazwy, a potem zapisywać jego imię jako jakąś wartość. Pewnie myślisz teraz, banalne! Ale tak to bywa. :D Sam w mojej nowej grze użyłem 6 różnych bohaterów do moich potrzeb. Mówię wam ludzie to super sprawa, używajcie tego gdy tylko można :D

"Szajs Galci" - czyli screen z systemu na tej podstawie!


Wiecie, zapewne, że robię grę, gdzie właśnie taki system wykorzystuje :D oto szkrin czyli efekt :P


"Bluzgać można" - czyli Ufff…nareszcie sobie idę :P!


Wiem, że mnie teraz wybluzgacie, o ten tekst, bo tu w sumie tylko 2 prawdziwe poradki były, ale mam nadzieje, że choć troszkę przybliżyłem ludziom budowe CBS'a turowego chcęcym go zrobić, lub osobom które uważają, że to trudne... Dziękuję za uwagę, i obiecuje, że następnym razem napisze rzeczy bardziej treściwe :P To Narazki.

[glc]

( * - porada napisana na podstawie makera 2000 PL by Jargo )




Wstecz :: Index :: Dalej