Zapewne słyszeliście już o nowym wcieleniu Waszego ulubionego programu. Przez długi czas szukałem Netwok Rpg Maker'a. Ściągałem pięć różnych wersji i każda było albo zawirusowana, albo przetłumaczona na jakiś kosmiczny język (kwadraciki, kółeczka itd.). W końcu natrafiłem na coś co nosi miano Nendago.
     Nendago to inna nazwa Network Rpg Maker'a. Na dole znajduje się link do strony, skąd można go ściągnąć. Sam program jest w 80% przetłumaczony na angielski. Jednak wiele bugów ( w samym kodzie programu ) sprawia, że nawet zrozumiały dla wielu język nie pomaga. Co rusz wyskakują błędy w postaci kwadracików czy trójkącików. Fakt - autor tłumaczenia naprawił kilka istotnych elementów, ale na dłuższą metę nic nie zmienił. W najbliższych numerach postaram się Wam przybliżyć tajniki tworzenia gier przez internet w tym programie. Mimo iż posiada wiele bugów - wspaniałą sprawą jest choćby stworzenie własnej mapki w tym programie. Zawsze można również pograć we własną grę w trybie offline. 
     Teraz może o samym programie. Jeżeli chodzi o panel sterowania - wszystko uległo zmianie. Teraz zamiast Data Base mamy szereg odrębnych edytorów:
- Player Editor
- Image Selector
- Effect Editor
- Magic Editor
- Item Editor
- Monster Editor
- Event Editor
- Sound Effect Editor
- BGM Editor
Więcej o edytorach w następnym numerze. Tutaj pewnie wielu rozczaruję - w tej wersji Makera NIE MOŻNA używać rtp z części poprzednich. Jest za to jeden plus - mapkę można konstruować z nieskończonej ilosći materiałów ( oczywiście po zaimportowaniu).
Kolejną zaletą jest fakt, iż charsety zbudowane są z baaardzo dużej ilości klatek. To sprawia, że postacie wyglądają bardziej efektownie. Największą różnicą jest rozgrywka. Tam sterujemy w szczególności myszką. Przez całą grę na dole ekranu mamy graficznie przedstawione statystyki, magię, przedmioty i okienko na rozmowy.
To by chyba było na tyle. Kolejnych informacji i poradnika do Network Rpg Maker'a możecie spodziewać się już w następnym numerze.

Michu

Oto link do strony : http://www.nrm2k.tk/