Recenzja gry ADoM

 

 

ADoM - Ancient Domains of Mystery - kto choć raz zetknął się z tym tytułem dobrze wie co znaczą nieprzespane noce... Ba! Wie co oznaczają opuszczone zajęcia, ostygnięte obiady i wczorajsza, zimna herbata. ADoM to RPG z typu Roguelike, obok którego żaden PRAWDZIWY fan gier fabularnych nie może przejść obojętnie. Nie porazi was grafiką, choć wiele razy nieprawdopodobnie zaskoczy. Nie rzuci was na kolana oprawą dźwiękową lecz jej braku nawet nie zauważycie. ADoM WCIĄGA i wciągnął już tysiące (miliony?) ludzi na całym świecie. W 1 megabajcie danych twórcy udało się zmieścić więcej niż kiedykolwiek potrzebowaliście. Tak, cała gra jest zrobiona w oparciu o znaki ASCII, tak, obsługa jest nieco skomplikowana, ale efekt... fenomenalny! Pewnie wielu z was widząc obrazy z gry śmieje się pod nosem... Ale ja wam mówię - zanim ocenicie te "śmieszne znaczki" - spróbujcie! I to nie raz! Do tej gry trzeba odpowiedniego podejścia, zniechęcicie się pewnie kilka razy zanim dojdziecie o co w tym wszystkim chodzi... Ale gdy już uda wam się zrozumieć, ADoM zapewni wam SETKI godzin doskonałej zabawy! Szczegółowy system tworzenia postaci, opcje niespotykane w żadnym innym RPG (nawet obmycie twarzy czy czyszczenie uszu!!!), klimat, dziesiątki sposobów na przejście gry - wszystko to tworzy naprawdę idealną całość.

Uprzedzam jednak - ADoM to gra trudna, zwłaszcza na początku. Wielu z was poczuje się sfrustrowana i nie zgodzi się z tym co tutaj piszę. Jednak część z was, po ciężkich kilku pierwszych godzinach "gry" (a raczej nauki obsługi) odnajdzie w ADoMie właśnie to, czego od zawsze poszukiwało w cRPGach - pełnego odwzorowania życia postaci. Będziecie musieli jeść i pić, jeśli zechcecie - zrąbiecie dowolne drzewo (a potem zrobicie z drewna strzały, albo nawet most!), a każdego BN którego spotkacie będziecie mogli zagadnąć, okraść, zaatakować lub podarować mu coś "w prezencie". Gra jest całkowicie nieliniowa, a duża część lokacji jest generowana losowo przy każdym rozpoczęciu gry! Poraża ogrom rozmaitych przedmiotów, czarów, potworów, zdolności i umiejętności postaci którą prowadzicie. Po śmierci będziecie mogli zapisać historię swojego bohatera wraz ze wszystkimi danymi w pliku .txt. Będzie tam jego wiek, napotkane istoty, klątwy, przyczyna śmierci - słowem - niemal wszystko. ADoM powinien spodobać się zwłaszcza tym którzy lubują się w papierowych RPG, do nich bowiem jest on najbardziej podobny (są jeszcze MUDy, ale to inna historia...).

I cóż... Czy wyczerpałem temat? Nigdy w życiu! Zdziwicie się jak wiele udało się upchnąć na tym 1 megabajcie o którym wspominałem... Resztę odkryjecie już sami...

Ancient Domains of Mystery czekają na was między innymi na oficjalnej stronie www.adom.de oraz stronie polskich fanów gry www.adom.phx.pl.

P.S. Jakieś problemy? Śmiało uderzaj!

jazzwhisky

 


Copyright 2004/05 by Tokei. All rights reserved by Tokei.
Layout by dominiczeK(dK)