Wstęp  |  Rpg Maker  |  Rpg  |  Redakcja   

 

          Recenzja "Legenda Pięciu Kręgów"

Legenda Pięciu Kręgów to bardzo ciekawy i znany system rpg. Gdy 6 lat temu weszła do Polski, nikt nie spodziewał się, że ten system zyska aż taką popularność. Co najciekawsze to chyba jedyny system rpg który powstał na podstawie karcianki "Legenda Pięciu Kręgów".

Świat i system jest bardzo ciekawy i dobrze dopracowany , lecz nie każdemu się on podoba bo Legenda wprowadza nas nie przez wszystkich lubiane klimaty średniowiecznej Japonii. Bogowie , smoki , samuraje i pomioty krain cienia to tylko ułamek tego pięknego świata opartego na mitach japońskich. Nazwa pochodzi od 5 kręgów: Ognia , Powietrza , Ziemi , Wody i Pustki która jest nutą między każdym
z żywiołów. Sam świat zalicza się do fantastycznych , bo tak jak w prawie każdym rpg'u znajdą się tutaj Demony (oni) , różnego rodzaju potwory oraz kapłani i czarodzieje , tutaj zwani Shugenja. 

Gdy kupiłem podręcznik do legend , wydawało mi się że kupiłem następny zwykły system, który chętnie poprowadzę moim graczom. Jednak gdy przeczytałem sam podręcznik byłem mile zaskoczony. Świat przedstawiony w podręczniku był wspaniały, a klimaty średniowiecznej Japonii odrazu mnie wciągnęły. Podręcznik jest napisany wspaniale i czyta się go bardzo dobrze i dość szybko. W książce nie męczą czytelnika ciągłymi zasadami i głupotami które by wypadało zapamiętać , lecz cały podręcznik stopniowo wprowadza nas we wspaniały świat. W podręczniku znajduje się wiele wspaniałych opisów i co każdy rozdział krótkie opowiadanie. Na początku każdy może się przestraszyć licznymi obcymi nazwami. Jednak szybko można je spamiętać. Powiem jednak szczerze że legenda to nie jest system dla każdego. Co innego grać wcielając się w postacie Średniowiecznej Europy, którą dobrze znamy, a co innego w japońskich samurajów. Dlatego uważam że przed rozpoczęciem przygody w Legendach wypada poczytać trochę o realiach samurajów. Mi na początku było trudno opanować wszystkie zasady etykiety... Świat samurajów to całkiem inne realia. Mistrz Gry powinien nie tylko znać mechanikę legend , lecz
dobrze poznać te realia. By grać w legendę trzeba zrozumieć Bushido (kodeks Honorowy) i ogólnie wiedzieć jak trzeba się zachować w Japonii. Trzeba znać sztukę pojedynku i na czym ona polega oraz poznać standardowe słowa japońskie typu ; (Shugenja , Daymijo , Kenjutsu itp). Z tym właśnie może być problem , bo sam pamiętam jak zaczynałem prowadzenie Legend. Jednak po krótkim czasie każdy się przyzwyczai , a wtedy rozpoczyna się prawdziwa zabawa. Mechanika gry jest wspaniale dobrana i dopracowana. Jest w użytku prosta i zrozumiała. Nie ma w niej błędów takich jak w wielu systemach, że zwykły Chłop mógłby cię zabić. Rozwój postaci też jest dość prosty , a co ciekawe wogóle nie ma poziomów. Zamiast tego rozwijamy kręgi swojej postaci , a każdy krąg ma 2 cechy. Cech jest 8 i pustka która bardzo urozmaica naszą rozgrywkę. W legendach nie wcielamy się w zwykłych samurajów. Ten świat opowiada o bohaterach, tak więc gdy posiadamy dany krąg na piątym poziomie możemy robić rzeczy niezwykłe. Np, wyrywać drzewa bądź biegać po wodzie. Walki w legendach są bardzo niezwykłe i mogą przypominać pojedynki z filmu "Hero".

Jednak trzeba wiedzieć że legenda to nie tylko walki i pojedynki. Legenda pięciu kręgów wprowadza nas w sieci intryg , zagadek i tajemnic w tym świecie. Pojedynki to tylko ułamek tej pięknej gry. W grze gramy nie tylko Samurajami i Shugenja , lecz występuje jeszcze około 30 innych szkół , w tym około 10 rodzajów Bushi (samuraja). Cała rozgrywka dzieje się w Rokuganie , bo tak właśnie nazywa się ten wspaniały świat. Ciekawą rzeczą w Legendach jest podział na klany. Cały rokugan jest podzielony na 7 klanów i teren cesarza (gdzie mieszczą się 3 rody i pałac cesarski). Każdy klan ma inną charakterystykę i całkowicie inne techniki , klasy. Jest to bardzo ciekawe urozmaicenie. W grze występuje jeszcze kilka mniejszych klanów lecz one nie są aż tak ważne. Nazwy klanów są wzięte od zwierząt. 

Żurawie - Bardzo dumni , zadufani w sobie otoczeni przepychem i splendorem. Są mistrzami pojedynków i są ojcami sztuki w rokuganie. 

Jednorożce- Jest to klan który opuścił Cesarstwo by zwiedzić i zbadać cały Rokugan. Po ośmiuset latach powracają do Cesarstwa przywożąc ze sobą tajemnice barbarzyńców. Jest to waleczny i honorowy klan nie lubiący polityki.

Krab- Od tysiąca lat brutalny klan Kraba stoi na straży granic Szmaragdowego Cesarstwa broniąc go przed pomiotami Krain Cieni. Są świetnymi taktykami i cechuje ich ogromna siła. Często uważani przez inne klany na brutalnych i nieokrzesanych.

Skorpion- Skorpiony to mistrzowie gry i podstępów. Żaden klan nie ufa skorpionowi , bo te plotą sieci kłamstw , zdrady i oszustwa. Jest to klan który zna wszystkie sekrety cesarstwa i dobrze umie to wykorzystać. 

Lew- Najbardziej Honorowi i Waleczni. Posiadają najliczniejszą i najsilniejszą armie.  Są najbardziej lojalni i nigdy nie łamią kodeksu samuraja. W czasie walki są niezwykle waleczni co czyni ich prawie nie pokonanych. 

Smok- Najbardziej tajemniczy i zagadkowy klan. Żyje w górach na granicy z  Jednorożcem. Nikt dokładnie nie wie co Smoki tam ukrywają. Cechują ich mnisi (ise zumi) oraz ich tajemnicza magia.

Feniks- Klan dążący do wiedzy. Są zafascynowani magią, filozofią i historią. Stąd pochodzą wszyscy Shugenja. Mają najlepszych i najwięcej Shugenja co tworzy niezwykłą armię. 

Oto wszystkie klany. Mam nadzieje że kogoś zainteresowałem Legendami , bo naprawdę warto , zobaczyć i kupić ten system , a może wciągnie was tak samo jak mnie :)?

 

Mr_Gollum